اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. مرداد 1399 - 8:16   |   کد مطلب: 33523
شیوع کرونا، تورم، گرانی و نیز بی‌تدبیری‌های دولت دست به دست هم داده است تا در سال‌های اخیر با کاهش آمار ازدواج و پیامدهای ناگوار آن از جمله کاهش نرخ فرزندآوری مواجه شویم.
دلایل کاهش ازدواج و فرزندآوری‌؛ از کرونا تا گرانی و بی‌تدبیری دولت

به گزارش صبح الوند، از اهمیت ازدواج همین بس که پیامبر اکرم (ص) می‌‌فرمایند: "انسان با ازدواج نصف دینش کامل می‌شود". 

 

با اینحال در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله افزایش بیکاری، افزایش قیمت مسکن، اجاره بها و طلا، و نیز هزینه‌های سرسام‌آور شام، آرایشگاه، ماشین و لباس عروسی و همچنین سخت‌گیری‌های خانواده‌ها آمار ازدواج کاهش چشمگیری داشته است‌؛ چنان که قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس در این رابطه می‌گوید: امروز 12 میلیون جوان در سن ازدواج داریم که متاسفانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی هستند. 

اما مجرد ماندن تنها آسیب کاهش آمار ازدواج نیست و کاهش آمار فرزنداوری نیز از پیامدهای جبران‌ناپذیر آن است. به ازعان کارشناسان سونامی پیری ایران را تهدید می‌کند و اگر آمار فرزندآوری در سال‌های آتی تغییر چشمگیری نداشته باشد، ایران در 50 سال آینده به یکی از 5 کشور پیر دنیا تبدیل خواهد شد. 

 

ضرورت حمایت دولت از جوانان در امر ازدواج

 

یک کارشناس سبک زندگی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان  بیان اینکه ازدواج در حاضر مهمترین مقوله جوانان و خانواده‌های ایرانی است اظهار داشت: جوانی با تمام ویژگی‌های یک انسان خوب نزد رسول اکرم (ص) ایشان می‌رود و زمانی که حضرت محمد (ص) متوجه می‌شوند این جوان مجرد است می‌فرمایند "از چشمم افتاد" که این نشان از اهمیت ازدواج و بنیان خانواده در نزد دین و شریعت ما دارد. 

مریم محمودیان افزود: برای ازدواجِ جوانان، باید چند محور در جامعه مورد توجه قرار بگیرد و دولت به عنوان قوه مجریه باید حمایت کننده جوانان و خانواده ها در این امر مهم باشد . 

وی افزود: دولت، و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف باید شرایط اشتغال‌زایی و سهولت ازدواج را برای جوانان فراهم کند که متاسفانه در حال حاضر در کشور ما اصلا توجهی به آن نمی‌شود. 

 

تورم افسارگسیخته عامل ترس جوانان از ازدواج

 

این کارشناس حوزه خانواده با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل جوانان برای پرهیز از ازدواج تورم افسار گسیخته است گفت: دولت باید با پرداخت وام های بلاعوض به خانواده‌ها و جوانان در تسهیل امر ازدواج کمک کند. 

محمودیان با بیان این‌که نهادهای اجتماعی و دانشگاه‌ها و ان‌جی‌اوها از طریق آموزش‌ها و معیارسازی می‌توانند فرهنگ ازدواج را تغییر دهند تصریح کرد: باید فرهنگ‌‌سازی کنیم به گونه‌ای که خانواده ها و جوانان از آرزوهای دور دراین مورد دست بردارند و منتظر جوانی  سوار بر اسب سفید نباشند و با واقعیت زندگی کنند. 

 

افزایش آمار طلاق و ترس جوانان از ازدواج

 

وی با اشاره به این که آمار بالای طلاق در جامعه، باعث ایجاد ترس در دل جوانان و یکی از عوامل مهم کاهش آمار ازدواج است گفت: آموزش های همسرداری برای جوانان ایرانی یک ضرورت است و حداقل یکی از زوجین باید در این زمینه آگاهانه قدم بردارد و بیدار باشد تا بتواند فرمان زندگی را در فراز و نشیب‌ها در دست بگیرد. 

این کارشناس سبک زندگی با اشاره به وجود تورم افسار گسیخته در جامعه گفت: خرید خیلی از لوازم برای جوانان و حانواده ها به رویا تبدیل شد‌ه است و نباید بگذاریم ازدواج هم به رویایی برای جوانان تبدیل شود . 

محمودیان با طرح این سوال که خانواده‌ها تا چه زمانی باید زیر قرض جهیزیه یا هزینه‌های عروسی یک زوج باشند خاطرنشان کرد: زمانی زندگی شیرین می شود که طرفین با شور و اشتیاق به تهیه لوازم مورد نیاز خود بپردازند که مرد احساس قدرت و زن ابراز نظر و سلیقه کند. 

 

تاثیر کرونا بر کاهش ازدواج و فرزندآوری

 

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر کاهش آمار ازدواج گفت: بی‌شک یکی از مهمترین چالش‌های ما در سال آینده تعداد کم موالید و ازدواج خواهد بود که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیاموزیم چگونه در این شرایط زندگی کنیم؛ چرا که ممکن است چند سالی با این ویروس دست به گریبان باشیم. 

 

در 3 ماهه نخست سال 3 هزار 408 همدانی وام ازدواج گرفتند

 

 سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان در رابطه با تعداد وام‌های ازدواجی که در سال گذشته و امسال به زوج‌های جوان پرداخت شده است اظهار داشت: 3 هزار و 408 نفر از ابتدای فروردین 99 تا پایان خرداد ماه موفق به اخذ وام شدند.

حمدالله چاروسایی افزود: در سال گذشته نیز  88 درصد از زوج‌های همدانی که برای گرفتن وام ازدواج ثبت نام کردند خود را دریافت کردند . 

وی با  اشاره به این که 22 هزار و 800 نفر در سال گذشته برای اخذ وام ثبت نام کردند تاکید کرد: 2 هزار و 188 نفر در انتظار تعیین شعبه، 32 نفر در انتظار پذیرش شعبه و 287 نفر در حال تکمیل مدارک و 37 در انتظار اخذ وام هستند و 20 هزار و 146 نفر وام گرفتند.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان