اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. تير 1394 - 13:15   |   کد مطلب: 12477
بنا بر نظر کارشناسان جرائم رايانه اي خطر دسترسي غيرمجاز سرورهاي خارج از کشور به اطلاعات و داده هاي رايانه هاي شخصي کاربران ايراني که از اشتراک VPN و نرم افزارهاي فيلترشکن استفاده مي کنند، دور از ذهن نمي باشد.
هشدار در مورد استفاده از وي پي ان (VPN) و فيلتر شکن ها

به گزارش صبح الوند، بسياري از کاربران اينترنت داخل کشور براي گذشتن از سد سايت هاي مسدود و فيلتر شده به سراغ نرم افزارهاي فيلترشکن، سايت هاي پروکسي و همچنين وي پي ان رفته و اين رجوع کاربران به اين روش هاي عبور از فيلترينگ، باعث رشد فزاينده فروش اکانت هاي VPN و نرم افزارهاي فيلترشکن شده است به نحوي که چندي پيش آمار استفاده کنندگان کاربران ايراني از VPN حدود 30 درصد اعلام شد .

درباره تبعات و خطرات ناشي از استفاده از VPN بايستي عنوان کرد که بيشتر و اغلب سرورهايي که اشتراک VPN را در اختيار کاربران قرار مي دهند نه تنها تمامي اطلاعات رد و بدل شده را بررسي و کنترل مي کنند بلکه به همين وسيله با پورت هاي باز رايانه کاربر، به اطلاعات درون رايانه وي دسترسي پيدا کرده و امکان کپي برداري و يا ديدن اطلاعات داخلي رايانه کاربر را براي سرورهاي خارجي ميسر مي کنند .

با توجه به اينکه کاربران بدون بررسي عملکرد نرم افزارهاي فيلترشکن آنها را بر روي رايانه خود نصب مي کنند ممکن است اين نرم افزارها خود يک تروجان و يا key logger باشند و اطلاعات مربوط به نام عبور کاربري افراد را در اختيار سرور خود قرار دهند . همچنين VPN ها اطلاعات را به صورت رمز شده - encrypt – منتقل مي کنند و فرمول خارج کردن از رمز - decrypt - آن در اختيار سرور است و تضميني وجود ندارد که سرور قبل از رسيدن اطلاعات به مقصد آن را بازخواني نکرده باشد.

بزرگترين مشکل با VPN را انتشار و دسترسي غيرمجاز سرورهاي خارج از کشور به داده هاي رايانه هاي شخصي افراد توسط پورتهاي باز رايانه شخصي آنان مي توان عنوان کرد .

استفاده از VPN با عوارض خطرناکي همراه است چرا که کاربر با استفاده از VPN و همچنين نرم افزار فيلترشکن با اتصال به يک سرور در خارج از کشور عمدتا در انگليس و آمريکا متصل شده و همين امر موجب اختصاص يک IP خارجي به رايانه کاربر داخلي مي شود که در ادامه اين کار، احتمال به سرقت رفتن همه داده ها و اطلاعات رايانه کاربر توسط سرور خارجي وجود دارد .

با بيان اينکه ممکن است نرم افزارهاي فيلترشکن و VPN ها خود يک کرم رايانه اي با کليدخوان باشند و اطلاعات مربوط به نام عبور و کاربري افراد را در اختيار سرور خود قرار دهند ، بيشتر VPN ها حداقل 2 عملکرد پروکسي و نرم افزار انتقال اطلاعات را انجام مي دهند. با تاکيد براينکه پروکسي دستگاه واسطه و يا برنامه اي است که ارتباط بين سرور و کلاينت را فراهم مي کند و عمل انتقال درخواست هاي داخلي با ترجمه اطلاعات و عبور آن به سرورهاي ديگر را انجام مي دهد، بايد گفت : پروکسي به علت رمزنگاري و رمزگشايي و بازرسي محتويات هر بسته عملکرد کندي دارد و در اين مرحله از کار است که امکان افشاي اطلاعات کاربر وجود دارد.

در مورد عمل VPN در زمينه نرم افزار انتقال اطلاعات نيز گفته مي شود: اين بخش از عملکرد VPN با استفاده از پروکسي براي برقراري ارتباط با پروتکل مناسب تعامل مي کند؛ اين امر به کاربران اجازه مي دهد تا از طريق مرورگر وب به برنامه هايي که واسط کاربري وب ندارد دسترسي داشته باشند.

نرم افزار انتقال اطلاعات براي هر پروتکلي که پشتيباني مي کند نياز به يک موتور مترجم دارد که در اين مرحله نيز مالک و سرويس دهنده VPN  امکان طراحي و اضافه کردن گزينه خاصي براي شنود را دارد.

تنظيم: پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان همدان

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان