اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آذر 1394 - 9:53   |   کد مطلب: 15211
متأسفانه در پل‌ فرهنگیان همدان (پل غدیر) مطالعات کافی درباره طرح جامع ترافیک شهر همدان صورت نگرفته است و شاید اظهارنظر ما هم اشتباه باشد، اما آنچه در ظاهر پیداست، اینکه تقاطع فرهنگیان انتظارات را برآورده نکرده‌ و ترافیک در ورودی شهر همدان نه تنها روان نشده؛ بلکه هزینه‌هايي هم براي مردم و بیت المال داشته است.
حیف و میل میلیاردی  بیت المال در ساخت پل فرهنگیان/حکایت ترافیکی که همچنان باقیست

به گزارش صبح الوند، بعد از چندين سال تأخير و حیف و میل میلیاردی بودجه از بیت المال، فاز نخست تقاطع غير همسطح فرهنگيان همدان در خردادماه 1390 با حضور معاون اول رئیس دولت دهم، جهت کم کردن بارترافیکی ورودی شهر همدان از سمت جاده تهران افتتاح شد ولی دردی از ترافیک آن نقطه دوا نکرد بلکه خود گره کوری شد بر ایجاد ترافیک بیشتر در این نقطه از شهر همدان.

تقاطع غیر همسطح فرهنگیان همدان یا همان پل غدیر که قرار بود ترافیک شهر را در ورودی شهرک فرهنگیان کاهش دهد با جانمایی غیر مناسب ورودی و خروجی های این پل خود باعث مشکلات فراوان در این منطقه شده است.

به گفته برخی از مردم و کارشناسان این پل باید از سمت میدان عاشورا به سمت بلوار سردار شهید حاج حسین همدانی(بلوار فرودگاه) احداث می شد و رمپ های خروجی آن به سمت جاده کرمانشاه و ملایر احداث می شد تا بارترافیکی این نقطه را به صفر برساند.

اما معلوم نیست چرا پس از هزینه های میلیاردی برای ساخت این پل، مسیر آن از بلوار آیت الله نجفی (جاده کرمانشاه) به سمت بلوار امام خمینی(ره) به سمت جاده ملایر احداث شد!

پس از افتتاح این پل هر روزه شاهد تصادف یا ترافیکی سنگین در ورودی شهرک فرهنگیان همدان هستیم.

معلوم نیست چرا خروجی جاده تهران به سمت غرب کشور و ورودی شهرک فرهنگیان یکی شده است تا این همه تصادف و ترافیک به وجود بیاید.

مردم شهرک فرهنگیان هم بارها و بارها با مراجعه به استانداری، فرمانداری، شورای شهر و شهرداری همدان خواستار حل این مشکل بزرگ ترافیکی شده اند اما تاکنون این مشکل همچنان باقیست.

شهردار منطقه 4 همدان هفته پیش در برنامه زنده رادیویی دریچه، در پاسخ به سوال برخی شهروندان و مجری برنامه درباره حل مشکل ترافیکی این نقطه از شهر اظهار داشت: فاز اول پل غدیر افتتاح شده و در حال حاضر زیر بار ترافیک است و ان شاءالله فاز دوم آن که احداث یک خروجی از سمت جاده تهران(مقابل دانشگاه پیام نور همدان) به سمت بلوار آیت الله نجفی(ره) و جاده کرمانشاه و کاهش بار ترافیکی ورودی شهرک فرهنگیان است بعد از سال 95 آغاز می شود.

قدیمی در پاسخ به این سوال که چرا احداث این خروجی در سال 95 آغاز خواهد شد گفت: در بودجه امسال و سال آینده مهمترین پروژه در دست احداث ما تقاطع غیر همسطح سردار شهید حاج حسین همدانی در میدان چراغ قرمز است که قرار است با هزینه میلیاردی احداث شود.

وی اظهار کرد: بعد از اتمام این پروژه مهم به سراغ فاز دوم پل فرهنگیان همدان خواهیم رفت.

نظرات مردم همدان هم در خصوص احداث پل فرهنگیان خواندنی است:

محمدی که از اهالی شهرك فرهنگيان است درباره نواقص این پل اظهار داشت: اين پل بزرگ با هزينه‌ هاي میلیاردی اجرایی شده است، اما چون هنوز به طور کامل کار احداث فازهای دوم و سوم آن انجام نشده است دارای نواقص بسیاری است.

وی گفت: در عرشه پل چند دست‌انداز خطرناک وجود دارد که اغلب باعث تصادف و یا خرابی جلوبندی ماشین می شود و این اصلاً اصولي نيست.

بهرامی هم يكي دیگر از ساكنان شهرک فرهنگیان است که بارها شاهد تصادف در ورودی این شهرک بوده است.

وي اظهار کرد: با اجراي اين پل نه تنها مشكل ترافيكي جاده تهران به سمت همدان حل نشده است؛ بلكه هميشه نگرانيم كه در حال ورود به شهرک با وجود کامیون های ترانزیتی که حامل بار به سمت مرزهای غربی کشور هستند، حادثه بدي براي ما يا هر فرد ديگري رخ ندهد.

مسعودی یکی از رانندگانی است که هر روزه در مسیر میدان سپاه به سمت دانشگاه پیام نور در حال تردد است.

وی به خبرنگار ما گفت: از وضعيت موجود راضي نيستيم و به نظر من اصلاً نمي‌شود اسم آن را پل گذاشت!

مسعودی اظهار کرد: ترافیک اصلی این پل در زیر آن است و شاهد ترافیک سبکی در روی پل هستیم که این اشتباه بودن احداث این پل را می رساند.

بیات یکی از کسبه شهرک هم گفت: عبور ماشين‌ های حمل سوخت از سمت سه راهي فرهنگيان به سمت جاده کرمانشاه بسيار خطرناك است و بريدگي در لاين ورودي و خروجي شهرك، ترافيك شديد و هولناكي ايجاد كرده است.

وی اظهار کرد: شاید مسئولین عزیز شهر همدان منتظرند حادثه بزرگ و تلخی چون حادثه میدان بار در اين منطقه رخ دهد تا اقدام اساسی جهت حل این مشکل اساسی بكنند.

بیات خطاب به مسئولین گفت: علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد.

یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان هم که در هفته چند باری مجبور است از این مسیر پرترافیک و خطرناک عبور کند به خبرنگار ما گفت: پل فرهنگيان مشكلات زیر ساختی و مهندسی فراواني دارد.

وی اظهار کرد: آسفالت بالای پل و زیر پل دارای موج است و در برخی جاها بصورت دست انداز درآمده است.

در پایان بد نیست تاریخچه ای از احداث پل فرهنگیان را با هم مرور کنیم:

عمليات اجرايي پل فرهنگيان از پايان سال 1385 در همدان آغاز شد اما به دليل مشكلاتي از قبيل جابجايي‌ تأسيسات اين پروژه حدود دو سال نيمه‌ تعطيل بود و در سال 1388 اين پروژه كار اجرايي خود را آغاز كرد و در تاريخ 11 خرداد 1390 به بهره‌برداري رسيد.

پل فرهنگيان با اعتباري بالغ بر 220 ميليارد ريال در حالي به اجرا درآمد كه طول آن 850 متر در دو لاين رفت و برگشت و عرض آن 45 متر برآورد شده است.

اين پروژه در دو فاز به اجرا درآمد كه پيشرفت فيزيكي آن در فاز اول 70 درصد بود.

در فاز دوم 3 راستگرد و 3 لوپ در بخش‌هاي جنوب غربي و شمال غربي در اين پل به اجرا درآمد. اين فاز با 5/2 ميليارد هزينه در حالي به بهره‌برداري رسيد كه پس از پايان مراحل اجرايي پل فرهنگيان مسير استان‌هاي غربي به سمت تهران و ملاير و استان‌هاي مركزي و جنوب كشور را توانست سرويس‌دهي كند.

در زمينه نواقص پروژه پل فرهنگيان، نايب‌ رئيس سال 92 شوراي شهر همدان معتقد است يكي از مشكلات طراحي‌ اين پل آن است كه اين تقاطع بر اساس چهارراه طراحي نشده بلكه راه‌هاي تعريف شده 5 مسير تردد است و اگر دو پل كه اصطلاحاً به R و L از نظر مهندسي تعريف مي‌شوند به اين پروژه افزوده مي‌شد مي‌توانست راه دسترسي وسايل نقليه به شهرك فرهنگيان و تردد به سمت راه‌هاي خروجي را تكميل كند كه البته اگر زيرگذر روبه‌روي دانشگاه پيام نور ايجاد شود مي‌تواند تعريف چپ‌گردان مسير و روان شدن ترافيك را معنا بخشد.

الياسي همچنين معتقد است به دليل حجم پروژه و اينكه اين كار اولين تجربه عملياتي تقاطع غير هم‌سطح در همدان بود؛ مدت زمان اجرايي آن به طول انجاميد.

وي همچنين عدم استفاده از پيمانكاران مجرب در اولين فازهاي اجرايي را از جمله عواملي دانست كه زمان بهره‌برداري اين تقاطع را طولاني‌تر كرد.

از نگاه اين كارشناس شايد حتي لازم نبود در طراحي اين پروژه عرض اين پل 45 متر باشد. گويا پل فرهنگيان عريض‌ترين تقاطع غير همسطح همدان است.

اجرای تقاطع غیر هم‌سطح فرهنگیان که در نهایت نیز با عنوان پل غدیر از آن بهره‌برداری شد و پس از افتتاح فاز اول محورهایی نیز برای تکمیل آن اضافه گردید در ابتدا با مشکلاتی همراه بود که نهایت هدر رفتن منابع عمرانی استان و شهر همدان را به دنبال داشت.

این پروژه برای شهر همدان بسیار حیاتی تلقی می‌شد؛ زیرا این تقاطع از پرترددترین مناطق همدان و محل عبور خودروهایی است که از جاده تهران – قزوین- ساوه و از شمال کشور به همدان به استان‌های غرب کشور تردد می‌کنند.

در ابتدا عدم مدیریت کارآمد و به دنبال آن عدم تملک زمین‌های اطراف پل غیر هم‌سطح فرهنگیان، بررسی نشدن زیرساخت‌ها برای اجرای این پروژه همچنین عدم تامین اعتبار لازم برای تکمیل سریع این پروژه از مهمترین دلایل طولانی شدن زمان پروژه و هزینه‌بر بودن آن اعلام شد.

میلیاردها تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص یافت و هزینه و زمان زیادی از مردم گرفته شد تا این پروژه به شکل کنونی به بهره‌برداری برسد اما تجربه خوبی برای مسئولان بخصوص مدیریت شهری همدان بود تا پروژه‌های شهری را با حساسیت بیشتری کلنگ‌زنی و آغاز کنند.

تقاطع غیر هم‌سطح فرهنگیان و تقاطع غیر هم‌سطح آیت‌ا... نجفی در امتداد یکدیگر قرار دارند و مکمل یکدیگر هستند.

متأسفانه در پل‌ فرهنگیان همدان (پل غدیر) مطالعات کافی درباره طرح جامع ترافیک شهر همدان صورت نگرفته است و شاید اظهارنظر ما هم اشتباه باشد، اما آنچه در ظاهر پیداست، اینکه تقاطع فرهنگیان انتظارات را برآورده نکرده‌ و ترافیک در ورودی شهر همدان نه تنها روان نشده؛ بلکه هزینه‌هايي هم براي مردم و بیت المال داشته است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان