اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. تير 1394 - 23:46   |   کد مطلب: 12442
مسئولین در ایام و روزهای گردشگر پذیر با ترتیب دادن نشست های خبری و مصاحبه و ارائه آمارهای آنچنانی همشهریان و خود را دلگرم می کنند که از نظر زیر ساخت اقامتی برای مسافران مشکلی نداریم، اما در عمل اقدام موثری مشهود نیست.
همخوانی امکانات گردشگری همدان با نیازهای مسافران تابستانی/احتمال غافلگیری همدان از هجوم مسافران

به گزارش صبح الوند، تعطیلات تابستانی عید سعید فطر نزدیک است و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که جز هفت شهر مطرح کشور در حوزه گردشگری و توریسم است همچون سال های گذشته و تعطیلات نوروز امسال پذیرای خیل عظیم مسافران و گردشگران خواهد بود.

هنوز در ذهن مردم همدان است که در سال های اخیر و تابستان سال گذشته و در تعطیلات عیدفطر حضور تعدادکثیری از هموطنان عزیز در شهر تاریخی همدان ضعف وکمبودهای منطقه از بابت پذیرایی از میهمانان را آشکار ساخت و باعث شرمندگی ما و مسئولین در برابر میهمانان عزیز شد.

همدان دارای پتانسیل های طبیعی، تاریخی، مذهبی و... در حوزه گردشگری کشور است اما متاسفانه هنوز برای جذب و ماندگاری بیشتر مسافر نیاز به تامین زیر ساخت هایی است که هنوز این ظرفیت در شهر تاریخی همدان آماده نیست.

اصلی ترین مشکل گردشگران و مسافران کمبود تخت های اقامتی، هتل ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان ها در شهر همدان است که اگر نبودند ستادهای اسکان فرهنگیان و کارتن به دست هایی که سوئیت اجاره می دهند واقعا شهر نمی توانست پاسخگوی نیاز مسافران باشد.

ناگفته نماند که همین کسانی هم که سوئیت های غیرمجاز در شهر اجاره می دهند باعث ایجاد بازار سیاه در قیمت ها و رکود کار هتل ها شده اند.

در طول سال گذشته و امسال تعدادی از این ویلاها و خانه های اجاره ای ساماندهی شده اند اما بازهم رشد قارچ گونه اماکن غیرمجاز اقامتی در شهر کاملا مشهود است.

تا آنجا که حتی صدای نماینده جامعه هتل داران همدان نیز درآمده است.

اما باید دید که زیر ساخت های حضور چند هزار نفری مسافران تابستانی امسال در شهر آماده است یا نه؟

همدان آماده میزبانی شایسته از مسافران تعطیلات عید سعید فطر

ریحان سروش مقدم مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: ستاد تسهیلات خدمات سفر اداره میراث فرهنگی برای تعطیلات عیدسعید فطر و استقبال از مسافران تابستانی آماده و فعال شده است.

وی اظهار کرد:  همه تمهیدات لازم در همدان اندیشیده شده و زیر ساخت های لازم برای  اسکان و خدمات دهی به مسافران در تعطیلات عید فطر آماده است.

كمبود سرويس بهداشتي در همدان نارضايتي مردم و گردشگران را به دنبال داشته است

مشکل کمبود و نبود سرویس های بهداشتی عمومی مناسب در مبادی ورودی و خروجی شهر همدان، گردشگاه ها، اماکن تاریخی و ... موجب نارضايتي مردم شهر، مسافران و گردشگران همدان شده است.

سال گذشته در ایام تعطیلات عید فطر در آرامگاه باباطاهر همدان، گنج نامه و... صف چندین متری برای رفتن به دستشوئی ایجاد شده بود.

درست است که در چند وقت گذشته اقدامات خوبی درباره ایجاد زیرساخت های لازم گردشگری در همدان صورت گرفته است، اما همچنان در بحث سرویس بهداشتی ضعف های زیادی داریم.

در مواقع پیک مسافر برخی از چشمه های سرویس های بهداشتی خراب می شوند و موجب ایجاد صف های طولانی در کنار سرویس های بهداشتی می شوند.

امروزه فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم، دسترسي شهروندان و مسافران به امكانات شهري را با مشكلات بسیاری مواجه كرده است كه كمبود سرويس‌هاي بهداشتي در سطح شهر، نمونه‌ ای کوچک از اين موارد است.

به همين دليل است كه مسافران، گردشگران و حتی شهروندان همدانی در صورت نياز اضطراری به سرويس‌ های بهداشتي پارك‌ ها و ترمينال‌ها، مساجد و... پناه مي‌برند، اما اغلب آنها یا بسيار كثيف و بدون امكانات هستند و یا فقط در ساعات خاصی فعال هستند.

سئوالی که ذهن‌ ما را به خود مشغول کرده این است که، مگر مدیران ارشد همدان آرزوی توسعه بیشتر در حوزه گردشگری را در سر نمی‌‌ پرورانند؟

مگر نمی‌‌خواهند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به عنوان یکی از قطب برتر گردشگری کشور معرفی شود و آمار ورود گردشگران افزایش پیدا کند؟

باید پرسید برای برآورده شدن چنین آرزوی بزرگی چه تلاشی کرده‌اند؟ 

 

* یک شهروند همدانی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، به خبرنگار ما گفت: با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز تعطیلات عید فطر، رفت و آمد مسافران به همدان افزایش یافته و باعث مشکلاتی از جمله ایجاد ترافیک در برخی مناطق و ورودی های شهر شده و معضل پارکینگ هم ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: تعداد بسیاز زیاد مسافران و کم بودن مکان های استقرار نظیر پارک ها و... نه تنها نیازگوی شهروندان نیست بلکه باعث ایجاد ناراحتی برای مسافران و میهمانان عزیز شهرمان می شود.

این شهروند همدانی افزود: در ایام پیک مسافر نبود سرویس بهداشتی، کمبود نانوایی و مشکل جای پارک از مهمترین مشکلات مسافران است.

 

* محمدی دیگر شهروند همدانی گفت: اگر شب هایی که پیک مسافر داریم سری به بوستان ها، پارک ها و حتی پیاده روهای شهر بزنید، می بینید که پر از چادرهای مسافرتی مسافرانی است که به دلیل کمبود زیر ساخت های اقامتی، به ناچار در این اماکن اتراق می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود روستاهای  متعدد هدف گردشگری در همدان و مناطق زیبا و دیدنی شهر تاریخی همدان می طلبد که مسئولان امر همت بیشتری برای جذب مسافران به این مناطق داشته باشند تا حداقل موجب توسعه اقتصادی شهر شود.

 

* یوسفی یکی از میهمانان عزیز شهر تاریخی همدان، مسافری است که همراه خانواده از سمنان به سمت بانه می رود و همدان و آرامگاه باباطاهر را برای اسکانی کوتاه انتخاب کرده است.

وی از کمبود سرویس های بهداشتی عمومی در جاده ها و مسیرهای منتهی به همدان اشاره کرد و گفت: برای استفاده از یک سرویس بهداشتی مسیر طولانی را طی کردیم تا به میدان بسیج همدان (میدان فرودگاه) رسیدیم. وقتی خواستم که کودک خردسال خود را برای قضای حاجت به سرویس بهداشتی ببرم نتوانستم از عرض اتوبان عبور کنم چون بسیار شلوغ بود و مجبور شدم که تا میدان باباطاهر حرکت کنم تا به سرویس بهداشتی برسم.

این مسافر سمنانی گفت: بهتر است مسئولین سرویس های بهداشتی را طوری بسازند که دسترسی به آنها راحت باشد.

پیش بینی نصب سرویس‌ های بهداشتی موقتی در برخی از نقاط گردشگر پذیر همدان

سید مصطفی رسولی شهردار همدان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: همدان یکپارچه آماده استقبال از مسافران تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان است و همه زیرساخت های لازم آماده شده است و ستاد تسهیلات سفر شهرداری همدان هم با تمام توان آماده پذیرایی شایسته از مسافران است.

وی گفت: با توجه به تجربه عید فطر پارسال و حجم گسترده ورود مسافر به همدان و کمبود سرویس بهداشتی و اماکن اقامتی امسال همه تمهیدات لازم از قبیل پیش بینی سرویس بهداشتی موقتی و سیار، بحث روشنایی پارک ها و فضای سبز، بازبودن درب نمازخانه ها، فعالیت 24 ساعته سرویس های بهداشتی عمومی در همدان اندیشیده شده است تا ان شاالله دیگر شاهد مشکلات تابستان گذشته نباشیم.

شهردار همدان اظهار کرد: در مبادی سه گانه ورودی شهر همدان از طرف جاده تهران، جاده ملایر و جاده کرمانشاه بنرهای خیرمقدم به مسافران نصب شده است.

وی افزود: نصب بنرهای راهنمایی مسافران به ستادهای اسکان و محل های گردشگری و استقرار اکیپ های راهنما از دیگر اقدامات شهرداری همدان در این ایام است.

فعالیت مدارس و سوئیتهای بدون مجوز بلای جان هتل‌ داران همدان

شهرام شیروانی نماینده جامعه هتلداران همدان و مدیر هتل بین المللی باباطاهر در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به صنعت مهم گردشگری در استان همدان اظهار داشت: ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی در همدان بستگی به زیر ساخت های لازم در این حوزه دارد.

شیروانی اظهار کرد: فعالیت سوئیتهای بدون مجوز، ستاد اسکان آموزش وپرورش و خوابگاه ها باعث عدم جذب گردشگر به هتل های همدان و باعث رکود این صنعت مهم و عدم تمایل به سرمایه گذاری در این بخش شده است.

همین کمبود تخت های اقامتی و فعالیت غیرمجاز خانه های اجاره ای باعث شده است در ایامی که همدان با پیک مسافر روبرو می شود شهر بعضا از لحاظ خدمات دهی قفل کند.

در ایام پیک مسافر نوروزی یا مسافران عید سعید فطر و... شهروندان همدانی و مسافران با مشکلاتی روبرو می شوند. از جمله این مشکلات کمبود مکان اقامتی، کمبود سرویس بهداشتی در پارک ها و تفرجگاه ها، کمبود نانوایی های فعال در شهر و... می باشد.

یکی از دغدغه های اصلی و مهم مسئولین همدان در حوزه گردشگری افزایش مدت ماندگاری گردشگران در شهر است.

در رابطه با این موضوع نیز مسئولین درطول سال های اخیر حرف هایی زده اند ولی آمارها چیز دیگری را نشان می دهد و گویای این امر است که حداکثر حضور مسافران در همدان دو شب می باشد.

ترغیب و تشویق مسافران برای اقامت بیشتر در همدان فقط با حرف زدن و برگزاری جلسات محقق نمی شود بلکه باید بصورت جهادی در این حوزه مهم اقتصادی استان کار کرد.

باید کار کرد و برنامه ریزی نمود.

بدون آماده نبودن زیرساخت های شهر برای پذیرایی مطلوب از مسافران نمی توان به مسئله افزایش ماندگاری گردشگران در همدان بیش از دو شب امیدوار شد. 

آنچه بعضا مشهود است و با حضور خیل عظیم مسافران با آن مواجه می شویم، نبود مکان  های کافی و مناسب برای اقامت مسافران و میهمانان شهرمان است که مسافران را ناچار می کند برای اقامت یک روزه یا نهایتا دو روزه خود به برپایی چادر در کنار پارک ها، خیابان ها و تفرجگاه ها اکتفا کنند.

مشهود بودن ضعف زیرساخت های گردشگری همدان

محمد تبریزی رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌ گذاری شورای اسلامی شهر همدان درباره حضور گردشگران در شهر همدان و آماده نبودن زیرساخت های لازم گفت: متاسفانه بحث مهم و اثرگذار گردشگری در شهر تاریخی همدان تنها در حد حرف و شعار باقی مانده است.

وی اظهار کرد: با تلاش و همدلی همه دستگاه های دخیل در حوزه گردشگری، باید برنامه‌ مدون افزایش ماندگاری مسافر در همدان تدوین می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌ گذاری شورای اسلامی شهر همدان افزود: کمبود زیرساخت های لازم از مهمترین مشکلات حوزه گردشگری در شهر همدان است و ما باید با افزایش مدت ماندگاری مسافران در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مسیر را برای توسعه بیشتر حوزه گردشگری هموار کنیم.

کهن شهر تاریخی همدان در عرصه گردشگری و توریسم بین المللی دارای پتانسیل و ظرفیت های ناشناخته فراوانی است.

باید سعی شود زمینه مناسبی برای جذب توریست و گردشگر در شهر ایجاد شود و برای ماندگاری بیشتر گردشگران و اینکه بتواند گردشگر بیشتری را به سوی خود جذب کند زیر ساخت هایی مانند هتل و اماکن اقامتی است در دستور کار جدی مدیران ارشد همدان باشد تا بتوان گام های موثری برای تامین زیر ساخت ها در شهر برداشت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان