اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. خرداد 1399 - 9:54   |   کد مطلب: 33171
در بی‌توجهی مراجع نظارتی، مراکز عرضه دخانیات و ادوات قلیان در شهر همدان رشد قارچ‌گونه‌ای داشته است و برخلاف قانون این مغازه‌ها به نوعی مبادرت به تبلیغ دخانیات و قلیان می‌کنند.

به گزارش صبح الوند، 

در سال‌های اخیر در سطح شهر همدان مغازه‌هایی را می‌بینیم که قلیان‌هایی با اشکال و تزئینات مختلف در ویترینشان خودنمایی می‌کند و شلنگ‌‌های رنگارنگ قلیان نیز از سر در ورودی‌شان آویزان است.

انواع تنباکو‌های اسانس‌دار که بارها مسئولان بهداشت کشور در رابطه با غیراستاندارد و سرطان‌زا بودن آنها توضیح داده‌اند و نیز سیگارهای قاچاق نیز به راحتی در این مغازه‌ها عرضه می‌شود.

در گذشته تعداد این مغازه ها در سطح شهر کم بود، اما رفته رفته به دلیل عدم برخورد قانونی با این نوع فعالیت و نیز درآمدزا بودن این شغل با افزایش چشمگیری در سطح شهر مواجه شدند؛ چنان که حتی در حوالی مراکز مذهبی شهر نیز عرضه ادوات قلیان و دخانیات به راحتی صورت می‌گیرد.

فعالیت مراکز عرضه دخانیات در مجاور اماکن مذهبی

یکی از شهروندان همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با فعالیت این نوع مغازه‌ها اظهار داشت: این روزها در هر خیابانی که پا می‌گذاریم چشممان به مغازه‌هایی تحت عنوان “دخانیاتی” می‌خورد.

وی افزود: در هر خیابان چندین مغازه‌ که فقط سیگار و قلیان عرضه می‌کنند وجود دارد و حتی در فواصل نزدیک به حرم مطهر امامزاده عبدالله هم این مغازه‌ها فعالیت دارند.

این شهروند همدانی عنوان کرد: برخلاف شهر همدان در کلانشهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان فروش سیگار فقط به سوپرمارکتی‌ها محدود می‌شود و خبری از مغازه‌هایی با کاربری دخانیاتی نیست.

درآمد بالا دلیل اصلی ترغیب مغازه‌داران به عرضه دخانیات و قلیان

عادل سیگارفروش همدانی که مغازه‌ای کوچک در مرکز شهر دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در این مغازه شارژ تلفن همراه، سیگار، قلیان و ادواتی چون فندک، چوب سیگار، توتون و تنباکو عرضه می کنم.

وی این کار را یکی از پرسودترین مشاغل دانست و افزود: سعی می‌کنیم به جوانان سیگار نفروشیم. (وی این جمله را در حالی عنوان کرد که همزمان چند دختر نوجوان به مغازه مراجعه کردند و یک بسته سیگار خریدند)

عادل، نداشتن شغل مناسب را از یک سو و از سوی دیگر درآمد بالای فروش دخانیات را یکی از عوامل مهم افزایش تعداد قلیان سراها و این نوع مغازه‌ها دانست و گفت: بسیاری از مشاغل درآمد کمی دارند و حتی عده‌ای نمی‌توانند اجاره بها خود را بپردازند، اما من با سود حاصل از فروش این مغازه کوچک در صدد هستم مغازه اسباب فروشی نیز در همین حوالی دایر کنم.

احمد گازرانی دبیر اتاق اصناف همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان در رابطه با رشد قارچ‌گونه مغازه‌های دخانیاتی در سطح شهر گفت: نداشتن شغل مناسب و تعطیل بودن بازار باعث روی آوردن جوانان به اشتغال‌های کاذب شده است و متاسفانه هر روز بر تعداد مصرف کنندگان دخانیات و به طبع آن فروشنده‌ها اضافه می شود.

تبلیغ ادوات قلیان و دخانیات ممنوع است

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در تقویم کشور ۶ تا ۱۲ خردادماه هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است و هر ساله از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شعار و عناوین روز شمار هفته ملی بدون دخانیات اعلام می‌شود.

وی درباره افزایش قلیان سراها در سطح شهر گفت: قلیان سراها مراکز فروش ادوات و عرضه هستند و از سال ۸۵ به بعد مکانی که خود قلیان را در اختیار مشتری قرار دهد نداریم.

مهدی خدابخشی با اشاره به اینکه فروش ادوات منعی ندارد افزود: نباید ادوات در انظار قرار گیرد و باعث تبلیغ شود؛ چرا که دیدن آنها موجب تحریک افراد و ترغیب جوانان به مصرف دود و سرگرمی‌های کاذب می شود.

این کارشناس همدانی عنوان کرد: بر اساس قانون، تبلیغ مواد دخانیاتی چه به صورت عرضه ادوات باشد و چه در قالب بیلبورد و تابلو ممنوع است و اصناف هم حتما باید در این مورد و صدور مجوز همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: امسال با افراد متخلف برخورد جدی صورت می‌گیرد و نامه‌ای چند روز پیش به استانداری مبنی بر عدم تبلیغ قلیان‌سراها ارسال شده است.

فعالیت ۱۵۰ مرکز ادوات دخانیات و قلیان

این کارشناس با بیان اینکه حدود ۱۵۰ مرکز عرضه ادوات در سطح استان وجود دارد، گفت: بیشترین مراکز عرضه در سطح شهر همدان، لالجین و راسته بازار غار علیصدر است.

خدابخشی اظهار داشت:سوپرمارکت‌هایی که سیگار عرضه می‌کنند باید حتما مجوز داشته و کارت سبز نیز دریافت کرده باشند؛ یعنی در شعاع ۱۰۰ متری آنها مدرسه و مراکز ورزشی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به این که از سال ۹۵ تا به امروز حدود یک هزار و ۳۰۰ سوپرمارکتی مجوز عرضه دخانیات گرفته‌اند، تصریح کرد: به آنها اعلام شده که سیگار را به هیچ عنوان به صورت نخی نفروشند؛ چرا که جوانان معمولا سیگار را به صورت نخی استفاده می‌کنند.

مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور

این کارشناس خاطرنشان کرد: سالانه در ایران حدود ۶۵میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که اگر قیمت هر نخ را ۴۰۰ تومان حساب کنیم سالانه حدود ۲۶۰۰۰میلیار تومان مصرف سیگار داریم که دود می شود.

خدابخشی تاکید کرد: این فقط هزینه مصرف سیگار است و سه برابر این مبلغ برای درمان افراد سیگاری در مراکز بهداشتی هزینه می‌شود؛ به همین دلیل بحث اقتصادی دخانیات بسیار بالاست که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین جولانگاه عرضه‌کنندگان دخانیات

اما در این میان جای سوال است؛ فعالیت این تعداد از مغازه‌های دخانیاتی و عرضه ادوات آن در سطح شهر چه ضرورتی دارد؟ چرا در شهر همدان که به دارالمومنین و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شهره است تعداد این نوع مغازه‌ها باید بیشتر از تعداد کتابفروشی‌ها و فرهنگسراها باشد؟

چرا به راحتی به این مراکز مجوز داده می‌شود و با اقدامات غیرقانونی این مشاغل کاذب برخورد صورت نمی‌گیرد؟

انتهای پیام/آ

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان