اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. مرداد 1395 - 14:18   |   کد مطلب: 19601
عدم نظارت صحیح والدین بر فعالیت آنلاین کودکان و نوجوانان و همچنین نظارت بر فعالیت دوستان مجازی فرزندان خود باعث می شود آنها به راحتی در دام مجرمان سایبری بیفتند و به راحتی از آنها سوء استفاده شود.

به گزارش صبح الوند، گسترش شبکه های اجتماعی مانند هر نوآوری دیگر به ایجاد دگرگونی هایی درجنبه های مختلف زندگی انجامیده است و درکنار دستاوردهای انکارناپذیر مثبت در زمینه های گوناگون، پیامدهای ناخوشایندی نیز به همراه داشته است.

 

نرم افزارها و شبکه های اجتماعی با زیربنای فضای مجازی، امروز به صورت یک پدیده فراگیر درآمده است که هدف از ایجاد آنها برقراری ارتباط ساده و رایگان می باشد نه اینکه از طریق این شبکه ها فساد و الگوهای غیراخلاقی گسترش پیداکند.

 

درحال حاضر درصد قابل توجه ای از افرادی که گوشی های هوشمند دارند،به ویژه نوجوانان و جوانان به صورت افراطی از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند که یکی از دلایل آن می تواند کمبود برنامه برای اوقات فراغت باشد.

 

در خصوص  پیامدها و آسیب های حضور کودکان در شبکه های اجتماعی هم باید گفت: عدم  نظارت صحیح والدین بر فعالیت آنلاین کودکان و نوجوانان  و همچنین  نظارت بر فعالیت دوستان  مجازی  فرزندان خود  باعث می شود آنها به راحتی در دام مجرمان سایبری بیفتند و به راحتی از آنها سوء استفاده شود.

 

اینترنت فضایی مملو از فرصت و تهدید است. فضای مجازی،ه مانند هر مقوله ی دیگری که درعالمِ واقع وجود دارد، باید ازمنظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود.

 

 در یک کار مطالعاتی که در انگلستان انجام شد نتایج قابل تامل و نگران کنندهای بدست آمده است. دراین پژوهش 50% کودکان مورد مطالعه بیان کردند،که مواردجنسی، خشونت و موارد مرتبط با بزرگسالان را درسایت های شبکه های اجتماعی مشاهده کرده ا ند.

 

همچنین 78% از کودکان مورد مطالعه دراین تحقیق بیان کردند که آنها قبل از رسیدن به سن 13 سال عضو شبکه های اجتماعی شده اند. این در حالی است که عضویت در این سن با قوانین و ضوابط تعداد زیادی از این شبکه ها در تعارض است.

 

نتایج مطالعات دیگری که در این راستا از جمله در کشورخود ما انجام شده است، نشان می دهد که کودکان و افراد کم سن و سال نسبت به بزرگسالان بسیاربیشتر از مطالب و محتواهای نامناسب و غیراخلاقی بازدید کرده اند همچنین در حال حاضر حضور دانش آموزان در شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساعات زیادی را به خود اختصاص می دهد این امر تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت آموزشی آنها داشته و باعث افزایش افت تحصیلی و پایین آمدن کیفیت آموزشی آنها شده است.

 

در خصوص توصیه ها و هشدارهای پلیس فتا برای والدین هم باید گفت:  والدین با بالابردن سطح آگاهی خود نسبت به فضای مجازی وفناوری های جدید و .... با اعتماد به نفس بیشتری با کودکان خود صحبت کرده و آنها را از خطرات و آسیبهای این فضا مطلع کنند.

 

 

این مسئله بسیارمهم وحیاتی است که والدین به طورفعال در زندگی دیجیتال فرزندان خود مشارکت داشته باشند و آنها را در فضای گسترده مجازی به تنهایی رها نسازند، بلکه سعی داشته باشند با حضور در کنار آنها فضایی مطمئن و ایمن برای آنها ایجاد کنند. پدر و مادر باید مهارت لازم در ارتباط با فضای مجازی و دنیای فن آوری را ابتدا خود بیاموزند و سپس به کودکان آموزش دهند. همچنین به صورت منظم تنظيمات خصوصي فرزندتان را در شبکه‌هاي اجتماعي بررسي کنيد.

 

شبکه‌هاي اجتماعي هميشه در حال ايجاد تغيير و تحول آتي درسايت‌ها و اپليکيشن‌هاي خود هستند، پس شما بايد از امنيت پروفايل فرزندتان اطمينان حاصل نماييد.

 

شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه مشکل و راهنمایی در فضای مجازی با شماره تلفن 2182674 تماس بگیرند.

 

سرهنگ اکبر امینی، رییس پلیس فتا همدان

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان