اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. تير 1394 - 12:13   |   کد مطلب: 12426
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این موضوع که معتقد هستم که ظرف چند روز آینده با اراده ای که هر دو طرف برای رسیدن به توافق دارند، نهایتاً حد بینابینی را انتخاب خواهند کرد، اذعان داشت: بیش از هر زمان دیگری امکان دارد که کلیات توافق زیر سوال برود.
احتمال رسیدن به توافق هسته ای بسیار کاهش یافت

به گزارش صبح الوند، فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص علت اصلی تغییر مواضع آمریکا در دقایق پایانی مذاکرات اظهار داشت: هر مذاکره بین المللی هنگامی که به شرایط حساس خود نزدیک می شود، شبیه نیروهای متخاصمی است که در حال جنگیدن با یکدیگر بوده و برای یک قرارداد آتش بس مذاکره می کنند.

 

وی با بیان این مطلب که این نیروهای متخاصم حس می کنند در ساعات پایانی باید بخش بیشتری از زمین های طرف مقابل را تصرف کنند تا در روز آتش بس با دست پرتری مذاکره کنند خاطرنشان کرد: دولت آمریکا زیر فشار تندرو های داخلی و لابی های صهیونیستی و عربی قرار گرفته است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه بیشتر مسائل توافق اولیه به دست متحدین آمریکا  در منطقه رسیده است یاد آور شد: این متحدین معتقد هستند که ایان امتیازات بسیار زیادی در این تواق های اولیه به دست آورده است؛ به طوری که در تماس جان کری با اوباما و تیم امنیتی او، جان کری مورد ملامت و خطاب قرار گرفته است که بایستی برخی از تعهداتی که پذیرفته اند را پس بگپیرد.

 

زاهد در ادامه افزود: بعد از این مسائل کری مسائل جدیدی را در مذاکرات مطرح کرد که منجر به توئیت اقای ظریف مبنی بر اینکه شما در میانه راه نمی توانید مسیر خود را عوض کنید، شد که همان موقع برداشت اکثر صاحبنظران مسائل هسته ای این بود که در مذاگرات، طرف آمریکایی مسائل جدیدی را مطرح کرده است.

 

وی همچینین اذعان داشت: تحلیل آمریکا این است که این یک مذاکرات طولانی است و اگر درباره امتیاز ها به دقت نظر ندهند، بالانس همپیمانان آمریکایی به نفع ایران در منطقه تغییر خواهد کرد؛ بدیهی است که طرف ایرانی هم مقاومت کرده و همین موضوع موجب به وجود آمدن پیچیدگی هایی می شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این موضوع که معتقد هستم که ظرف چند روز آینده با اراده ای که هر دو طرف برای رسیدن به توافق دارند، نهایتاً حد بینابینی را انتخاب خواهند کرد، اذعان داشت: بیش از هر زمان دیگری امکان دارد که کلیات توافق زیر سوال برود.

 

زاهد همچنن اظهار داشت: اگر تا هفته پیش درباره سرنوشت مذاکرات از من سوال می شود مطمئن بودیم که تا حد 90 درصد این مذاکرات به نتیجه می رسد؛ اما با اتفاقاتی که طی چند روز گذشته رخ داده است، امکان نیل به توافق حدود 50 درصد است.

 

وی در امه افزود: از آنجائی که اراده طرفین بعد از گذشت دو سال از گفت و گو ها برای رسیدن به یک توافق است، به نظر می رسد ایران و آمریکا از برخی از خطظوط قرمز خود در نهایت عقب نشینی کنند و نهایتاً ین مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این نکته که طولانی تر شدن و تمدید مذاکرات باعث وارد شدن خساراتی به هر دو طرف می شود بیان داشت: آمریکا محدودیت زمانی برای رساندن این توافق به کنگره را داشتند که در حال حاضر به خاطر تعطیلات کنگره، فرصت کنگره برای بررسی این توافق به 60 روز کشیده شد و بعد از این مدت به اوباما درباره توافق پاسخ می دهد.

 

این استاد دانشگاه د رادامه افزود: به نظر می رسد آمریکا به این نتیجه رسیده است که ایران عامل ایجاد پیچش در مذاکرات بوده تا آمریکا از ترس این مهلت سی روزه کنگره به ایران امتیاز بیشتری به ایران بدهد که در نهایت با بیانیه کری این موضوع را مطرح کردند که این موضوع برای آنها مهم نیست.

 

زاهد با اشاره به تهدید تمدید مذاکرات برای ایران اظهار داشت: از سویی مقام معظم رهبری تأکید کردند که نیازی به عجله نیست  یک توافق خوب بسیار بهتر از عجله کردن و رسیدن به یک توافق بد است.

 

وی تصریح کرد: خطری که طولانی شدن مذاکرات دولت را تهدید می کند این است که روحانی امیدوار است مشکلات داخلی را با رفع تحریم ها و پرونده هسته ای کشور حل کند و هرچقدر این زمان طولانی تر شود، توان دولت روحانی در تحقق اهداف پیش روی آن به شدت کاهش یافته و این موضوع بر انتخابات پیش روی دولت تأثیر منفی بگذارد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان خاطرنشان کرد: در یک جمع بندی کلی می توان گفت که تمدید مذاکرات چند هفته یا چند ماهه نخواهد بود و بلکه در نهایت مذاکرات در این هفته یا به نتیجه خواهد رسید یا به شکست کامل منتهی می شود؛ اما نکته مهم در صورت شکست مذاکرات این است که ضریب تهدید علیه امنیت ملی بالا تر خواهد رفت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان