اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. آذر 1396 - 14:12   |   کد مطلب: 27836
گزارشی از کاهش قدرت خرید مردم در استانه شب یلدا:
گرانی بر سر سفره شب یلدای همدانیها سایه افکنده است
با توجه به نزدیک شدن شب یلدا شاهد بازار نابه سامان قیمت ها در همدان هستیم و این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم شده و همگان از گرانی گلایه مند هستند و می گویند با این گرانی ها فقط عده معدودی قادر به خرید می باشند و با این درآمدها ما فقط میتوانیم زندگی روزمره خود را بگذرانیم.
گرانی بر سر سفره شب یلدای همدانیها سایه افکنده است

به گزارش صبح الوند، یلدا از ایین های سنتی کشورمان هست که همزمان با نزدیک شدن به آن مردم با رفتن به بازار و خرید میوه و اجیل خود را برای این شب طولانی آماده می کنند و همگان از اینکه یکبار دیگر این شب طولانی را در کنار بزرگان خانواده خود سپری می کنند خرسند هستند اما در این میان گرانی اقلام موجود در بازار داد همگان را دراورده است به همین منظور بر آن شدیم تا با حضور در جمع مردم و فروشندگان از حال و هوای بازار شب یلدا مطلع شویم.

 

خریداران: نبود شب یلدا در خانواده های فقیر

آقایی که به همراه پسرش در بازار میوه وتره بار همدان برای خریدامده بودند با ابراز گلایه مندی از افزایش قیمت ها گفت: امسال اقلام بسیار گران تر شده اند و در میان میوه ها انار با قیمت بالایی به فروش میرسد.

 

وی با بیان اینکه در این بازار گرانی خیلی ها نمیتوانند برای  شب یلدا  خرید کنند گفت: مسئولین باید فکری برای این گرانی کنند با این روال که پیش میرود خیلی از آیین های سنتی ما به فراموشی سپرده میشود.

 

 

خانمی هم که در حال خرید آجیل بود با بیان اینکه قیمت ها بسیار گران است گفت: با این قیمت ها من فقط توانستم یک مورد خریداری کنم و قیمت بادام هندی هم به قدری زیاد است که اصلا اقتصادی نیست آن را خریداری کنیم.

 

*فروشنده:عدم توان اقتصادی دلیل کاهش قدرت خرید مردم است

یکی از فروشندگان میوه با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم بسیار پایین است علت را عدم توان اقتصادی مردم دانست و عنوان کرد: اگرچه کیفیت میوه های امسال به نسبت سال گذشته بسیار بهتر شده است اما قدرت خرید مردم نیز به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.

 

*کیفیت میوه بالا قدرت خرید کم

وی همچنین با اشاره به اینکه میوه های موجود در بازار در سال گذشته بیشتر یخ شده و انباری بود گفت: اکنون کیفیت میوه ها بسیار بالا رفته به گونه ای که هر روزه در این راستا شاهد بازرسی های این صنف هستیم.

 

 

 این فروشنده میوه با بیان اینکه مردم بیشتر از هر چیز به رسم برگزاری این آیین بیشتر هندوانه خریداری می کنند گفت: کیفیت هندوانه های امسال به نسبت سال گذشته افزایش یافته به طوریکه میوه های سال گذشته سردخانه ای و کیفیت مناسبی نداشتند.

 

وی ادامه داد:  انار، سیب، پرتقال و  کیوی به ترتیب میوه هایی هستند که در این شب مورد توجه قرار می گیرند.

 

* عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف آجیل فروشان :گرانی 30 درصدی آجیل  به دلیل کمبود و عدم واردات

در ادامه رییس سابق اتاق اصناف وعضو هیئت مدیره اتحادیه صنف قنادان و  آجیل فروشان همدان اظهار کرد: علت۲۰تا ۳۰درصد گرانی آجیل و خشکبار را کمبود و عدم واردات است.

 

مرکزی با بیان اینکه وجود بادام هندی در بازار از نیاز های جامعه محسوب می شود دلایل عدم تولید در کشور را تغییر کاربری و یا تغییر روش کشاورزی باغات بادام و مغز بادام  دانست.

 

وی در این راستا با بیان اینکه باغات سنتی مغز بادام و بادام برچیده شده است بیان کرد: در این راستا کشور نیازمند واردات است.

 

وی درخصوص اقتصاد مقاومتی که مجوز واردات صادر می کند اظهار کرد: صدور مجوز نیز باید در قانون اقتصاد مقاومتی بررسی شود.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف قنادان و  آجیل فروشان همدان در پاسخ به این سوال که با واردات آجیل و خشکبار به کشور راضی هستید یا خیر گفت: اگر واردات نیاز جامعه باشد موافق آن هستم.

 

 

*مقامات کشور صادرات پسته را تجزیه و تحلیل کنند

مرکزی در ادامه با بیان اینکه مقامات کشور در خصوص پسته تجزیه و تحلیلی انجام دهند که پسته به چه صورت به خارج از کشور صادر شده ادامه داد: باید بدانند که آیا صادرات پسته به دست تجار و بازرگانان بوده یا به دست کارگران افغانی است.

 

*نداشتن قدرت خرید، دلیل عدم استقبال مردم از آجیل و خشکبار است

مرکزی در ادامه عدم استقبال مردم از آجیل و خشکبار را عدم  قدرت خرید مصرف کننده دانست و افزود: مصرف کنندگان در تمام صنوف قدرت خریدشان کم شده و این در حالی است که صرف پولی که در اختیارشان قرار میگیرد کفاف زندگی روزمره شان را نمی دهد چه برسد به آنکه بخواهند آجیل خشکبار خرید کنند.

 

وی تصریح کرد:  در آستانه نزدیک شدن به شب یلدا مردم برای خالی نماندن سفره یلدایشان درسطح محدود خرید میکنند.

 

*رییس اتاق اصناف: نظارت بر قیمت ها صورت میگیرد

گازرانی رییس اتاق اصناف همدان نیز با بیان اینکه  در آستانه شب یلدا تشدید بازرسی ها بصورت شبانه روزی انجام می شود واصناف نیز در دو، سه شیفت با اتحادیه ها گشت مشترک دارد افزود: با همکاری مجمع دستگاه های نظارتی، سازمان صنعت و معدن، تعزیرات، بهداشت و واحدهایی که با این شب مرتبط است، بازرسی ها را نیز افزایش داده ایم.

 

وی در خصوص تخلفات در واحد های صنفی با بیان اینکه تا کنون هیچ موردی مشاهده نشده است بیان کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف با واحدها برخورد خواهیم کرد.

 

 

 *کمبود انار در بازار موجب نگرانی هایی شده است

رییس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در خصوص عرضه میوه ، اجیل و خشکبار برای شب یلدا نداریم تنها یک مقدار کمبود انار در بازار باعث ایجاد نگرانی هایی شده است یادآور شد: دراین راستا به  تجار و افرادی که مسئول حمل بار و تره بار هستند اعلام شده که انار بیشتر و با کیفیت تری وارد کنند

 

گازرانی با اشاره به اینکه در خصوص عرضه هندوانه شب یلدای امسال هیچ گونه مشکلی وجود ندارد یادآور شد: هندوانه تازه و سردخانه ای به اندازه کافی در بازار استان موجود است در این راستا هیچ گونه مشکلی نداریم.

 

وی با اعلام اینکه قیمت میوه ها نیز کنترل شده است تصریح کرد:  تمام تلاش ما بر این است قیمت ها را در حدی نگهداریم که مردم توان خرید داشته باشند.

 

*دلار دلیل نوسانات قیمت بادام هندی است

رییس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه در بحث آجیل و خشکبار افزایش قیمت نداریم اذعان داشت: علت نوسانات در بادام هندی این است که بادام هندی با دلار خریداری می شود.

 

گازرانی با بیان اینکه خلوتی، کسادی و رکودی بازار اجازه افزایش قیمت را نمی دهد گفت: بازار آجیل و خشکبار  آن چنان چنگی به دل نمی زند که مردم به دنبال خرید باشند.

 

*نتیجه گیری:

با این اوصاف گرچه بنابر اظهارات مسئولین بازرسی ها از بازار همدان صورت میگیرد اما گرانی بیش از حد اقلام صدای مردم را درآورده است و همگان خواستار رسیدگی به این وضع هستند.

 

همانطور که در گزارش قید شد مرکبات در بازار فراوان است اما همچنان کمبود و افزایش قیمت در میوههای همچون انار مشهود است.

 

از همه جالب تر قیمت آجیل است که در آستانه شب یلدا چندین درصد افزایش یافته است مگر نباید مسئولین به فکر قشر ضعیف جامعه باشند پس علت اینکه در استانه این ایین سنتی  شاهد افزایش قیمت  آجیل هستیم چه می باشد.

 

در پایان باید گفت این افزایش قیمت ها نتیجه ای جز کاهش قدرت خرید مردم ندارد و مسئولین باید اقداماتی عملی در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان