اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. مرداد 1394 - 16:58   |   کد مطلب: 13243
مراسم عاشورایی تشییع پیکر هفت شهید و تدفین سه شهید گمنام تازه تفحص شده دفاع مقدس امروز با حضور با شکوه و گسترده مردم درالمومنین همدان برگزار شد.
قیام همدان به احترام شهدای گمنام/ شعار مرگ بر آمریکا در همدان طنین انداز شد

به گزارش صبح الوند، مردم مومن، شهید پرور، متدین، انقلابی و ولایتمدار شهر همدان بار دیگر به صحنه آمدند تا وفاداری خود به آرمان های والای انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و لبیکی دوباره به فرامین ولی امر مسلمین جهان را به نمایش بگذارند.

امروز همدان حال و هوایی عاشورایی داشت.

کاروان معراجیان مجنون که شامل 11 شهید گلگون کفن دوران دفاع مقدس بود از روز پنج شنبه 15 مردادماه 94 به استان همدان وارد شدند و پس از گذر از شهرها و روستاهای استان روز دوشنبه وارد شهر همدان شدند و مورد استقبال پرشور مردم روستاها و شهرهای مسیر عبور قرار گرفتند.

همچنین مراسم وداع با شهدا در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد مهدیه همدان برگزار شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری سه تن از اعضای کاروان معراجیان مجنون هم با حضور بی نظیر مردم همدان برگزار شد.

حاشیه های مراسم تشییع شهدای گمنام در همدان:

* ساعت برگزاری مراسم 10 صبح روز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعلام شده بود، اما از ساعت ها قبل مردم دارالمومنین همدان در مسیرهای از پیش اعلام شده و همچنین محل دفن شهدای گمنام در پارک مردم حاضر شده بودند.

* قبل از انتقال پیکر مطهر شهدا به میدان شریعتی همدان جهت آغاز مراسم تشییع، کاروان معراجیان مجنون در پادگان آموزشی نیروی انتظامی حاضر شد.

* پس از ورود کاروان شهدا به محل ستاد انتظامی شهرستان همدان حال عجیب معنوی بر محل میدان صبحگاه حاکم شد و صحنه های جالبی از عشق و دلداگی سربازان و کارکنان خدوم ناجا در ذهن حاضران حک شد.

* کاروان شهدای عزیز سپس با عبور از میدان باباطاهر، میدان فلسطین، میدان امام زاده عبدالله (ع)، بلوار آیت الله کاشانی و خیابان شریعتی به محل آغاز مراسم رسیدند.

* میدان شزیعتی همدان میزبان خیل عظیم خانواده شهدا، ایثارگران، بسیجیان، روحانیت معظم، مسئولین ارشد استان و شهرستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و دیگر آحاد جامعه بود.

* جمعیت حاضر در این مراسم یکصدا نوحه معروف «کجایید ای شهیدان خدایی» را زمزه می‌کردند. 

*  مداحان اهل بیت  عصمت و طهارت در حال مدیحه سرایی بودند.

* نیروهای نظامی و انتظامی با نظم مثال زدنی خود در مراسم حاضر بودند.

* گروه‌های خودجوش مردمی پوسترها و تصاویر شهدا را در بین مردم توزیع می کنند.

* دست نوشته های زیبای تشییع کنندگان شهدا نیز شامل «آب خوردن ما وابسته به یاحسین است نه تحریم»، «با دستان بسته مقاومت کردید،ما با دست باز چه کردیم»، «مرگ بر آمریکا» است.

* بدلیل ازدحام بیش از حد جمعیت، ماشین های حامل شهدا امکان ورود به میدان شریعتی را ندارد به همین دلیل مراسم با تاخیر روبرو شده است.

* حضور جوانان و نوجوانان دختر و پسر همدانی در این مراسم بسیار بی نظیر بود.

* پس از ورود شهدا به میدان شریعتی همه حضار به احترام تلاوت قرآن مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران سکوت کردند.

* سپس مراسم خاص تشریفات نظامی توسط سبزپوشان و بسیجیان سپاه انصارالحسین (ع)، سپاه ناحیه همدان و تیپ سوم انصارالحسین (ع) استان در میدان انجام شد.

*خانواده‌ های معظم شهدا در این مراسم حضور بسیار چشمگیری دارشتند.

* هوا بسیار گرم است و به ابتکار بسیجیان سپاه ناحیه همدان پمپ های آبی جهت خنک کردن مردم در مسیر تعبیه شده است.

* میدان شریعتی همدان  و خیابان های منتهی به این میدان مملو از جمعیت است.

* بسیاری از خانواده‌ها همراه با فرزندان کوچک خود در خیابان‌ مهدیه مستقر شده بودند و منتظر ورود کاروان‌های شهدا به این خیابان بودند.

* پارک مردم که باید آخرین نقطه حرکت کاروان شهدا باشد، مملو از مردمی است که از ساعت ها قبل به انتظار شهدای گمنام نشسته‌اند.

* در خیابان مهدیه همدان چندین حجله به یاد شهدای گمنام برافراشته شده و بساط نوحه‌خوانی، قربانی کردن گوسفند در زیر تابوت شهدا، برپایی ایستگاه صلواتی و... برقرار است.

* پس از انجام مراسم تشریفات نظامی پیکر مطهر هفت شهید گمنام بر روی دستان مردم تا پارک مردم تشییع شد.

* مردم با در دست داشتن کتاب‌های دعا و قرآن  کاروان شهدا را بدرقه کردند.

* گل‌های گلایل سفید و صورتی رنگ بین مردم توزیع شده است.

* ایستگاه های صلواتی در بین مسیر به عزاداران امام صادق (ع) و شهدا خدمت رسانی می کردند.

* کاروان حامل شهدا به دلیل ازدحام جمعیت به کندی حرکت می کرد.

* مردم در حال بدرقه کاروان اسطوره های دفاع مقدس به سمت پارک مردم بودند و با مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع)،شهدا را همراهی می کردند.

* بوی اسپند مسیر تشییع را عطرآگین کرده است.

* در هنگام عبور کاروان شهدا از مقابل مسجد مهدیه همدان مداحی قطع شد و جمعیت یکپارچه شعار مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس، مرگ بر آل‌سعود و نه سازش و نه تسلیم سر دادند.

* کاروان شهدا به میدان پژوهش رسید و شهدا چند قدمی بیشتر با محل دفن خود فاصله ندارند.

* پس از ورود پیکر مطهر شهدا به پارک مردم، عزاداران صادق آل عبا(ع) پس از روضه خوانی و سوگواری برای پیشوای ششم شیعیان، اقامه نماز بر پیکر مطهر شهدا به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان برگزار شد.

* شهدا با فریاد یا حسین (ع) مردم از تابوت خارج شدند و پس از تلقین در آرامگاه ابدی خود آرام گرفتند.

* به همت فعالان فرهنگی راه روشن همدان بنر سفیدی جهت ثبت دل نوشت های مردمی از تشییع شهدا در خروجی پارک مردم نصب شده بود که با استقبال گسترده مردم به ویژه جوانان روبرو شد.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان