اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. شهريور 1394 - 0:03   |   کد مطلب: 13627
وزیر اطلاعات در این برنامه تلویزیونی بیش از اینکه با ادبیاتی خشک و آمرانه با دشمنان صحبت کند با زبانی نرم مردم را مخاطب قرار میداد و هم مقتدرانه دشمنان را .
نگاهی بسیار متفاوت در نگاه یک!

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا وزیر اطلاعات همواره در طی سال های پس از انقلاب اسلامی شخصیتی مقتدر، امنیتی ، پشت پرده،مرموز ، حاکمیتی و سیاسی در دیدگاه غاطبه  مردم و افکار عمومی بوده است که البته هر کدام از وزرای اطلاعات در دولت های مختلف از ویژگی های خاصی برخوردار بوده اند و خدمات شایانی را براساس شرایط کشور و مقاطع زمانی از خود به یادگار گذاشته اند.

اما همانطور که اشاره شد بیشتر ویژگی ایشان محدود به مولفه های سیاسی ، امنیتی و مدیریتی بوده است و شاید عرف جهانی برای چنین جایگاهی هم دارا بودن اینچنین خصوصیاتی است. شخصیتی مقتدر ، خشک ، منضبط و نظامی امنیتی تصویری است که مردم تا به امروز از مرد شماره یک امنیت کشور داشتند.

این در حالی است که در دولت یازدهم با انتخاب سید محمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات به  نظر می رسد  دو سالی است که این تصویر در حال دگرگونی و تغییر است. وزیری که در اکثر سخنان و مواضعش بیش از آنکه نشانه هایی از  تهدید ، برخورد، اقتدار، عملیات، جنگ و گزارش کار معمول باشد  ،واژه هایی نظیر اخلاق ،شرع, دوستی، جامعه، حمایت، اقتصاد، آرامش، قانون،آبرو،حق،مشورت بیش از دیگر کلمات در سخنانش دیده می شود.

منظور نگارنده چشم پوشی از ویژگی های مثبت وزرای پیشین نیست و به حق ایشان نیز چنین رویکردهای امنیتی, اخلاقی و اجتماعی را در دوره مدیریتشان داشته اند اما رویکرد رویکردی غالب نبوده است . وجه تمایز وزیر اطلاعات دولت یازدهم تغییر رویکرد و ادبیاتی امنیتی به رویکردی امنیتی, اجتماعی و مردمی  است به طوریکه حضور اخیر محمود علوی در برنامه نگاه یک رسانه ملی به مناسبت هفته دولت مصداق این مدعاست.

علوی در ابتدای سخنانش به جای اینکه خود را مدیری در ترازی بالاتر از دیگر وزرای دولت به مخاطب و مجری برنامه معرفی کند و یک حصار امن و غیر قابل نفوذ را برای خود ترسیم کند با نگاهی به مشکلات کشور در دولت قبل، خود را در مقام نماینده دولت و همکارانش قرار داد و دفاعی جانانه در حوزه های مختلف از دولتی ها داشت و تحلیل های اقتصادی ، اجتماعی  و امنیتی را با رویکردی واقع بینانه به مخاطب انتقال می داد.

وزیر اطلاعات دیگر متکلم وحده نبود و گزارش کار صرفا اراءه نمیداد و حتی وقتی مجری برنامه سوالی در خصوص یکی از اقدامات و عملیات های اطلاعاتی دولت قبل را از علوی پرسید به راحتی گفت نمیدانم و  اطلاعی  ندارم! جمله ای که استفاده از آن توسط مدیران میانی هم  در ایران به فرض محال تبدیل شده است چه برسد از لسان وزیر اطلاعات که طبیعتا باید خود را مطلع ترین فرد کشور معرفی کند.

وزیر اطلاعات در این برنامه تلویزیونی بیش از اینکه با ادبیاتی خشک و آمرانه با دشمنان صحبت کند با زبانی نرم مردم را مخاطب قرار میداد و هم مقتدرانه دشمنان را .

حتی در خصوص دیگر نهادهایی که در کشور به موازات وزارت اطلاعات برای برقراری امنیت در تلاشند بارها تعریف کرد و آرامش این روزهای ایران اسلامی را شش دنگ به نام وزارت اطلاعات نزد.

به هر حال وزیر اطلاعات مقتدرانه، فرهنگی و اخلاقی سخن گفت و به جای تزریق ترس و اضطراب به مخاطب در اواخر برنامه  به راحتی لیستی از خنثی کردن و انهدام شبکه های تروریستی را ارائه کرد وبا پرهیز از  بزرگ جلوه دادن این گروهک ها به جای  استفاده از عناوینی مثل عملیات پیچیده اطلاعاتی و بازی با کلمات تیتر وار  بدون آب و تاب گزارش داد و درآخر از مظلومیت سربازان گمنام امام زمان(عج) با مردم سخن گفت . از مردان مقتدری که مظلومانه خدمت می کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری مجاهدت خاموش .

در یک کلام باید گفت وزیر اطلاعات این بار وزیری متفاوت بود.

سیدیاسر پرتو

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان