اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. مرداد 1394 - 7:22   |   کد مطلب: 12727
ایجاد پارک سوارهای متعدد شهری و روستایی، ترمینال های اتومبیل های سواری تهران، کرمانشاه، قزوین و... و واقع شدن این خروجی ها در مکانی پرتردد بنام میدان سپاه معروف به میدان چراغ قرمز، مشکلات جدی را برای رانندگان و عابران در گذر از این میدان ایجاد کرده و باعث تصادفات مکرر در این مسیر می شود.
میدانی با ورودی و خروجی های متعدد/ سردرگمی عابران پیاده در میدان سپاه همدان

به گزارش صبح الوند، وقتی مسافری برای نخستین بار وارد شهری می شود اولین چیزی که از آن شهر در ذهن گردشگران و مسافران باقی می‌ماند، تصویر ورودی شهر است.

نمای ورودی هر شهر در سفرها به عنوان معرف فرهنگ و نماد مدیریت شهری آنجا نقش تعیین کننده‌ ای در ذهن مسافران دارد.

ورودی‌ هر شهر به عنوان بخشی از ساختار فضایی آن می‌توانند در ایجاد یک تصویر ذهنی مطلوب برای گردشگران مؤثر باشند، زیرا اولین نقطه شهر است که مسافران با آن مواجه می‌شوند.

یکی از ورودی های اصلی کلان شهر همدان هم که قطعا مسیر همه مسافران و گردشگران پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به آن خواهد افتاد میدان سپاه است.

این میدان محل تلاقی ورودی از سمت تهران، ملایر و کرمانشاه است. به عبارت دیگر شاهراه مواصلاتی مرکز کشور به غرب و جنوب کشور است.

وجود پایانه های مسافربری متعدد شهری، بین شهری و روستایی باعث شده که روزانه هزاران نفر از این میدان عبور کننند.

نبود پل عابر پیاده، ایستگاه مشخص تاکسی در خروجی میدان به سمت شهرک شهید مدنی و شهرک فرهنگیان گاهی اوقات باعث ایجاد تصادفات عابران پیاده با خودروها در محل سوار شدن به خودروها به عنوان یکی از نقاط پرتردد و ورودی های اصلی کلانشهر همدان شده است.

میدان سپاه که به میدان چراغ قرمز معروف شده است، یکی از مهمترین ورودی‌های اصلی شهر همدان محسوب می‌شود، در اواخر سال 92 با تصمیم شورای ترافیک شهرداری، برای تسریع در امر ترافیک و کاهش تصادفات از میدان به چهارراه تغییر کرد.

امیر رضا یوسفیان شهردار سابق همدان گفته بود: این میدان در آینده قرار است به یک میدان دو طبقه تبدیل شود.

کامران گردان رئیس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل ترافیک شورای شهر همدان هم گفته بود طرح میدان سپاه به زودی اجرایی می‌شود و طرح میدان سپاه قرار است به صورت دو طبقه و دوسطحی اجرا شود.

اما اکنون پس از گذشت یک و سال نیم از قول مسئولان شهر همدان هنوز خبری از احداث تقاطع و میدان دوطبقه نیست.

بهرامی یکی از شهروندان همدانی که به گفته خود روزانه چندین بار از این مسیر گذر می کند، در گفتگو با خبرنگار صبح الوند با اشاره به وضعیت نامناسب میدان سپاه گفت: با توجه به اینکه در این میدان یا به اصطلاح چهارراه پل عابر پیاده وجود ندارد، شهروندان مجبورند از میان خودروهای انبوهی که در حال گذرند عبور کنند.

وی اظهار کرد: در این میدان شش محور خروجی و چهار محور ورودی وجود دارد که بیشتر اوقات شاهد برخورد خودروها با یکدیگر در این مسیر هستیم که علاوه بر خسارات مادی متاسفانه گاهی موجب فوت و یا جرح عابران در حال گذر نیز می شود.

این شهروند همدانی افزود: همه میدانند که فصل کاری در شهر کوهستانی همدان شش ماهه نخست سال است که بارندگی نداریم، اما  اکنون با گذشت نزدیک دو سال از قول مسئولان جهت ساماندهی این میدان شاهد هیچ اقدامی نیستیم.

وی گفت: شاید از مهرماه که بارندگی های همدان آغاز می شود مسئولان هم قصد دارند پروژه را کلید بزنند.

یکی از رانندگان تاکسی درون شهری هم که بدلیل شغل خود بارها در طول روز از محل میدان سپاه به مناطق خضر، میدان امام حسین (علیه السلام) و تقاطع غیر همسطح آیت الله موسوی تردد می کند، نیز به خبرنگار ما گفت: در میدان چراغ قرمز که چندین محور خروجی وجود دارد در صورت تغییر مسیر از میدان به طرف یکی از محورها اکثرا خودورها با یکدیگر تصادف می کنند و پس از تصادف نیز شاهد توقف خودروها پشت سر هم و ایجاد راه بندان می شویم.

وی اظهار کرد: این میدان به خصوص در صبح ها و عصرها شاهد عبور و مرور تعداد زیادی خودرو است که از شهرها و روستاهای اطراف وارد این میدان می شوند و باید برای جلوگیری از تصادفات در این میدان یا چهارراه کار کارشناسی صورت گیرد.

یکی از دانشجویان هم که در دانشگاه آزاد همدان تحصیل می کند و از قروه سنندج به همدان می آید نیز از نبود خط کشی عابر پیاده و پل عابرگذر در این نقطه گلایه می کند و به خبرنگار ما گفت: بنده از طرف پایانه سواری های سنندج در اول جاده کرمانشاه برای رفتن به دانشگاه از این میدان عبور می کنم و نبود خط کشی عابر پیاده در این مسیر یکی از معضلاتی است که باید حل شود.

وی اظهار کرد: در طول هفته چند بار از این مسیر عبور می کنم و گاهی اوقات نیز به دلیل کثرت خودروها در این مسیر دقایقی را برای عبور به طرف دیگر میدان می گذرانم.

این دانشجو یکی دیگر از مشکلات را نبود ایستگاه مشخص تاکسی دانشگاه در مسیر میدان سپاه به طرف دانشگاه آزاد و بلعکس دانست.

وی افزود: در مسیر رفت به طرف دانشگاه آزاد در انتهای شهرک مدنی ایستگاه تاکسی وجود ندارد و این امر باعث می شود برخی از خودروها در وسط خیابان خروجی از میدان به طرف جاده تهران برای سوار کردن مسافر نگه دارند که این امر باعث ایجاد تصادف می شود.

این جوان دانشجو گفت: متاسفانه محل مناسبی جهت توقف خودرو در این میدان وجود ندارد و خودروها در هر مسیری که مسافر باشد نگه می دارند و وقتی هم خودروهای دیگری از این محور عبور می کنند گاهی با سوانح رانندگانی روبرو می شوند.

موسی رسولی معاون فنی عمرانی شهرداری همدان پنجم خرداد 94 در شورای هماهنگی ترافیک استان به اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه نیز اشاره کرده و گفته بود: در میدان سپاه تاسیسات سنگین فاضلاب شهر همدان را داریم که باعث شده در این میدان تقاطع غیرهمسطح به صورت زیر گذر اجرا نشود و در میدان سپاه تقاطع به شکل رو گذر اجرا می‌شود که این طرح براساس مطالعات ترافیکی در ساعات مختلف انجام شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: اجرای تقاطع میدان سپاه در حال عقد قرارداد است.

کامران گردان اظهار کرد: پیمانکاران این پروژه با انجام مناقصه‌ و بر اساس ضوابط شهرداری انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این پروژه از سوی شورا و کمیته ترافیک استان تأیید شده است، افزود: اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه طبق طرح جامع ترافیک شهر همدان اجرا می‌شود.

در پایان امیدواریم هرچه سریعتر این پرژه در همدان کلنگ زنی شود تا بخش اعظمی از مشکلات شهروندان عزیز حل و ورودی شهر هم سر و سامانی بگیرد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان