اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. مرداد 1394 - 8:57   |   کد مطلب: 13137
این کارشناس حوزه بین الملل درخصوص نقش شورای امنیت در افزایش ضمانت اجرایی توافقات گفت: نخستین گام این است که شورای امنیت تشکیل جلسه دهد و شش قطعنامه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است را لغو کند. پس از این مرحله می توان امیدوار بود که سایر تعهدات آنها نیز عملی شود.
کنگره آمریکا به رژیم صهیونیستی وابسته است

به گزارش صبح الوند، حسن هانی زاده کاشناس حوزه بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص روند بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا بیان داشت: از آنجایی که وابستگی اغلب اعضای کنگره آمریکا به رژیم صهیونیستی کاملا آشکار است؛ لذا به نظر می رسد در دو ماه آینده اعضای کنگره امریکا تلاش می کنند تا در موضوع جمع بندی و توافقنامه نهایی کارشکنی کنند و حتی ممکن است که این توافقنامه را به تصویب نرسانند و یا تغییرات اساسی در آن ایجاد کنند. بنابراین نمی توان نسبت به دورنمای تصویب این قطعنامه در کنگره آمریکا خوشبین بود.

 

وی افزود: باتوجه به موضع گیری های تند سناتورهای آمریکایی به نظر می رسد که هم اوباما و هم جان کری در آینده تحت تأثیر فشارهای اعضای کنگره آمریکا قرار خواهند گرفت؛ ولی با این حال از آنجایی که اختیارات رئیس جمهور آمریکا در این خصوص زیاد است می تواند با استفاده از اختیارات خودش طرح کنگره آمریکا را وتو کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی درمورد رویکرد مجلس شورای اسلامی به جمع بندی مذاکرات هسته ای و تصویب نهایی آن ابراز داشت: مجلس ما تابعی از شرایط جهانی خواهد بود و اگر کنگره آمریکا متن توافقنامه را بپذیرد، قطعا مجلس شورای اسلامی هم با دید بازتری نسبت به توافقنامه نگاه خواهد کرد؛ اما اگر آمریکایی ها کارشکنی کنند، قطعا اعضای مجلس نیز موضع گیری خواهند کرد. به نظر می آید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هوشمندی درپی این هستند که موضع گیری کنگره آمریکا مشخص شود و سپس نسبت به توافقات حاصل شده واکنش نشان دهند.

 

وی در مورد تبلیغات رسانه ای کشورهای غربی به تسلیم ایران در برابر فشارها و حیاتی بودن این توافق برای آمریکا اذعان داشت: باتوجه به شرایط منطقه و نیاز شدید آمریکا و غرب به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با گروهک های تروریستی و بحران های منطقه ای، آمریکا و غربی ها بیش از ایران نیازمند یک توافق بودند. بنابراین این صحبت ها و اظهار نظرها صرفا جنبه مصرف داخلی دارد و ارتباطی به مسائل منطقه ای ندارد.

 

هانی زاده ادامه داد: هم آمریکایی‌ها و هم غربی ها علی رغم موضع گیری های دوگانه خود در رسانه ها، در پشت پرده به توانمندی های ایران در حل بحران های منطقه ای اعتراف می کنند. بنابراین به نظر می رسد که اگر توافق ایران و 5+1 نهایی شود؛ فصل جدیدی در همکاری های ایران و جامعه جهانی و غرب برای حل بحران های منطقه ای آغاز خواهد شد.

 

این کارشناس حوزه بین الملل درخصوص نقش شورای امنیت در افزایش ضمانت اجرایی توافقات گفت: نخستین گام این است که شورای امنیت تشکیل جلسه دهد و شش قطعنامه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است را لغو کند. پس از این مرحله می توان امیدوار بود که موضوع لغو تحریم ها، برداشته شدن موانع امور تجاری و اقتصادی و همچنین آزادسازی پول های بلوکه شده ایران نیز اجرایی شود. در غیر این صورت ممکن است براثر فشارهای داخلی و خارجی به برخی کشورهای غربی، آنها از تعهداتشان شانه خالی کنند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان