اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. تير 1394 - 10:42   |   کد مطلب: 12541
برخی از کمپانی های چند ملیتی که در حوزه های متعدد فعالیت اقتصادی دارند؛ از سوی غرب ماموریت تصرف بازارهای ایران و نابودی صنایع تولیدی داخل پس از لغو تحریمها را بر عهده خواهند گرفت و از هم اکنون نیز تلاش خود را برای تصرف بازار ایران و جا باز کردن در سبد مصرف خانواده ایرانی و قرار دادن محصولات خود در ذائقه ایرانیان را آغاز کرده اند.
آیا برداشته شدن تحریم ها بخشی از پازل غرب بر ضد ایران است؟

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، کسی نیست که نداند تحریمها اقتصاد ایران را ناچار به تولید در بسیاری از زمینه ها کرده و امکان واردات و خرید کالاهای خارجی را در بسیاری از زمینه ها از بین برده و یا به شدت کاهش داده است. علی الخصوص تحریم دلاری دو ساله اخیر سبب شده تا حجم بالایی از دلار های نفتی ایران بجای ذخیره شدن در صندوق ذخیر ارزی که همواره به بهانه های مختلف توسط دولتها تخلیه می گردد در کشورهایی ذخیر شود که امکان تزیق آن به بازار ایران و تبدیل آن به عامل رشد تقاضا برای کالای وارداتی را صفر می کند. در چنین شرایطی که ایران بیش از یک صد میلیارد دلار ارز بلوکه شده در کشور هایی همچون هند و چین و کره جنوبی دارد تحریمها قرار است برداشته شود و این موج مخرب دلارهای نفتی به بازار ایران تزریق گردد. 

 

جمعی از کارشناسان و اقتصاددانان  از هم اکنون نگران اتفاقات پس از توافق و لغو تحریم ها هستند. وقتی دلارهای بلوکه شده نفتی با رقم پیش بینی بیش از یک صد میلیارد دلار به ایران بازگردد و مشکل مبادلات تجاری و تحریمهای ارزی و گمرکی و بانکی برداشته شود؛ایران بیشترن آمادگی را برای واردات کالا خواهد داشت. همین مساله خطر بلعیده شدن بازار ایران توسط برندهای خارجی را فوق العاده زیاد می کند.

 

بسیاری ازکارشناسان اقتصادی بر این باورند که اوج فشارهای تحریمهای غرب هوشمندانه در شرایط حاضر و با هدف فشرده شدن فنر واردات در ایران اعمال شده تا پس از توافق هسته ای و با برداشته شدن ناگهانی فشار تحریمها این فنر واردات از جا جهش کرده و اقتصاد ایران را به سراشیبی سقوط در دام واردات بی رویه سوق دهد.

 

این دسته از اقتصاددانان بر این باورند که در این راستا برخی از کمپانی های چند ملیتی که در حوزه های متعدد فعالیت اقتصادی دارند؛ از سوی غرب ماموریت تصرف بازارهای ایران و نابودی صنایع تولیدی داخل پس از لغو تحریمها را بر عهده خواهند گرفت و از هم اکنون نیز تلاش خود را برای تصرف بازار ایران و جا باز کردن در سبد مصرف خانواده ایرانی و قرار دادن محصولات خود در ذائقه ایرانیان را آغاز کرده اند.

 

کمپانی ها یا برند هایی که برای انجام چنین وظیفه ای انتخاب می شوندالبته بهتر است غربی نباشند تا فرآیند نفوذ و به دست گرفتن بازارهای ایران را با شک برانگیزی کمتری طی کنند و احتمال زدن برچسب صهیونیستی و امپریالیستی و  ... نیز برای جلوگیری از ورود بی رویه کالاها و خدمات آنان نباشد!

 

باید به این نکته مهم عطف توجه داشت که که امروزه شرکتهای چند ملیتی جای کشورهای استعمار گر را گرفته اند و ابزار نوین استعمارگران که دیگر نمی توانند مستقیما وارد کشورها شوند؛ شرکتهای چند ملیتی هستند که با حضور در بازارهای یک کشور درصد قابل توجهی از اقتصاد را به خود اختصاص داده و با نابودی صنایع آن کشور کم کم وابستگی اقتصادی را به اوج رسانده و آن را وابستگی و باج دهی سیاسی نیزتبدیل می کنند. در چنین شرایطی باید از برند هایی که در عرصه های مختلف و متعدد حضور فوق العاده پر رنگی دارند واهمه بیشتری داشت.

 

امروز به راحتی  می توان با مطالعه مختصری از پیرامون و شرایط بازار به گمانه زنی از برند هایی که پتانسیل انجام چنین خطر آفرینی بزرگی را برای بازار دارند پرداخت.

 

در بین نام های برند ها و کمپانی های موجود در بازار های ایران شاید آشنا ترین نام یک شرکت چند ملیتی به نام سامسونگ باشد. برندی که در بسیاری از حوزه ها حضور فعال دارد. سامسونگ نه تنها برند پر حضوری در تولید گوشی همراه است بلکه یک برند جدی و پر رنگ در حوزه وسایل صوتی تصویری نیز هست. همچنین این برند در حوزه وسایل آشپزخانه همچون یخچال و ماشین لباس شویی نیز گردش مالی بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

در واقع سامسونگ تنها برندی است که همزمان در عرصه گوشی با اپل و اچی تی سی و ... در حوزه صوتی تصویری با سونی و در عرصه لوازم آشپزخانه با بوش رقابت می کند و در این میان برند های ایرانی نیز جایی برای عرض اندام نمی بینند.

شاید باور نکنید اما سامسونگ علاوه برصنایع الکترونیکی، در حوزه معماری و ساختمان، صنایع ماشین آلات سنگین، صنایع شیمیایی،خدمات مالی،خدمات درمانی، خدمات رفاهی وهتل‌داری و چندین موسسه تحقیقات مهندسی،مالی وفرهنگی است. به گونه ای که طراحی برج الخلیفه دبی و برج های  دوقلوی پتروناس مالزی و برج معروف 101 تایپه را نیز این کارتل همه کاره انجام داده است.

برندی با شرایط فوق یکی از مناسبترین گزینه ها برای تصرف بازار ایران پس از تحریم و به تعطیلی کشاندن تولید ملی کشور  پس از برداشته شدن تحریمهاست.

برندی که به دلیل گستردگی زیاد فعالیتها زا صرفه های مقیاس در تولید و تبلیغات بهره می برد و تولید کننده ایرانی را یارای مقابله با آن نیست.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان