اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. فروردين 1395 - 13:04   |   کد مطلب: 17170
بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می توان مشکل رکود و بیکاری در کشور را حل کرد متاسفانه تاکنون در این امر ضعیف کار شده است، باید دید در عمل در سال 1395، با توجه به نامگذاری این سال با این عنوان چه کارهایی انجام می گیرد.

به گزارش صبح الوند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برمی خیزد و بعد از پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه‌های دیگرکشیده شد. یکی از این عرصه‌ها که خصوصاً در سالهای اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، "عرصه اقتصادی" است.

مقام معظم رهبري با آگاهي كامل از جنگ اقتصادي دشمن و اهداف آن‌ها از تشديد فشارها و تحريم‌ها عليه ايران همواره تلاش كردند، به ارائه برنامه‌ها و الگوهاي مناسب جهت مقابله با اين فشارها بپردازند یکی از این الگوها، اقتصاد مقاوتی است که مقام معظم رهبری این واژه را برای  اولین بار در دیدار کار آفرینان مطرح کردند و  اقتصاد مقاومتی  را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برای جهش » را معرفی نمودند.

اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است  و بنا به فرموده مقام معظم رهبری این اقتصادی است که از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما می جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متّکی به امکانات کشور ایران است و برای تحقق این امر باید از ظرفیّت نیروی انسانی ، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور استفاده کرد.

مقام معظم رهبری رویکردهای اقتصاد مقاومتی را در عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درونزایی و برونگرایی می دانند و خواستار آن هستند که  این برنامه ها در فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نگردد و باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه‌ها منطبق با این سیاست‌ها است.

رهبر معظم انقلاب در انتهای سال 94 هم در جمع مجلس خبرگان یکی از اولویت هایی که مسئولان باید به آن بپردازند اقتصاد مقاومتی دانست و فرمودند: مشکل کشور بدون اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حل نخواهند شد و رشد اقتصادی نیز به‌وجود نخواهد آمد و قرار بر این شد که دولت یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل دهند و برای این قرارگاه، فرماندهی نیز تعیین کنند که اقداماتی انجام شده است اما این اقدامات باید محسوس باشند و دیده شوند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین  در این دیدار فرمودند:  مسئولان دولتی باید نسبتِ فعالیت‌ها و تلاش‌های اقتصادی خود را با اقتصاد مقاومتی، کاملاً مشخص کنند و معیار هرگونه همکاری و برنامه‌ی اقتصادی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که براساس خرد جمعی تنظیم شده و این امر مورد اجماع اکثر کارشناسان و متخصصان اقتصادی است.

مقام معظم رهبری در  پیام تبریک سال 95 هم  "اقتصاد مقاومتی" را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کردو نام سال را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامیدند.

همانطور که مشاهده شد مقام معظم رهبری بارها به این موضوع تاکید کردند اما تاکنون متاسفانه دولتمردان به نوعی دیگر عمل کرده اند و به قول یکی از اقتصاددانان کشور، دکتر حجت الله عبدالملکی که می گوید: دولت اندیشه اقتصادی خود را در حوزه اقتصاد لیبرال مطرح می کند و نام اقتصاد مقاومتی بر روی آن می گذارد که این انحراف از اقتصاد مقاومتی است و متاسفانه آن ها به اقتصاد مقاومتی تکیه کرده اند و در عمل به نوع دیگر مسیر را اشتباه می روند.

در این میان سپاه  موفق عمل کرده است و به فرمایشات رهبری لبیک گفته اند و خواهان همکاری با دولت هستند تا جایی سرلشگر محمد علی جعفری گفتند:متاسفانه دولت از پیشنهادات و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبالی نکرده است و اگر دولت قصد داشته باشد تا فعالیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را دنبال و اجرایی کند قطعاً توان نیروهای سپاه و بسیج می‌تواند کمک شایانی به آنها کند.

در هر استان ایران صدها نفر را می توان دید که با کمک بسیج سازندگی که در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی واردشده و مردمی کردن اقتصاد و توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود از اهداف آن است دست به کارآفرینی زده اند به عنوان مثال روح الله فروتن ، کارآفرین 26 ساله ای است که فارغ التحصیل رشته عمران است و به صورت خودجوش به کارآفرینی روی آورده است و با دریافت وام  10 میلیونی از  بسیج سازندگی استان همدان  با تعداد 220 مرغ به پرورش مرغ بومي اشتغال دارد.

 

در نهایت با توجه به نامیدن امسال به نام  "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" باید دید مسئولان دولتی چطور عمل می کنند و در این زمینه چه گام هایی برمی دارند و چگونه می توانند فرمایشات رهبری را در عمل پیاده کنند ، چرا که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری اگر این امر محقق شود می توان مشکل بیکاری، رکود و گرانی را حل کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان