اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. اسفند 1394 - 12:13   |   کد مطلب: 17049
این فاز از هفته قبل اجرایی شده به این معنا که فیلتر از مبادی ورودی برداشته شده و به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت واگذار شده است.
فاز سوم فیلترینگ هوشمند هم آمد

به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلترینگ بار دیگر خبرساز شد، این‌بار در همایش فضای مجازی پاک و با صحبت از فیلترینگ از نوع هوشمند آن. در بخشی از همایش وزیر ارتباطات از فاز سوم فیلترینگ هوشمند سخن می‌گوید که فیلتر را از مبادی ورودی بر می‌دارد و به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت واگذار می‌کند و در جایی دیگر دبیر فضای مجازی با صراحت می‌گوید که نظام نباید مبتنی بر فیلتر باشد، بلکه خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها خودشان باید بخش فیلترینگ را بر عهده بگیرند. این اظهارنظرها قبل از هر چیزی عملکرد متفاوت دولت یازدهم در حوزه فضای مجازی و مساله فیلترینگ را نمایان می‌کنند که مخالفان و موافقان بسیاری را به همراه داشته است و در عین حال از برنامه‌های جدید در این زمینه خبر می‌دهد.

به گزارش آرمان، مساله فیلترینگ در ایران عمری بیش از یک دهه دارد و همواره هم محل مناقشه و اظهارنظرهای مختلفی بوده است. در حالی که فیلترینگ در دولت‌های قبل به‌طور جدی دنبال می‌شد و بسیاری از سایت‌های جهانی مانند فیسبوک و توئیتر فیلتر شدند و محدودیت‌های زیادی بر سر راه دسترسی مردم به اینترنت قرار گرفت، با روی کارآمدن دولت یازدهم شرایط تغییر کرد و نوع برخورد با فضای مجازی بسیار ملایم تر شد، به حدی که بسیاری از مسئولان دولت یازدهم بخش زیادی از محبوبیت خود را از راه حضور در شبکه‌های اجتماعی به دست آوردند. دولت یازدهم در عملکرد خود همواره تلاش کرده است تا حد امکان از محدودیت‌های غیرضرور در برخورد با فضای مجازی بکاهد و این را می‌توان از مقاومت این دولت در برابر فیلتر برخی از شبکه‌های جدیدی مانند تلگرام دانست. این عملکرد متفاوت همواره یکی از مسائل مهمی بوده است که منتقدان دولت بر آن انگشت گذاشته‌اند اما دولت تلاش کرده است برای کاستن از حجم این انتقادات با دنبال کردن برنامه‌هایی مانند فیلترینگ هوشمند از مشکلات بکاهد.

فاز سوم فیلترینگ هوشمند آمد

روز گذشته در همایش فضای مجازی پاک برخی نکات تازه و جالب توجه مطرح شد و در عین حال برخی نکات قدیمی دوباره مورد تأکید قرار گرفت. وزیر ارتباطات درباره فاز سوم فیلترینگ هوشمند، گفت: این فاز از هفته قبل اجرایی شده به این معنا که فیلتر از مبادی ورودی برداشته شده و به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت واگذار شده است، تا آنها براساس مشتریان فیلتر کنند. محمود واعظی افزود: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، که برای فرصت‌های آن باید مدیریت شود تا افزایش پیدا کند و برای تهدیدات نیز باید از روش‌های پالایش محتوای غیراخلاقی و ضددینی در کنار فرهنگ‌سازی استفاده شود. او از تلاش دولت برای عملیاتی کردن شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک خبر داد و گفت: گام اول دولت الکترونیک به زودی برداشته می‌شود، چرا که هم‌اکنون دستگاه‌های مختلف زیادی به سامانه اصلی متصل شده‌اند. او با اشاره به افزایش پهنای باند اینترنت داخل از ۶۲۰ گیگابایت بر ثانیه به چهار هزار گیگابایت در ثانیه خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم اینترنت بیشتری را دراختیار مردم قرار دهیم. او همچنین درباره ارزان شدن اینترنت و منتفی شدن خرید حجم اینترنتی، گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا در سازمان تنظیم مقررات، اقتصاد اینترنت مجددا بررسی شود و امیدواریم که نتایج آن در نیمه اول سال آینده اجرایی شود و تعرفه‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.

اینترنت شبه رایگان در اختیار مردم

در بخش دیگری از همایش دبیر فضای مجازی سخنانی متفاوت برای گفتن داشت. دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه نظام نباید مبتنی بر فیلتر باشد، گفت: خانواده‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها خودشان باید بخش فیلترینگ را بر عهده بگیرند. ابوالحسن فیروزآبادی تاکید کرد: باید فضای مطلوبی را فراهم کنیم تا هویت داشته باشیم، ما اگر به دنبال هویت در فضای واقعی هستیم باید در فضای مجازی نیز به دنبال آن برویم. او با بیان اینکه نام همایش در سال آینده به فضای مجازی سالم تغییر خواهد کرد، گفت: فضای سالم فضایی است که در آن محتوا و خدمات مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مقررات جمهوری اسلامی وضع می‌شود. برای حرکت در این فضا چون بازیگران مردم هستند همه باید تلاش کنیم. دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: نمی‌توان همه این فضا را به دولت سپرد چرا که تنها بخشی از فضای مجازی را می‌توان مهندسی کرد و یکی از ارکان‌های ما خانواده است که باید نقش خود را در ایجاد فضای مجازی سالم ایفا کند. فیروز آبادی ادامه داد: ما در این فضا منفعل عمل کردیم. موجی آمد که تهدیدات آن موجودیت هویت ما را به خطر انداخت. یک مقداری در حوزه‌های مقررات‌گذاری خوب عمل نکردیم، کار پالایش را بر عهده دولت گذاشتیم و آنها نیز تصور کردند تهدید از خارج است و فیلتر را در مبادی ورودی نصب کردند، در حالی که ما باید برای هویت یک تعریف داشته باشیم. او تاکید کرد: در خود آمریکا نیز بخش‌های بسیار زیادی برای ایجاد فضای امن برای کودکان مطرح می‌شود. به گزارش فارس، فیروز آبادی گفت: باید از فضایی که مردم برای اینترنت حجم بخرند خارج شویم و یک اینترنت شبه رایگان در اختیار آنان قرار دهیم.

منتقدان هم در شبکه‌های اجتماعی عضوند

چند روز قبل، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی برخی برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: تلاش‌های زیادی شد تا این شبکه‌ها را فیلتر کنند اما وزرای این دولت که عضو کمیته مصادیق مجرمانه هستند در مقابل آن مقاومت کردند و در عین حال توانستیم فیلترینگ هوشمند را برقرار کنیم و شما مشاهده می‌کنید که دیگر صفحات مبتذل در این شبکه‌ها قابل دسترس نیست. علی جنتی با بیان اینکه تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بسیار بسیار گسترده است، گفت: این فضا همان مقداری که مفید است، زیان‌هایی هم دارد که باید مراقب آن باشیم. در همه حوزه‌ها از بازی و آموزش گرفته تا فیلم و سریال بدآموزی‌هایی وجود دارد و همچنین آموزش‌های منفی نیز ارائه می‌شود. او با بیان اینکه امروز منتقدان نیز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تأکید کرد: نمی‌شود مقابل واقعیت‌ها و تکنولوژی ایستاد و ما باید اکنون برای توسعه فرهنگ خودمان از این شبکه‌ها استفاده کنیم.

مذاکره با آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی

در همایش فضای مجازی پاک به این سخنان وزیر ارشاد نیز واکنش نشان داده شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره صحبت‌های وزیر ارشاد مبنی بر مقاومت وزرا در مقابل فیلترینگ گفت: هیچ بحثی درباره فیلترینگ در شورای عالی فضای مجازی نشده است. ابوالحسن فیروزآبادی افزود: مهم‌ترین مصوبه‌ای که در چهار سال گذشته داشتیم مربوط به ارکان خود شورای عالی فضای مجازی بود. او با تاکید بر اینکه تولید محتوا در کشور باید افزایش پیدا کند، گفت: تولید بیشتر به اینترنت سالم‌تر ختم می‌شود و در کنار آن پهنای باند ما نیز باید افزوده شود تا مردم بتوانند از محتوا استفاده کنند. فیروزآبادی درباره سرعت اینترنت و حجم آن گفت: برای شبکه‌هایی که به صورت وایرلس مانند تلفن همراه، اینترنت، عرضه می‌کنند شاید بتوان محدودیت قائل شد اما برای کسی که در منزل از طریق فیبر نوری اینترنت استفاده می‌کند نباید محدودیتی گذاشت که او وقتی برای اینترنت پول بدهد و قیمت آن با قیمت استفاده از امکانات خارجی یکی باشد دیگر به سمت استفاده از محتوای داخلی نمی‌رود. ما باید کاری کنیم که محتوای داخلی ارزان‌تر به دست مردم برسد. به گزارش فارس، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره تعامل با آموزش و پرورش جهت فرهنگ‌سازی از دوران کودکی گفت: جلساتی خواهیم داشت و به صورت جدی با آموزش و پرورش برای افزایش سواد عمومی اینترنتی و فرهنگ‌سازی مذاکره خواهیم کرد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان