اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. مرداد 1394 - 0:04   |   کد مطلب: 12880
کارشناسان سیاسی و حقوقی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگوهایی هرگونه توافق محرمانه هسته ای را که بدون اطلاع ملت ایران انجام شود بی اعتبار دانستند.
تاکید کارشناسان بر بی اعتباری توافق محرمانه هسته ای در قوانین بین الملل

به گزارش صبح الوند، فواد ایزدی در گفتگو با  مرصاد، در خصوص اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم در مجلس و بیان اینکه کلمه تعلیق در متن برجام نیامده است، اظهار داشت: در بحث تحریم ها 2 کلمه  suspend و leaft مطرح می شود که suspend به معنای تعلیق و leaft به معنای لغو است و این در حالی است که در متن چهار بار کلمه suspend آمده است.

وی افزود: همچنین 12 بار کلماتی آمده است که معنای تعلیق می دهند. به عنوان مثال کلمه Terminate the implementation آمده است که بحث متوقف کردن اجرا را مطرح می کند و این یعنی برنامه ما را تعلیق می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان افزود: برای درک بهتر این موضوع از این مثال استفاده می کنم که مثلا در تهران روز جمعه طرح ترافیک متوقف می شود و این یعنی شنبه این طرح دوباه بر می گردد و قانونش سرجای خودش است.

ایزدی تصریح کرد: وجود 12 کلمه با مفهوم تعلیق و 4 کلمه به معنای تعلیق که در مجموع 16 کلمه می شود نشان دهنده اشتباه بودن صحبت آقای ظریف است.

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: از طرفی ترجمه منتشر شده، ترجمه ای است که وزارت خارجه منتشر کرده است و این چیزی نیست که دیگران ترجمه کرده باشند.

 

وی تصریح کرد: پس آنکه گفته اند که در متن کلمه تعلیق نیامده است، جمله ای اشتباه است. در کل داستان تعلیق است و بحث لغو بعد از 8 سال صورت می گیرد و قبل از آن همه چیز تعلیق می شود.

 

ایزدی در ادامه به ادعای جواد ظریف در خصوص الزام آور نبودن قطعنامه اشاره کرد و گفت:  آقای دکتر ظریف در گفتگویی که با مجله صدا برای اولین بار داشتند گفته بودند که ما قطعنامه را می خواهیم برای اینکه برای کشورها الزام ایجاد کند، حالا ایشان می گویند که آن را اجرا نمی کنیم؟

 

توافق هسته ای احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران را افزایش می دهد

 

عبدالرضا مصری از بررسی توافق نامه هسته ای با حضور وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده ایران طی فردا سه شنبه در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طی این جلسه ابعاد مختلف توافق نامه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و گزارش آقای ظریف را در این زمینه خواهیم داشت.

 

وی افزود: بعد از این مسیر دوستان در مجلس به نتایجی خواهند رسید که به سمت و سویی برویم که تکلیف این قضیه روشن شود.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به مرصاد، مبنی بر اینکه آیا می توان به پایبندی آمریکا به تعهداتش در توافق نامه مذکور امیدوار بود و با توجه به سابقه ای که از گذشته از وی وجود دارد قابل اعتماد است؟ گفت: مقام معظم رهبری بارها در این خصوص فرمایش کرده اند که ضمن خدا قوت و خسته نباشید به تیم مذاکره کننده، ما هیچ اعتمادی به آمریکایی ها نداریم و این توافق چه بشود و چه نشود در روابط ما با آمریکا اثری ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه استکبار ستیزی ماهیت و سرلوحه انقلاب ما بوده و جزء انفکاک ناپذیر انقلاب ما است، تصریح کرد: آمریکا ۵۰ سال پیش از انقلاب در حق این مردم جفا کرده و دارایی های آنها را غارت کرده است.

 

مصری با اشاره به توطئه های آمریکا در سال های پس از انقلاب برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا از هیچ تلاشی برای اینکار، از حمله نظامی به طبس تا سقوط هواپیمای مسافری و تا اطلاعاتی که به صدام برای پشتیبانی در جنگ می دادند فرو گذار نکرده است.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم های ظالمانه و ۳۵ ساله آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از دیگر ظلم ها بر علیه ایران بوده و از دیگر موارد می توان به توطئه های مختلف با کمک رژیم صهیونیستی و یا بمباران شیمیایی، ترور دانشمندان هسته ای، بلوکه کردن دارایی های ما از اول انقلاب که نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار است و آن را متوقف کرده اند، اشاره کرد.

 

تاریخ است که خیانت آمریکا به ملت ما را مشخص می کند

 

وی افزود: میدان دادن به تروریست ها و دشمنان ما و ساماندهی کردن آنها همه از موارد ظلم آمریکا به کشور ما است و تاریخ است که خیانت های آنها را به کشور ما مشخص می کند و با یک توافق نامه ژنو که صرفا هسته ای است خاتمه پیدا نمی کند و این زخم زخمی  عمیق تر از این است که با مقداری بانداژ به نام توافق هسته ای التیام یابد و ترمیم شود و ما به آمریکا اعتماد نداریم.

 

وی یادآور شد: من سه ماه پیش صحبتی کردم از اینکه هدف آمریکایی ها این است که به بهانه بازدید از سایت بیایند و از مراکز نظامی ما بازدید کنند و توان دفاعی ما را بررسی کنند و شما شنیدید که سخنگوی کاخ سفید شب گذشته به همین امر اشاره کرد که توافق ما باعث می شود که ما حمله نظامی به ایران را بعدا هدفمند انجام دهیم.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: آنچه که مسلم است دشمن از توان دفاعی ما  علی رغم همه جاسوسی ها به صورت ۱۰۰ درصد بی خبر است و امروز می خواهد به بهانه بازدید از سایت از توان دفاعی و مراکز دفاعی ما مطلع شده و برای اهداف نظامی خود اطلاعات کسب کند.

 

آمریکا نجس تر از آن است که با یک توافق پاک شود

 

وی خاطر نشان و تاکید کرد: اعتمادی نه به آمریکا بوده، نه هست و نه خواهد بود و با این بحث ها هم طهارتی صورت نخواهد گرفت و نجاست آمریکا آنقدر بالاست که با این چیزها پاک نمی شود و آمریکا نجس تر از این حرفها هست که با یک توافق بتوان آن را پاک کرد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بحث توافق از بحث اعتماد ما به آمریکا و اروپا مجزاست گفت: داشتن مراوداتی با اروپائیان- گرچه بعضی از آنها هم برادر شغال هستند- ممکن است اما اعتماد به آمریکا نه.

 

وی با تاکید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: ما متاسفانه به نسخه ای که مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد دادند خیلی توجه نکردیم و اگر گذشته از اینکه توافق بشود یا نشود، بحث اقتصاد مقاومتی در کشور را مبنا قرار می دادیم نه نیازی به این خارجی ها داشتیم نه خدای ناخواسته بی اعتنای به توان داخلی می شدیم.

 

نباید توافق باعث شود ایران باز هم بازار غربی ها شود

 

مصری افزود: من واقعا هشدار می دهم از اینکه این توافق باز هم بازار بزرگی برای غربی ها بشود و دوباره آن توانمندی هایی که داریم دوباره مد نظر قرار نگیرد.

 

وی افزود: هشدار می دهم که ذائقه فرهنگی مردم، حتی ذائقه غذایی مردم دستخوش اینها نشود، هم اکنون مارک های غذایی مانند مک دونالد و امثال آن در حال سبقت گرفتن از هم هستند که به ایران آمده و نمایندگی بگیرند و به نظر من دادن این نوع نمایندگی ها خیانت به مردم ایران است و نباید پای اینها را به جزئی ترین بازار اقتصادی کشور بازکنیم.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ما باید تنها در زمینه فناوری هاو علوم روز باید بتوانیم از غرب بهره بگیرم نه اینکه بنشینیم از غذای مک دونالد گرفته تا نوشابه فلان را استفاده کنیم که در کشور ما باب شود و منافع آن نصیب آنها شود.

 

وی تاکید کرد: باید این هشدارها جدی گرفته شود و به سمت و سویی برویم که کشوری که سالها مقاومت کرده و سخت ترین مراحل را گذرانده و خوشبختانه در نوآوری ها و تولیدها پر از خیر و برکت بوده به راهش ادامه دهند نه اینکه خدای ناکرده کشور ما به سوپر مارکت خارجی ها برای فروش انواع کالاهای خارجی مبدل شود.

 

توافق محرمانه در موضوع هسته ای در عرف بین الملل جایگاهی ندارد

 

حسن هانی زاده در گفتگو با مرصاد، در خصوص ادعای اخیر جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مبنی بر وجود توافق محرمانه میان ایران و 5+1، اظهار داشت: در تعریف قوانین بین المللی هیچ گونه اسناد سری و محرمانه ای بین کشورها مبادله نمی شود و اعتبار قانونی ندارد بنابراین آنچه که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در برابر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد به نظر می رسد بیش تر به خاطر جلب رضایت لابی صهیونیستی است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تلاش جان کری بر این است که به نوعی همگرایی میان لابی صهیونیستی و وزارت خارجه ایجاد کند، گفت: آنچه که در توافق لوزان و وین منتشر و مورد تایید وزرای خارجه کشورهای 5+1 و جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته مبنای عمل ایران و کشورهای 5+1 است و هر گونه توافق محرمانه در خصوص موضوع هسته ای ایران و موضوعات منطقه قابل استناد نیست و نمی تواند مبنای قانونی تلقی شود.

 

وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی وزارت خارجه در خصوص ادعای جان کری گفت: وزارت خارجه در این خصوص بایستی پاسخگو باشد و اعلام کند که معنای توافق محرمانه چیست. اگر چنین توافقی وجود دارد اعلام شود که دلیل محرمانه بودن آن چیست و پاسخ بدهند که آیا ملت ایران نباید از این موضوع مهم ملی و بین المللی اطلاع داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: البته پیش بینی می شود که وزارت خارجه موضع گیری کند و سکوت فعلی وزارت خارجه هم به نوعی به معنای رد اظهارات جان کری است که بیشتر شباهت به بلوف سیاسی دارد.

 

 

هانی زاده در در خصوص ضرر و زیانی که توافق محرمانه برای ملت ایران خواهد داشت، گفت:  اگر هم توافق محرمانه ای در این میان صورت گرفته باشد بایستی دید که آیا امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را خدشه وارد می کند. همچنین بررسی شود که آیا موضوع این توافق محرمانه بازدید از مراکز نظامی ایران است یا نه.

 

وی تاکید کرد: بازدید از مراکز  نظامی به معنای تجاوز و نادیده گرفتن خطوط قرمزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کرده اند و بر همین اساس نهادهای نظامی قطعا اجازه نخواهند داد که تاسیسات نظامی مورد بازدید جاسوسان غربی قرار بگیرد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: به نظر می رسد هرگونه توافق محرمانه ای مورد قبول نهاد های نظامی و حتی مجلس شورای اسلامی قرار نخواهد گرفت.

 

هانی زاده با تاکید بر لزوم شفاف سازی از واژه بازدید های مدیریت شده گفت: در واقع آن چه تیم مذاکره کننده اعلام کرده است و بازدید  به صورت مدیریت شده است و بر همین اساس باید تعریف شفافی از بازدید ها وجود داشته باشد تا مجلس شورای اسلامی بتواند با شفافیت بیش تر این توافق را مورد تایید قرار بدهد.

 

وی تاکید کرد: در توافق بایستی تمامی مسائل شفاف باشد لذا نادیده گرفتن خطوط قرمزی که بالاترین مرجع سیاسی و دینی جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده اند قابل قبول ملت ایران و نهادهای انقلابی نخواهد بود.

 

توافق هسته ای تاثیری بر رفع مشکلات اقتصادی ندارد

 

محمد خوش چهره در گفتگو با خبرنگار  مرصاد، با اشاره به امیدواری دولت به تاثیر توافق بر اقتصاد اظهار داشت:  در حال حاضر دولت با یک نگاه خوشبینانه به شرایط پس از توافق نگاه می کند  در حالی که برخی از اقتصاد دانان بر این باور هستند که باز شدن یکباره درهای واردات به روی کشور به اقتصاد ما ضربه خواهد زد.

 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که  "آیا توافق واقعا باعث ورود ایران به بازار های جهانی صادرات و واردات خواهد شد" گفت:  ما در داخل دو دیدگاه مقابل یکدیگر داریم. یکی از این دو دیدگاه به شدت خوشبینانه است که بخشی از بدنه دولت هم در این  نوع دیدگاه قرار دارند. این دیدگاه بر این باور است که مشکلات ایران با حل مباحث و مشکلات بیرونی از جمله رفع تحریم ها و مذاکراتی که به 5+1 شهرت داشت قابل حل شدن است . که همانطور که اشاره کردم برخی از دولتمردان و در راس آنها رئیس جمهور  اینگونه دیدگاهی دارند.

 

وی افزود: برخی تلویحا و برخی صراحتا به این موضوع اشاره کردند که بازسازی مناسبات خارجی و رفع فشار های بیرونی می تواند تمامی مشکلات داخلی را تحت تاثیر قرار دهد و تاثیرات چشمگیری را بر متغیر های کلان اقتصادی  از جمله متغیر هایی مثل نرخ رشد اقتصاد کشور داشته باشد. دارندگان این دیدگاه بر این باور هستند که با رفع فشار ها می توان آنرا به یک سیر صعودی مثبت مستمر تبدیل کرد  و بدینوسیله می توان متغیر بحرانی بیکاری را برطرف کرد و همچنین در موضوع تورم نیز تاثیر گذار بود.

 

به گفته خوش چهره خوشبینان به تاثیر گذاری لغو تحریم ها بر حل مشکلات کشور معتقد هستند که  تمامی متغیر های کلان را می توان با این بحث که بیشتر هم جنبه سیاسی دارد تحت تاثیر قرار داد.

 

وی تصریح کرد: من این نگاه را یک نگاه خوشبینانه متاثر از عوامل برون زا می نامم.

 

این کارشناس اقتصادی گفت: در سوی دیگر دیدگاه در مقابل این نگاه قرار دارد و در آن به شدت تاکید می شود که ریشه تمامی مشکلات را باید در اقتصاد داخل کشور جستجو کرد. این طیف با وجود اینکه امیدی به مذاکرات بیرون ندارند معتقد هستند که با سیاست ها و رفتار های داخلی دولت بسیاری از مشکلات قابل حل است.

 

وی در خصوص تحلیل خود از شرایط گفت: قطعا پاسخ اصلی برای رفع مشکلات موجود میان این دو دیدگاهی که به آن اشاره کردم. یعنی مشکلات اقتصادی ایران همانطور که مقام معطم رهبری به آن اشاره کردند باید با اصالت تولید ملی همراه بوده که درون نگر باشد. این بدان معناست که تولید ناخالص ملی که دچار نقصان و کاهش است با تشخیص موانع بر سر راه آن افزایش پیدا کند که قسمت اعزم این موانع، موانع داخلی است.

 

به گفته خوش چهره در شرایط فعلی با رفع مشکلات پیش روی تولید ناخالص ملی، ایران می تواند به سطح مطلوبی از رفاه مورد نظر دست پیدا کند.

 

این کارشناس امور اقتصادی تاکید کرد: بنده این تحلیل را از قبل داشتم و معتقد بودم که راه برون رفت از این مشکلات، شناسایی و رفع مشکلات تولید ملی است. در  حقیقت رفع این مشکلات به نوع مدیریت در حوزه اقتصاد کلان مربوط است.

وی افزود: در دوران حضور بنده در مجلس هفتم لزوم رفع مشکلات تولید ملی از تاکیدات من بود. من معتقد بودم که خام فروشی نفت آفتی برای کشور هایی است که در شرایط پس از جنگ قرار دارند زیرا بسیاری از این کشورها را در عرصه اقتصاد داخلی تنبل می کند.

 

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: منابع به دست آمده از خام فروشی نفت تصمیمات غلط دولت را در حوزه واردات موقتی جبران کرده و به جای حمایت از تولید ملی با گسترش بی رویه واردات خلا به وجود آمده را پر می کند. این روند به صورتی است حتی میوه که در کشور ما به فراوانی یافت می شود نیز به صورت وارداتی در کشور عرضه می شود.

 

وی تاکید کرد: در خصوص دیگر مواد غذایی نیز 90 درصد واردات روغن نباتی در کشور وجود دارد و همچنین در سال گذشته نیمی از گندم مورد استفاده در بازار داخلی را وارد کردیم که این موضوع در تمامی دولت ها کم و بیش وجود داشته است. این مشکل ریشه در نفت دارد و علت اصلی آن وابستگی هایی است که دولت ها به منابع نفتی دارند.

 

 

نماینده تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی به دیگر مشکلات ناشی از خام فروشی نفت اشاره کرد و گفت: به وجود آمدن شکاف طبقاتی و قاچاق کالا در کشور هستند همگی ریشه در درآمد های نفتی  دارد.  یکی از انحرافات اصلی در این حوزه بی مسئولیت و کم مسئولیت کردن دولت ها در حوزه تصمیم گیری های عقلایی است.

 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: منابع پولی در تئوری ها و نظریات اقتصادی، شواهد تاریخی و مطالعات تجربی نقش تعیین کننده ای را داراست اما در سوی دیگر همین مطالعات و شواهد گویای آن است که پول در ایجاد رشد و توسعه به تنهایی جوابگو نخواهد بود و تنها می تواند رقابت های کوتاهی را ایجاد کند. 

وی افزود: کشور های کوچک عربی نفتی از این نوع هستند و سطح رفاه غیر پایداری را تجربه می کنند، به این معنا که به محض تمام شدن نفت دوران فلاکت و سختی معیشت برای آنها فرا می رسد زیرا آن ها کشور هایی توسعه نیافته هستند. ممکن است که مدرن شده باشند و شرایط رفاهی خوبی را دارا باشند اما این شرایط ناپایدار است و اصیل نیست.

خوش چهره تاکید کرد: بایستی گفت که ضمن اینکه تولید ناخالص ملی محور است و در آن پول تنها عنصر تعیین کننده نیست اما در واقع یک نیاز نسبی به پول وجود دارد و جدا از برنامه پولی در کنار آن، سرمایه انسانی مورد نیاز است که بیشتر محصور به نیرو های ماهر، نیمه ماهر و تحصیل کرده است.

وی تاکید کرد: متعاقبا سرمایه های علمی، دانش و تکنولوژی نیز در کنار آن دو سرمایه دیگر تاثیر گذار است که  سرمایه های زیر ساختی و مجموعه ای از این سرمایه ها در ترکیب با هم منشاء رشد و پیشرفت و توسعه هستند.

این استاد اقتصاد گفت: ما اگر صرف سرمایه را در نظر بگیریم تجربه نشان داده که در طول 10 سال گذشته و به تعبیری در دولت قبل که قیمت نفت بالای صد دلار بود ایران موفق به دستیابی به درآمد افسانه ای 700 میلیارد دلار شد و به گفته معاون رییس جمهور فعلی  900 میلیارد دلار بوده است اما این حجم پول هیچ تحولی به معنای رشد و توسعه پایدار را در کشور ایجاد نکرد. با این حال یک کمک کوچک و مقطعی را با توزیع یارانه به قشر کم درآمد جامعه کرد ولی به آن محور کلیدی که فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به نام تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایران بود نرسید.

 

به گفته خوش چهره اگر یک تولید داخلی پر رونق در کشور وجود داشت ایران با این شیطنت دنیای سلطه روبرو نمی شد و راحت معاش و درآمد ایرانیان تحت تاثیر قرار نمی گرفت.

خوش چهره تاکید کرد: به گفته دولتمردان امروزه بیش از نیمی از منابع کشور ما بلا استفاده یا کم استفاده است  و به عبارت دیگر ظرفیت تولید ما در بخش تولید، کشاورزی و خدمات زیر 50 درصد قرار دارد. در این زمینه مثال های موردی بسیاری قابل ذکر است که برای مثال می توان به صنعت نساجی اشاره کرد که در گذشته دومین صنعت اشتغالزای کشور بود اما اکنون به تولید زیر سی درصد رسیده است. یکی از دلایل اصلی چنین وضعیتی هجمه وارداتی است که بازار 80 میلیونی ایران را در اختیار خود گرفته که این بازار می توانست در اختیار تولید ملی قرار گیرد و اشتغال فراوانی را ایجاد کند.

وی گفت: بنابر این این اشتباه است که ما تصور کنیم که با تزریق منابع خارجی و پولی  به اقتصاد، کشور می تواند دچار تحول اقتصادی و پیشرفت، عدالت و رفاه مستمر و پایدار شود.

خوش چهره در پاسخ به این سوال که گره گشایی توافق از مشکلات کشور تا چه میزان است گفت: در خوشبینانه ترین حالت که حتی اگر  توافق جامعیت داشته باشد و عملی هم بشود نمی تواند تاثیرات بنیادی و چشمگیری را در اقتصاد کشور داشته باشد. راه تکامل و پیشرفت ما در رفع موانع از سر راه تولید ملی است که می تواند سطح درآمد را افزایش و بی کاری را به طور چشمگیری کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: بنده در خوشبینانه ترین حالت هم اعتقادی به تاثیر گذاری این توافق بر اقتصاد ندارم. قطعا توافقنامه جای اما و اگرهای زیادی دارد و تلاش دیپلماتیکی بوده که به فرمایش مقام معظم رهبری مظلومیت مردم ایران را نشان داده و نشان داده ما پایبند قواعد بودیم.     

 

ذوق زدگی در موضوع هسته ای با توجه به بدعهدی غرب بی معناست

 

 محمد ابراهیم محبی در گفتگو با  پاک پرس، اظهار داشت: باید در قالب برنامه ای جامع متن توافقات توسط مراجع قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد و بر اصول و خواسته های ملت، صحه گذاشته شود.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بندهایی از توافق که منافع ملت ایران را تامین می کند توسط نخبگان جامعه و مجلس شورای اسلامی تصویب می شود تا علاوه بر حمایت از تیم مذاکره کننده، چارچوب ها نیز رعایت شود.

محبی بررسی متن توافقنامه مبنی بر رعایت یا عدم رعایت خطوط قرمز را نیازمند زمان دانست، گفت: با توجه به اینکه طرف مقابل ما، غیر قابل اعتماد است و حتی اصول اولیه قانونی و اخلاقی را هم زیر پا می گذارد باید ضمن قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده، از ذوق زدگی پرهیز شود.

وی افزود: انرژی هسته ای مساله ای بین المللی در جهان است و از آنجایی که قدرت های جهانی به سرکردگی آمریکا درصدد به چالش کشانیدن ایران و کشورهایی هستند که از یوق تسلط آنان رهایی یافته اند، مباحث هسته ای امری حیثیتی است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مشکلات متعددی که توسط آمریکا برای ملت ایران ایجاد شده گفت: استفاده از دستاوردهای علمی از جمله انرژی هسته ای حق ملت ایران و دیگر کشورهای برخوردار است.

 

محبی افزود: تسلط جهانی سازمان بین الملل و آژانس هسته ای، سبب ایجاد مشکلات و موانعی برای کشور ایران شده گرچه بر اساس اذعان مسئولین آنها، ورود به دستاورهای هسته ای نظامی توسط مراجع عظام و مقام معظم رهبری ایران تحریم شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: با این وجود در صحنه عمل، آنان مشکلاتی را ایجاد می کنند و در طول 10 سال اخیر نیز تحریم هایی ظالمانه را علیه ایران تحمیل کرده اند.

 

محبی افزود: با وجود تمامی این مشکلات، از آنجا که ملت ایران کشوری با تدبیر و منطق است وارد مذاکره با آنان شده اما در هر شرایطی پایبند به خطوط قرمزهای ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است.

 

باید رای نمایندگان مجلس موید توافق هسته ای باشد

 

محمد کرمی راد عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری مغرب اظهار داشت: متن توافق هسته ای اخیر بین ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و پس از آن شورای محترم نگهبان نیز بررسی و نظر خود را اعمال نماید تا منافاتی با قوانین جاری ایران اسلامی نداشته باشد.

 

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی افزود: خطوط قرمز نظام و انقلاب بارها از سوی مقام معظم رهبری مشخص و گوشزد شده است و تیم مذاکره کننده باید این موارد را مدنظر و به صورت دقیق و مشخص رعایت نماید.

 

کرمی راد در خصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با پرونده هسته ای ایران اظهار داشت: ضمائم و پیوست های متعدد مذاکرات هسته ای باعث پیچیدگی هایی شده بود که کار را دچار مشکل می کرد البته حضور آقای دکتر صالحی برای تسهیل روند گفت و گو های حقوقی نویدبخش بود.

 

وی همچنین افزود: آنچه که مهم است و باید رعایت شود الزام دولت به طرح توافق در مجلس شورای اسلامی مانند سایر کشورهای عضو ۵+۱ است که بند بند موضوع در کمیسیون های ذیربط باید به بحث و بررسی گذارده شود.

 

نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رای نمایندگان مجلس به مصوبات توافق هسته ای گفت: باید رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی موید توافق هسته ای باشد و پس از آن شورای نگهبان نیز برای تصویب اقدام نماید تا مغایرتی با قانون اساسی و شرع اسلامی مشاهده نشود.

 

عضو سابق کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشتند چه توافق بشود و نشود تکلیف رابطه با آمریکا مشخص است و موضع ملت اسلامی ایران نیز در قبال آمریکای جنایتکار همین خواهد بود.

 

کرمی راد صحبت رهبر انقلاب مبنی بر حرمت سلاح های کشتار جمعی را فصل الخطاب عنوان کرد و گفت: سران ایالات متحده سعی در القای این مطلب داشتند که راه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را مسدود کرده ایم که مقام معظم رهبری با درایت خودشان موضوع را با صراحت اعلام کردند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در کنار بحث های مربوط به فروش و خرید تسلیحات، آمریکا و متحدانش پرونده های جدیدی را پیش روی ملت ایران باز خواهند کرد زیرا به دنبال تمامیت خواهی هستند و یقینا در آینده چالش هایی را به وجود می آورند.

 

بین ایران و 1+5 توافق محرمانه ای وجود نخواهد داشت

 

منوچهری نماینده مردم پاوه و اورامانات در گفتگو باسراب روانسر با اشاره به بررسی توافق هسته ای توسط مجلس اظهار داشت: توافق نامه زمانی اعتبار دارد که در صحن علنی مجلس مورد تایید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

 

وی در خصوص سخنان مقامات آمریکایی که اعلام کرده اند بین ایران و 5+1 و آژانس بین المللی انرژی اتمی یک توافق محرمانه وجود دارد، گفت: هیچ چیز پنهان از دولت، ملت و رهبری نداریم و مجلس هم چیز پنهانی از ملت ندارد. توافق 5 +1 و فکت شیت به طور کامل منتشر  و ملت شریف ایران از مفاد آن اگاه خواهند شد.

 

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در خصوص ادعای بازدید از مراکز نظامی گفت: همانطور که عرض کردم غیر از توافق نامه ای که علنی خواهد شد هیچ چیز مخفی مخصوصا در رابطه با بازدید و بازرسی از مراکز نظامی نخواهیم داشت. تا زمانی که تمامی مفاد  قرارداد در مجلس و در جلسه علنی مطرح نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

 

وی تاکید کرد: صدور مجوز بازدید از مراکز نظامی تنها در صلاحیت فرماندهی معظم کل قوا خواهد بود و هیچ کس حتی گروه مذاکره کننده نمی تواند این مجوز را صادر کند.

 

منوچهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: توافق تا زمانی مورد تائید مجلس قرار نگیرد اعتباری ندارد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هر مسئله  ای که خلاف مسائل عمومی و ملی باشد را قبول نخواهند کرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان