اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. ارديبهشت 1395 - 8:30   |   کد مطلب: 17934
صرف سالانه یک میلیارد دلار جهت درمان دیابت
سیل فست فودها در همدان به بهانه ایجاد اشتغال به چه قیمت؟
افزایش فست فودها در سطح شهر همدان به بهانه ایجاد اشتغال سبب به وجود آمدن بیماری های مختلف از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان شده است و این یک راه حل موقتی است که اثرات منفی بلند مدتی دارد.

به گزارش صبح الوند، افزایش فست فودها و تهاجم فرهنگی غرب به کشور و از طرفی هم بهانه مسئولان جهت ایجاد اشتغال سبب شده است همدان را سیل ویرانگری به‌نام توسعه فست‌فودها در برگیرد و به سمتی نامعلوم سوق ‌دهد!

 

در کنار رشد روز افزون شعب بانک‌ها از دولتی گرفته تا خصوصی، رشد مغازه‌ها و دکه‌ها و گاری‌های!! عرضه غذاهای سریع یا همان فست‌فود، این شهر و شهروندان آن را به سمت انواع و اقسام بیماری‌های جسمی و روحی سوق داده است، بیماری‌هایی که به‌دلیل تاثیر آن در دراز مدت، گاه از نظر دور می‌مانند.

 

از طرفی به بهانه اشتغال، عده‌ای نیز فرصت غفلت مسئولان بهداشتی و مجموعه شهرداری را غنیمت شمرده و هر شب در کنار بساط دست‌فروش‌ها، ساندویچ‌هایی به خورد ملت می‌دهند که نه محتویات آن به لحاظ استاندارد بهداشتی مشخص است، نه شیوه طبخ.

 

رشد قارچ گونه فست فودها به بهانه ایجاد اشتغال و افزایش شمار بیماران قلبی عروقی، چاقی‌های مزمن و سرطان‌ها، دیابت و به نوعی بیماری های غیرواگیر، من را بر این داشت تا جهت انجام یک برآورد اقتصادی بین ایجاد اشتغال و هزینه ای که باید صرف درمان این بیماری ها از جمله دیابت که شعار امسال روز جهانی بهداشت مقابله با دیابت است به سراغ تعدادی از مسئولان شهری بروم.

 

بیماری غیر واگیردار از جمله عوامل اصلی مرگ ومیر در کشور

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی استان همدان با اشاره به وجود بیماری های غیرواگیردار به خبرنگار صبح الوند؛ گفت: بیماری های غیرواگیردار که دیابت از جمله آنهاست از علل مهم مرگ و میر به حساب آمده و علاوه بر ایجاد درصد بالای مرگ ومیر و کاهش سال های عمر، عوارض قابل توجهی را نیز به جا می گذارد و افزایش آن با تغییر شیوه زندگی، رایج شدن عادات نامناسب، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، اختلالات چربی خون و کم تحرکی رابطه مستقیم دارد.

 

دکتر راضیه سادات میرمعینی افزود: دیابت دیگر نامی آشنا است چرا که هر از چند گاهی یکی از اطرافیان یا دوستان به گروه مبتلایان به این بیماری می پیوندد یا دچار عوارض آن از جمله مشکلات قلبی ،عوارض بینایی ،کلیوی ،یا حتی قطع عضو می شوند.

 

50درصد افراد مبتلا به دیابت درایران از بیماری خود غیر مطلعند

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی به آمار افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در سال گذشته پنج میلیون نفردر اثر دیابت فوت کردند و همچنین تا سال ۲۰۴۰ آمار دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید و تأسف بارتر اینکه در حالی که آمار مبتلایان به دیابت در سال ۲۰۳۰ در جهان ۴/۴ درصد برآورد می‌شود، این آمار هم اکنون در ایران ۷/۷ درصد است، زیرا در کشورهای توسعه یافته حدود ۹۰ درصد از افراد از دیابت خود آگاه هستند که این آمار در کشور ما حدود ۵۰ درصد است.

 

دکتر میر معینی افزود: هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شود، هر 8 ثانیه یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد و در سال 2014 بیش از422 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت می باشند و سالانه بیش از یک میلیون پا به دلیل دیابت قطع می شود

 

وی ادامه داد: حدود 4 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا هستند که بسیاری از آنها به علت بی‌اطلاعی از بیماری خود به انواع عوارض دیررس دیابت مبتلا و هزینه های سنگینی به نظام سلامت وارد می کند. 

 

 

مصرف فست فودها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

 

کارشناس دیابت شهرستان همدان در این رابطه به خبرنگار صبح الوند؛ گفت: دیابت یکی از عوامل مرگ و میر به حساب می آید به کارگیری اقدامات موثر پیشگیرانه یا کنترل عوامل خطر تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

خداکرمی خوردن غذاهای آماده و چرب و فست فودها را از عوامل ایجاد دیابت دانست و گفت: مصرف بالای فست فود، میزان شیوع بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد

 

1619 نفر روستایی در همدان مبتلا به دیابت هستند

وی به آمار مبتلایان به دیابت در همدان اشاره کرد و گفت: در پایان سال 94 تعداد بیماران دارای پرونده فعال در مناطق روستایی همدان 1619 نفر می باشد با توجه به اینکه تقریبا 6 درصد جمعیت شهرستان ساکن مناطق روستایی می باشند و 94 درصد باقیمانده جزو جمعیت شهری محسوب میشوند با توجه به این تحقیقات انجام شده نشان می دهد که شیوع دیابت در جمعیت شهری  دو برابر جمعیت روستایی می باشد و درصد کمی از بیماران شناسایی شده اند که انتظار میرود با فعال شدن مراکز و پایگاه های سلامت حاشیه شهر میزان شناسایی بیمارای به میزان زیادی افزایش یابد.

 

سالانه یک میلیارد دلار در کشور صرف درمان دیابت می شود

کارشناس دیابت شهرستان همدان به بیان هزینه هایی که صرف درمان دیابت میشود پرداخت و گفت: خسارت وارده از بیماری دیابت و هزینه های سرسام آور آن بر جامعه و سیستم های بهداشتی محرک جدی و قوی برای طرح و اجرای برنامه های پیشگیری در سطوح مختلف است.

 

خداکرمی افزود: دیابت 5/2 الی 15 درصد بودجه بهداشتی کشورهای دنیا را به خود اختصاص می دهد و هزینه درمان دیابت درایران در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار است.

 

هیچ محدودیتی در جهت دادن مجوز برای ایجاد فست فودی نداریم

در ادامه به سراغ رییس اصناف استان همدان رفتیم و از وی راجع به صدور مجوز برای فست فودها سئوالاتی کردم ، حمیدرضا فرسایی رییس اتاق اصناف همدان با اشاره به آنکه 269 مرکز عرصه فست فودی ساندویجی و بستنی در استان همدان وجود دارد گفت: هیچ محدودیتی جهت دادن مجوز برای صدور پروانه کسب وجود ندارد و برای تاسیس مراکز تولید پیتزا، سمبوسه، فلافل و ... ابتدا باید از بهداشت استعلام بگیریم و پس از تایید بهداشت اقدام به صدور مجوز برای اینگونه مراکز می کنیم.

 

فرسایی افزود: قبلا یک حدفاصل و حریمی برای ایجاد مغازه ها بود که دولت در جهت ایجاد اشتغال آن را برداشته است.

 

وی همچنین در خصوص تمرکز مراکز فست‌فود در اطراف میدان امام(ره)، اظهار کرد: دور میدان امام(ره) حریم صنفی نبوده و رعایت فاصله برای مراکز فست‌فود از یکدیگر الزامی نیست.

 

رییس اتاق اصناف همدان با بیان اینکه رقابت در بین واحدهای صنفی خوب است گفت: تعداد زیاد این واحدها مشکلی ندارد و ما باید به سمت سالم سازی این مراکز پیش برویم و در جهت ایجاد اشتغال و دادن حق انتخاب به مصرف کننده هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

فرسایی ادامه داد: ما باید به دنبال آن باشیم که ضوابط بهداشتی رعایت شود و بحث تعددد را درکنار استانداردها داشته باشیم.

رییس اتاق اصناف همدان تصریح کرد: مرکز بهداشت بازدیدهای دوره‌ای را از مغازه‌های فروش فست‌فود، بستنی و آبمیوه به عمل می‌آورد و از نظر بهداشتی آنها را ارزیابی می‌کند و در صورت بروز تخلف و عدم مراجعه برای پروانه بهداشت منجر به پلمپ مغازه می‌شود.

 

فرسایی اعلام کرد: اتحادیه ساندویچ‌فروشی‌های همدان هم سرکشی‌های دوره‌ای خود را درخصوص محیط و متراژ این‌گونه مراکز اعمال می‌کند و مغازه‌هایی که در گذشته مشکل بهداشتی و محیطی داشته‌اند هفته‌ای دو بار مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

 

سخن پایانی....

در موضوعی نظیر فست‌فودها نیز تنها موضوع سلامت جسم نیست، منظر شهری، نظافت، حفظ حقوق شهروندی و .... بسیاری از مسائل نیز تحت‌الشعاع فعالان این حرفه قرار دارد، به‌طوریکه بسیاری از ساکنان در مجتمع‌های مسکونی که به‌دلیلی در نزدیکی فروشگاه‌های فست‌فودی قرار دارند یا خواسته و ناخواسته، همسایه یک فست‌فودی شده‌اند، از شیوه فعالیت فعالان این حرفه چندان رضایتی ندارند.

 

از طرفی هم این موضوع با سلامت افراد ارتباط مستقیمی داردهر چقدر هم رعایت اصول بهداشتی شود باز اسم آن فست فود است و فست فودها برای سلامتی مضر هستند چربی و روغن هایی که در این مواد غذایی استفاده می شود، بسیار چاق کننده هستند، چاقی که با کمبود مواد مغذی طبیعی همراه هست.

 

همانطور که کارشناسان گفتند: هزینه درمان  دیابت 2/5 الی 15 درصد بودجه بهداشتی کشورهای دنیا را به خود اختصاص می دهد و هزینه درمان آن درایران در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار است.

 

حال باید یک برآورد کرد آیا هزینه یک میلیارد دلاری جهت درمان دیابت به فواید ایجاد فست فودها که به قول مسئولان ایجاد اشتغال است می چربد مسئولان جهت ایجاد اشتغال یک راه حل موقت و داری اثرات بلندمدت منفی را انتخاب کرده اند که هزینه ها و اثراتی منفی که بر روی سلامت جامعه میگذارد از فواید آن بیشتر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان