اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. اسفند 1395 - 7:24   |   کد مطلب: 24368
اولین چیزی که با ورود به اثر تاریخی گنج نامه خود نمایی می کند وجود دستفروشان فراوانی است که در سرتاسر مسیر این مکان گردشگری بساط پهن کرده اند و با داشتن ظواهری نابه هنجار این اثر تایخی را در معرض تهدید قرار داده اند و با وجود صرف هزینه یک میلیارد تومانی جهت متناسب کردن چهره گنج نامه همچنان نامتناسب است و تنها راه حل مسئولان هم برای رفع این معضل موکول کردن بررسی آن به زمان بعد می باشد.
جولان دستفروشان در گنج نامه تمام ندارد

به گزارش صبح الوند، با نگاهی به هر گوشه از شهر کوهستانی همدان که زمانی پایتخت مادها بوده   اثار تاریخی فراوانی را می توان یافت که هر کدام نشاندهنده تاریخ کهن ایران زمین است.

 

یکی از آثار تاریخی همدان که در دل دامنه های الوند این شهر قرار گرفته است گنج‌نامه است که در فاصله 5 کیلیومتری غرب همدان قرارگرفته اند و در آن نوشتارهایی از دوران خشایار شاه هخامنشی و داریوش است که بر روی صخره های الوند حک شده است که به دلیل منحصر به فرد بودن این منطقه سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از تمام نقاط جهان است.

 

اما چند سالی است که این منطقه گردشگری را معضلی به اسم دستفروشی در معرض تهدید قرار داده است  و با ورود به این مکان اولین چیزی که خودنمایی می کند وجود دستفروش های فراوانی هست که با ظاهرهای نابه هنجار این مکان را تصرف کرده اند.

 

سال 92 بود که شهردار وقت عسگریان خبر از صرف هزینه یک میلیارد تومانی جهت متناسب کردن چهره گنج نامه داد که از این مقدار 315 میلیون تومان برای تملک محل احداث غرفه هایی که در مسیر گنج نامه  بودند و ظاهری نامتناسب به این مکان داده بودند شدند هزینه شد و بقیه هزینه ها هم صرف محوطه سازی منطقه شد.

 

اما جمع کردن غرفه ها و هموار سازی ورودی گنج نامه نتیجه خاصی نداد و بدتر  زمینه مناسبی برای جولان و رشد قارچ گونه دستفروش ها فراهم شد .

 

هم اکنون کار به جایی رسیده است که این دستفروش ها با گذاشتن میزها و بساط هایی ثابت در این مکان اجازه دخالت کسی را در کار خود نمیدهند و به نوعی خود را مالک گنج نامه میدانند.

 

 

در تابستان سال جاری که مسئولان نتوانستند این معضل را ساماندهی کنند قول دادند که برای سال اینده که با ورود گردشگران به این منطقه  مواجه خواهند شد فکری اساسی و پایه برای این معضل کنند  

 

اما همچنان در استانه سال جدید و ورود گردشگران به همدان هستیم و کاری انجام نشده است و نکته جالب توجه این است که در پی پرس و جوهای اخیر خبرنگار صبح الوند از مسئولین ذیربط شهرداری جهت رفع این معضل در سال جدید هنوز جلسه ای  و برنامه ریزی ای صورت نگرفته است  و هیچ کدام از مسئولین حتی یک خبر کوچک مبنی بر ساماندهی این دستفروشان در ایام نوروز ندادند.

 

 

مدیر عامل سازمان میراث فرهنگی هم با توجه به اینکه وظیفه حفظ این اثر تاریخی بر عهده انها هست در پاسخ به خبرنگار صبح الوند گفت که کارهایی توسط شهرداری در زمینه ساماندهی این دستفروشان در حال انجام است و جالب است  که مامورین شهرداری هیچ خبر خوشی را در جهت ساماندهی آنها ندادند.

 

در پایان باید گفت واقعاً قرار است تکلیف گنج‌نامه چه شود؟ آیا قرار است همچنان در تسخیر دستفروش ها باقی بماند  و مسئولان تا کی می خواهند رسیدگی به این موضوع را به زمان بعد موکول کنند ؟؟؟

جعفری ممتاز

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان