اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. بهمن 1394 - 7:34   |   کد مطلب: 16105
سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه امروز صحنه تحولات نظامی به نفع مردم و دولت سوریه است، گفت: مرجع اصلی تصمیم گیری در سوریه مردم هستند.
امروز صحنه تحولات نظامی به نفع مردم و دولت سوریه است/ مرجع اصلی تصمیم گیری در سوریه مردم هستند

به گزارش صبح الوند، حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با صبح توس، اظهار داشت: کشور سوریه از سال ۲۰۱۱ با پدیده تروریسم و اقدامات تروریستی درگیر است. گروه‌های تروریستی که مورد حمایت آمریکا و حکام ارتجاعی منطقه علیه نظام سیاسی سوریه فعالیت دارند.

 

وی ادامه داد: پیامد این حرکت‌های تروریستی چهار و نیم ساله که با هدف سرنگونی نظام سیاسی حاکم بر این کشور انجام شد این بود که این نظام سیاسی توانست همچنان باقی بماند و دولت، ارتش، پلیس و دستگاه‌های امنیتی، با وجود حجم عظیم جریانات تروریستی که با حمایت‌های همه جانبه مثلث آمریکا، تروریسم و ارتجاع ارتزاق می‌کرد، مقاومت کند و ادامه حیات بدهد.

 

وی افزود: این نظام سیاسی به رهبری بشار اسد و انتخابات ریاست جمهوری که انجام شد نشان داد که مقبولیت مردمی بالایی دارد و طرح سرنگونی حکومت بشار اسد به شکست انجامید و این یک واقعیت است که ما در صحنه تحولات سیاسی و امنیتی سوریه با آن مواجه هستیم.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره در حمایت از نظام‌های قانون‌مند عمل می‌کند

 

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در حمایت از نظام‌های قانون‌مند عمل می‌کند و مخالف هرگونه برنامه است که فاقد مشروعیت باشد و علیه نظام‌های سیاسی برآمده از مردم تصمیم گیری کند.

 

کاظمی خاطر نشان کرد: سوریه نظامی سیاسی دارد که بر اساس انتخابات، روی کار آمده است و در عین حال در حمایت از مقاومت، درمقابل صهیونیسم وارد عمل شده است و جمهوری اسلامی ایران نیز با هر طرح بیگانه‌ای که فاقد پشتوانه مردمی باشد، مخالفت می‌کند و از نظام‌های سیاسی و قانونی مشروعی که بر پایه دموکراسی شکل گرفته‌اند، در چهارچوب قواعد بین‌الملی حمایت می‌کند که از جمله آن حمایتی است که از نظام سوریه در برابر طرح‌های توسعه طلبانه انجام می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که برخی قدرت‌های سلطه می‌خواهند علیه نظام‌های سیاسی برآمده از مردم وارد عمل شوند و با وجود اینکه مردم از آنها استقبال نمی‌کنند، با ارائه طرح‌هایی علیه آن نظام‌ سیاسی وارد عمل می‌شوند که اگر با این نوع حرکت‌ها مقابله نشود، خطر بزرگی تمامی کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد و یک رویه وحشتناک و خطرناکی شکل می‌گیرد.

 

وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره حمایت خود را از نظام‌های مشروع و مردم مظلوم در برابر متجاوزین داشته است از نظام سوریه دفاع می‌کند.

 

کاظمی  اظهار داشت: در حقیقت می‌توان گفت نتیجه مقاومت چند ساله دولت و مردم سوریه باعث شد این طرح با موفقیت انجام نشود و اقدامات نظامی آنها را به نتیجه نرساند، لذا راه حل سیاسی قوت گرفت.

 

سفیر سابق ایران در عراق افزود: واقعیت این است که امریکایی‌ها و صهیونیسم‌ها و حکام مرتجع نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند می‌تواند در حل مشکلات منطقه کمک کند و هر چند این موضوع را می دانند اما نمی‌خواهند به آن اعتراف داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: تحولات اخیر سوریه بر خلاف میل غرب و به نفع مردم و نظام سیاسی سوریه می‌باشد و راه حل سیاسی می‌تواند مشکلات کنونی سوریه را حل کند که البته نظر دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از اول این بود که مشکلات را باید از طریق سیاسی حل کرد.

 

وی بیان داشت: در ژنو یک و دو آمریکا و همپیمانانش حاضر نشدند به نقش جمهوری اسلامی ایران در حل مشکل سوریه اعتراف کنند، هرچند دولت سوریه بارها به این نقش مثبت ایران در حل بحران این کشور تاکید کرده بود اما آمریکایی‌ها موافق نبودند.

 

سفیر سابق ایران در عراق با تاکید بر اینکه مسئولیت پروژه برقراری امنیت و مقابله با تروریسم در وهله اول با دولت سوریه است افزود: همه باید به دولت سوریه کمک کنند؛ هرچند در این شرایط روس‌ها به دلیل نگرانی از مسئله ترویج و گسترش تروریسم و پیامد آن در حوزه امنیت روسیه وارد عمل شدند.

 

کاظمی گفت: آمریکایی‌ها و کشورهای حامی تروریسم متوجه این امر شده‌اند که شرایط سوریه درحال تغییر است لذا نماینده سازمان ملل موضوع راه حل سیاسی را مطرح کرد که مورد پذیرش قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: خواسته سازمان ملل این بود که ایران به عنوان یک کشوری که می‌تواند به حل مشکلات سوریه از طریق سیاسی کمک کند در نشست وین حضور داشته باشد و همچنین اعلام کرده بود که نقش ایران، نقش مثبتی است که می‌تواند به حل بحران در سوریه کمک کند و بدون کمک ایران امکان ندارد که این کنفرانس به نتیجه برسد لذا جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره به دنبال برقراری ثبات امنیت و حل مشکلات منطقه از طریق گفتگو بوده است، پاسخ مثبت به این پیشنهاد داد.

 

وی با بیان اینکه قدرت‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند و می‌خواستند بطور نامشروع نظام سیاسی سوریه را از بین ببرند، به شکستشان اعتراف کردند، افزود: برخلاف انتظار آنها جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر فعال در جهت حل مشکلات منطقه‌ای می‌تواند به حل مشکلات سوریه و منطقه کمک کند.

 

کاظمی بیان داشت: با توجه به اینکه امروز صحنه تحولات نظامی در سوریه به نفع مردم و دولت سوریه است و حل مشکلات سوریه از طریق سیاسی مورد اقبال جهانی است امیدواریم این شرایط بتواند به گفتگوهای بین دولت سوری و جریان‌های معارض سوری نه جریانات تروریستی کمک کند چرا که گفتگو با گروه‌های سیاسی معارض با جریانات تروریسی تفاوت دارد. جریانات تروریستی یک خطر و تهدید جدی علیه منطقه است و باید با آنها برخورد شود.

 

وی ادامه داد: مشکلات سوریه با راه حل سیاسی باید حل شود و اینکه آمریکا از طریق حضور نظامی بخواهد این مشکلات را حل کند در چهارچوب توافق وین نیست.

 

وی اظهار داشت: ما شاهد افول قدرت و نفوذ آمریکا در سطح جهانی و به ویژه در منطقه حساس غرب آسیا هستیم و این در واقع یک حرکت واکنشی و عکس العملی است که آمریکایی‌ها دارند و منحصر به سوریه نیست. در عراق هم باز به بهانه‌هایی تلاش .می‌کنند که حضور نظامی خود را بیشتر کنند؛ همانطور که در افغانستان این کار را انجام دادند

 

وی تاکید کرد: در حقیقت آمریکایی ها به دلیل شکست و ناکامی و این که روزبه روز موقعیتشان در منطقه تضعیف می‌شود باز یک نگاه نظامی به صحنه تحولات منطقه دارند و این هم از امروز قابل پیش‌بینی است که اینگونه اقدامات، کمکی به تقویت نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه نخواهد کرد.

 

مرجع اصلی تصمیم گیری در سوریه مردم هستند/ هیچ کشوری حق تعیین تکلیف ندارد

 

کاظمی گفت: موضع ایران در قبال سوریه موضع روشنی است، مرجع اصلی تصمیم گیری در سوریه مردم این کشور می‌باشند و هیچ کشوری حق اینکه تعیین تکلیف کند که در این نظام سیاسی چه کسی باید محور و رئیس باشد را ندارد. این در صلاحیت هیچ کشوری نیست.

 

وی ادامه داد: همانطور که ایران به هیچ کشوری اجازه نمی دهد در مسائل داخلی‌اش دخالت کند؛ در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و مردم سوریه هستند که باید تعیین تکلیف کنند و این مسائلی که مطرح می شود که بشاراسد تا شش ماه آینده باید باشد و … موضوعاتی است که از سوی جریان معارض مطرح می شود اما این مردم سوریه هستند که تعیین می‌کنند که چه کسی در راس حکومت قرار بگیرد.

 

وی افزود: آمریکایی‌ها قبلاً مطرح کرده بودند که ما حاضر هستیم بشار اسد تا انتخابات ۲۰۱۶ بماند و بعد دیگر در انتخابات شرکت نکند. این مورد موافقت قرار نگرفت چراکه کسی نمی‌تواند تعیین تکلیف کند. بشار اسد به عنوان یک کاندید مطرح می شود مردم اگر خواستند به او رای می دهند و او انتخاب می شود و اگر نخواستند انتخاب نمی‌شود.

 

سفیر سابق ایران در عراق تاکید کرد: کسی نمی‌تواند بجای مردمی که هر روز خسارات سنگین انسانی، مادی، روحی و معنوی می‌دهند تصمیم بگیرد. حال یک نظامی که به حرکت‌های تروریستی منطقه کمک کرده است می آید و تیین تکلیف می‌کند که رئیس جمهور سوریه باید در شش ماه آینده کنار رود . این ها مورد قبول نیست و همانگونه که در کشور ما میزان رای مردم است در سوریه نیز مردم به هر کسی که رای دادند از نظر جمهوری اسلامی ایران مورد احترام و قابل قبول است. این موضع جمهوری اسلامی است که در قبال همه کشورها داشته است و خط قرمز نظام رای مردم سوریه می‌باشد نه شخص خاص مثل بشار اسد.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان