اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. مرداد 1394 - 0:19   |   کد مطلب: 13367
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هرگاه دولتی در طی تاریخ مجلس را دور بزند، استبداد شکل گرفته است،بنابراین نظر دولتمردان کفایت نمی کند بلکه برجام باید جایگاه قانونی پیدا کند و مجلس در این رابطه نظر دهد.
هرگاه دولتی مجلس را دور بزند،استبداد شکل می گیرد/برجام هسته ای باید جایگاه قانونی پیدا کند

به گزارش صبح الوند، برجاماحمد بخشایش اردستانی در گفتگو باناب نیوز در رابطه با بررسی برجام و جمع بندی مذاکرات ژنو در مجلس ایران و آمریکا گفت: کنگره و قوه مجریه در آمریکا در حال حاضر در تعطیلات به سر می برند که پس از برگشت، مجددا به بحث در این مورد خواهند پرداخت که ممکن است درمرحله اول، کنگره برجام را رد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کنگره مجموعه ای از نمایندگان است که برجام را بررسی می کند و نگاه مجلس ایران نیز به این مقوله معطوف است و متن جمع بندی را سبک و سنگین خواهد کرد.

بخشایش اردستانی تصریح کرد : کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی در این مورد وظیفه خود را انجام خواهد داد و با به حضور خواندن اعضای تیم مذاکره کننده، از آنها سوالاتی می پرسد و نکات مثبت و منفی برجام بررسی می گردد.

وی با اشاره به دوماده 77 و 125 قانون اساسی بیان کرد: طبق ماده 77 تمام عهدنامه و توافقنامه ها و تعهدات بین المللی باید به سمع و نظر مجلس برسد و ماده 125 نیز مطابق طرح الزام به حفظ دستاوردهای هسته ای،حق بررسی و تصمیم گیری را به مجلس می دهد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مردان و تیم مذاکره کننده معتقدند که مجلس فقط باید برجام را بررسی کند اما حق تصویب یا عدم تصویب آن را نداشته باشد، ابراز کرد: دولت عقیده دارد برجام همانند قطعنامه 598 است که امام خمینی آن را در قالب یک جام زهر پذیرفت و مجلس در این باره نظری نداد و برجام تعهد بین المللی نیست بلکه برنامه اقدام مشترک است که اعمال داوطلبانه انجام می شود.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه هرگاه دولتی در طی تاریخ مجلس را دور بزند، استبداد شکل گرفته است، گفت: در زمان وثوق الدوله که می خواست قرارداد 1919 را تنظیم کند، مدرس که در مجلس سوم بود این قرارداد را تصویب نکرد زیرا طبق این قرارداد استقلال ایران توسط انگلیس زیر سوال می رفت همانطور که طبق برجام، آمریکا و 5 کشور باید غنی سازی مارا به رسمیت بشناسد.

وی بااشاره به اینکه در سال 1332 که مصدق اختیارات را به دست گرفت، مجلس را دور زد و شاهد شکل گیری استبداد بودیم، اذعان کرد: حال اگر برجام به مجلس نرود پس مجلس چه نقشی دارد؟ مجلس باید در این رابطه نظر دهد و برجام باید جایگاه قانونی پیدا کند و صرفا نظر دولتمردان کفایت نمی کند.

نماینده مردم اردستان خاطرنشان کرد: عراقچی معتقد است چون مجلس کشورهای 1+5 جمع بندی را بررسی نمی کند پس مجلس ما نیز نقشی ندارد، در پاسخ به این استدلال باید گفت آنها تعهدی نداده اند که نیاز به بررسی داشته باشند بلکه ما تعهد داده ایم که بسیاری از فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهیم، پس باید منافع ملت در این برجام در نظر گرفته شده و بررسی شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان