اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1394 - 0:46   |   کد مطلب: 12967
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشری‌گری هم مخالفیم گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقب‌نشینی هستیم.
بُرد 3بر 2 در مذاکرات هسته‌ای اصلا منطقی نیست

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس حسن رحیم‌پور ازغدی در طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد ایشان درباره تحریف مکتب و خط امام هشدار دادند، اظهار داشت: ما به بررسی بخشی از عناصر اصلی مکتب معرفتی، اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، حقوقی و فرهنگی امام خواهیم پرداخت.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در مرقد امام به 5، 6 اصول اصلی مکتب امام اشاره کردند که ممکن است در معرض افراط و تفریط و تجدیدنظرطلبی و تحجرگرایی قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه درباره امام با اغراق و مبالغه حرف نمی‌زنیم افزود: ما هیچ گاه درباره امام ادعای عصمت نکرده‌ایم و عصمت جز درباره ائمه و انبیای الهی برخلاف ضروریات تشیع است.

وی در عین حال گفت: عدالت و طهارت گاهی تا مرزهای عصمت برای غیرمعصوم پیش می‌رود و این ممکن بوده است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: با وجود اینکه ما علیه قشری‌گری حرف می‌زنیم به شدت باید حساس باشیم و اجازه تفسیر به رای درباره مکتب امام با عناوینی همچون تجدیدنظرطلبی برای عدول از مکتب اما را ندهیم چراکه این خط قرمز انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشری‌گری و تجدیدنظرطلبی و انحراف با این خط به اسم نواندیشی مخالفیم، گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقب‌نشینی هستیم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه باید به شدت حساس باشیم و اجازه هیچ گونه تحریف درباره مکتب امام را ندهیم، ادامه داد: ما طرفدار احیا و اجتهاد هستیم اما هم با تحجر و قشری‌گری در باب تعریف خط امام و هم با تجدیدنظرطلبی و زاویه از این خط به اسم نواندیشی مخالفیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوهر مکتب امام عقلانیت جهادی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم ضرورت اصلی فرعی کردن مکتب امام تاکید کردند و از این رو باید به همه حرف‌های امام توجه شود به ویژه حرف‌های دو سال پایانی حضرت امام و بالاخص وصیت‌نامه ایشان؛ چراکه این مسائل چیزی نیست که بگوییم تاریخ مصرف داشته و هر کس که به انقلاب و امام که امروز جهانی شده وفادار است باید به آن توجه کند.

وی گفت: باید به آغاز نهضت امام در سال 42 تا 15 خرداد 68 توجه شود و به سمت اسلام سکولار غرب‌گرا و به سمت اسلام متحجر و ریاکار و سطحی و اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی نباید افتاد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نباید اجازه داد ارکان اصلی شخصیت امام مغشوش کنند و از او یک متحجر خشن یا یک لیبرال سازش‌کار معرفی کنند خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که از امام یک چهره التقاطی، دمدمی‌مزاج و اهل دنیا نشان دهند چراکه امروز حضرت امام جهانی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه امام بهترین تجلی اسلام در عصر ما بود یادآور شد: با توطئه موزه‌ای کردن امام و شخصی کردن امام به جای مکتبی دیدن او، باید مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه امام یک دیپلمات نبود بلکه یک انقلابی بزرگ جهانی بودند که برای تغییر جهان اقدام کرد و شعار داد افزود: سراسر سخنان امام از سال 42 تا 68 اصول یکسان داشت و مبتنی بر کتاب و سنت و عقلانیت جهادی بود.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه امام با آخوندهای درباری مخالف بودند و با اسلام سکولاریستی و واداده که مورد پسند آمریکا قرار داشت مخالفت می‌کردند، افزود: امام کسی بود که می‌گفت اگر دیدید آمریکا در سراسر جهان و خود آمریکا شروع به مسجدسازی کرد، باز هم مرگ بر آمریکا یادتان نرود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام فرمود که نباید فریب لبخندها و وعده های شیطان را بخوریم از این رو ما سعی می‌کنیم که در این سلسله جلسات به بررسی خط امام در عرصه داخلی و خارجی و اقتصاد و فرهنگ بپردازیم.

وی با بیان اینکه رهبری در این زمینه به بحث مردم‌گرایی اسلامی و مبارزه با نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری در حکومت و مبارزه با استکبار و سرمایه‌داری غرب اشاره کرده‌اند، ادامه داد: امام تا آخر گفتند که ما در مسئله فلسطین و جهان اسلام با دشمن معامله نخواهیم کرد و اینها تاکتیک نبوده و اصول ما است.

رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: یکی از مباحثی که امروز به عنوان مقدمه جلسه اول درباره آن بحث خواهیم کرد مسئله استکبارستیزی و عقلانیت جهادی در روابط بین‌الملل است چراکه امروز مسئله هسته‌ای در شرایط حساسی است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مکتب سیاسی امام در حوزه سیاست خارجی ادامه داد: من وارد جزئیات مسئله هسته‌ای نخواهیم شد چراکه موافقان و منتقدان درباره آن بحث می‌کنند و 3 ماه نیز برای بحث در این زمینه فرصت دارند و نباید یکدیگر را متهم کنند بلکه باید به صورت منطقی و شفاف در چارچوب اصول انقلاب در این زمینه بحث کنند.

وی با بیان اینکه تا فرصت داریم باید خط قرمزهای اسلام و امام و قانون اساسی و رهبری را مشخص کنیم و موارد مبهم و اختلافی را باید در این 3 ماه مورد بحث قرار دهیم، گفت: نمایندگان ملت در مجلس و مسئولان امنیت ملی -که در راس شورای امنیت رئیس‌جمهور حضور دارد- و دولت و مجلس و نخبگان و متخصصان حقوق بین‌الملل و مسائل هسته‌ای باید در این زمینه بحث کنند و این مسائل چیزی نیست که بخواهیم در آن یکدیگر را متهم کنیم.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در این مسائل نمی‌توان بله یا خیر سریع گفت، اظهار داشت: در این زمینه منافع، حقوق و امنیت ملت ایران مطرح است؛ عقلانیت جهادی یعنی تعارض بین عقلانیت و جهاد تعریف نکنیم و مجاهدانه تعقل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نقاط مثبتی که به نفع ملت ماست رعایت شود و بخشی از آن که یک معامله مشروع بین‌المللی است و براساس آن حقوق طرفین رعایت می‌شود، طبق مصالح کشور پذیرفته شود.

وی گفت: ما متاسفانه در حال حاضر دو موضع‌گیری افراط و تفریط‌گونه در کشور داریم و هر دو فکر می‌کنند که عقلانیت و مصلحت یک طرف است و ایدئولوژی، مکتب و شرف ملی طرف دیگر در حالی که این گونه نیست و در مکتب اسلام و انقلاب اینها را در دو قطب مختلف تعریف نمی‌کنیم و اساسا جزئی از آرمان‌های انقلاب اسلامی همین مسئله مصالح و حقوق ملت است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بدون عبور از خط قرمزهای عزت باید بعداز سه ماه به جمع‌بندی برسیم و مسئولیت آن را نیز بپذیرند، ادامه داد: دشمنان ما منافع ملی خود را در ذیل ایدئولوژی خود یعنی لیبرال‌سرمایه‌داری تعریف می‌کنند و اصل اینکه می‌خواهند تضاد درست کنند که طرفدار آرمان یا واقع‌گرایی هستیم خود شروع یک انحراف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آرمان‌های ما شامل منافع مادی و معنوی ملت ایران است، افزود: طبق مکتب امام ما در مسائل هسته‌ای معتقدیم اینکه عده‌ای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز نابود شد و جام زهر را سر می‌کشیم و این معاهده ترکمنچای و کشورفروشی است منطقی نیست و هم اینکه کسانی وقتی هنوز هیچ چیز مشخص نشده جشن پیروزی می‌گیرند و می‌گویند برد- برد سه بر دو حاصل شده است هم منطقی نیست.

وی ادامه داد: چیزهایی که گفته شود باید معنی هم داشته باشد؛ باید مشخص شود کدام بخش از مسائل هسته‌ای جزو خطوط قرمز ایدئولوژیک ما نیست.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه تفکیک مقدسات از راهبردها در همه مسائل لازم است، تصریح کرد: اینکه دایره مسائل غیراصولی را چنان گسترش دهیم که دیگر هیچ اصل اصولی در مسئله هسته‌ای باقی نماند و فکر کنیم همه مسائل و جزئیات حتی رنگ در فلان مرکز غنی‌سازی جزو اصول مقدسات است هم افراط محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جام زهر و جشن پیروزی در کار نیست، یادآور شد: مکتب سیاسی امام و خط قرمزهایی که رهبری تعیین کردند باید صد در صد رعایت شود و نباید افراط و تفریط صورت گیرد و از طرف دیگر نباید یکدیگر را به خیانت متهم کنند.

وی تصریح کرد: تعادل، منطق و اخلاق بسیار مهم است و از این رو نسبت‌هایی که به رهبری داده می‌شود باید دارای سند باشد چراکه رهبری فرمودند ما حرف‌های خصوصی نداریم، مسئله انعطاف در تاکتیک مبارزاتی یک بحث است و این با آرمان‌گرایی نیز منافات ندارد اما ذلت‌طلبی و تجدیدنظرطلبی بحث دیگری است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود در نماز جمعه تهران تاکید کرد: در همه مسائل دو خط که یک عده می‌گویند آرمان‌ستیز و واقع‌گرا خط خیانت است و اینها همان کسانی هستند که وقتی می‌گفتند شاه باید برود همین حرف ها را به امام می‌زدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آنها در قضیه صدام و فلسطین نیز همین مسائل را می‌گفتند، یک خط دیگر نیز تصور می‌کند که می‌تواند با آرمان‌زدگی و واقع‌گریزی انقلابی‌گری کند در حالی که این گونه نیست و انقلابی‌گری یعنی واقع‌بینی و آرمان‌گرایی مطلق.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان