اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. فروردين 1395 - 12:57   |   کد مطلب: 17390
هر سال 18 فروردین، مصادف با روز جهانی بهداشت است. شعار امسال این روز دیابت است باید دید این شعار و پیشگیری از این بیماری چقدر در ایران محقق خواهد شد.

به گزارش صبح الوند، 18 فروردين، مصادف است با روز سلامتي "روز جهاني بهداشت" است  و همه ساله سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني سلامت كه سالروز تولد اين سازمان است  يك مشكل جهاني را به عنوان موضوع اين روز انتخاب و توجه جهانيان را به اين موضوع مهم جلب مي‌نمايد.

شعار امسال دیابت است همه‌گیری دیابت در دنیا بخصوص در کشورهای فقیر و در حال‌توسعه در حال گسترش است  که زنگ خطری برای مسئولین است.

بیماری دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می یابد از این رو میزان قند خون، افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض دیابت یا تخریب رگ های بسیار ریز در بدن ایجاد می شوند که می توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند.

بر اساس برآوردها در سال 2008 در جهان حدود 350 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع این بیماری بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌ توسعه در حال افزایش است.

در سال 2012 دیابت علت مرگ حدود 1.5 میلیون نفر در دنیا بوده است که بیش از 80 درصد آن در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه رخ‌داده است و برآوردها نشان می‌دهد که این بیماری به هفتمین علت مرگ تا سال 2030 تبدیل خواهد شد.

به گفته کارشناسان عواملي همچون فشار خون بالا، سابقه فاميلي، سيگار كشيدن، سقطهاي مكرر، به دنيا آوردن نوزادان بالاي چهار كيلو و در معرض استرس مداوم قرار داشتن از ديگر عوامل ابتلا به ديابت است.

در کشور ایران به دلیل روش های غلط سبک زندگی این بیماری در حال افزایش است الگوهای تغذیه ای غلط  افزايش فشارخون و چربي خون بالا را به دنبال دارد كه اين عوامل از ريسك فاكتورهاي عمده ابتلا به ديابت به شمار مي‌روند.

در گذشته افراد زمان بيشتري را صرف غذا پختن مي كردند و ضمن تحرك و فعاليت غذا را آماه مي‌كرند ولي امروزه ضمن اينكه تحرك ندارد، غذاهاي آماده شده بصورت غذاهايي چرب،خوشمزه و پركالري "فست فودها" به راحتي در دسترس آنها قرار دارد و این فست فودها” به علت اينكه حاوي مقدار زيادي نمك هستند منجر به افزايش فشار خون كه يكي از ريسك فاكتورهاي ابتلا به ديابت است مي‌شوند.

متاسفانه مشاهده می شود که تعداد مرکز عرضه فست فودها در شهرها و گرایش مردم به این غذاها در حال افزایش یافت که اگر به این روال پیش رود طبق آمارها مبتلایان به این بیماری پیش از حد افزایش خواهد یافت. پیشگیری از این امر مستلزم همکاری مسئولین و آگاهی رسانی به موقع است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان