اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. ارديبهشت 1395 - 20:26   |   کد مطلب: 17814
مدیرکل بهزیستی استان همدان خبر داد
ایجاد رصدخانه سنجش سلامت در همدان
مدیرکل بهزیستی استان همدان از ایجاد رصدخانه سنجش سلامت در استان خبر داد.

به گزارش صبح الوند، اکبر سوری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: امروز چون موضوع سلامت اجتماعی در جامعه مغفول باقی مانده است، نگاه بهزیستی استان در هفته سلامت به این موضوع مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به مؤلفه اجتماعی سلامت در جامعه مربوط است، افزود: باید به این مسئله به صورت علمی و اساسی نگاه شود؛ چراکه پیشرفت کشور در اقتصاد در گرو سلامت افراد آن جامعه است.

مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه در خصوص سلامت اجتماعی در جامعه هیچ حرکت خاصی انجام نشده است، گفت: با وجود اینکه در جامعه اسلامی بر روی مباحث ایثار و از خودگذشتگی تأکید شده است اما افزایش انزوای اجتماعی هر روز بیشتر از دیروز مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: وجود هنجارشکنی و ناهنجاری در جامعه به قدری زیاد است که در کشور 15 میلیون پرونده قضایی در نوبت وجود دارد که نشان از نبود سلامت اجتماعی است.

سوری با بیان اینکه یکی از خلأهای سلامت اجتماعی در جامعه نبود سیاست‌های روشن در این خصوص است، گفت: مسائل و آسیب‌های اجتماعی تنها مربوط به یک سازمان نیست و باید گروه‌های جامعه برای کاهش این معضلات در جامعه باید وارد شوند.

وی با بیان اینکه بهزیستی در نظر دارد یک رصدخانه سنجش سلامت را در استان تأسیس کند، تصریح کرد: هدف از تأسیس این مکان انجام به موقع فعالیت‌های اجتماعی در استان است؛ کاری که اورژانس اجتماعی هم اکنون در حال انجام آن است.

این مسئول دو هدف مهم خدمات در بهزیستی را یاری رساندن افراد و خانواده‌های زیر پوشش و انجام طرح سلامت محوری در توسعه مسائل پیشگیرانه دانست.

وی افزود: در خصوص سلامت اجتماعی در جامعه باید با دید آینده‌نگری و پژوهش‌محور به صورت علمی و پژوهشی قدم برداریم و جایگاه سازمان‌های مردم‏‎نهاد، نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و افراد جامعه در این طرح مشخص شود.

سوری به آمار کشوری در خصوص وضعیت سلامت اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: 23 درصد از مردم از سلامت روان برخوردار نیستند و فضاهای مجازی در سال‌های گذشته نیز تربیت افراد به ویژه کودکان و نوجوانان را تحت‌ تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه میانگین صحبت در خانواده‌های ایرانی اگر منجر به نزاع و دعوا نشود، روزانه بین 10 تا 15 دقیقه است، ادامه داد: همه این عوامل در جامعه منجر به طلاق، انزوا و گسستگی اجتماعی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص شعار امسال سازمان بهزیستی به عنوان "هر ایرانی یک خیر" اظهار کرد: هر ایرانی به عنوان یک خیر با مساعدت‌های مادی و معنوی خود می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را بگیرد.

وی در خصوص فعالیت اورژانس اجتماعی در سال گذشته بیان کرد: سال گذشته یکصد هزار و 112 تماس سال گذشته با (123) در استان همدان داشتیم و حدود 7 هزار و 800 نفر در پی این تماس‌ها از اورژانس اجتماعی خدمات مختلفی دریافت کردند.

سوری با بیان اینکه خدمات گیرندگان بهزیستی استان 160 هزار نفر هستند، گفت:4.2 درصد از معلولیت‌ها در کشور متوسط و شدید است در استان همدان نزدیک به 78 هزار معلول وجود دارد که از این تعداد 35 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین یک‌هزار و 130 شغل به وسیله تسهیلات برای مددجویان بهزیستی استان ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص مداخلات پرونده‌های دادگستری و ارجاع به بهزیستی تصریح کرد: سال گذشته از 2 هزار و 657 نفر 129 نفر منجر به سازش، یک‎‌هزار و 591 نفر ارجاع به دادگستری و 298 نفر در دست اقدام و 140 نفر هم هیچگونه همکاری با بهزیستی نکرده‌اند.

وی در خصوص مهد کودک‌های زیر پوشش بهزیستی در استان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط 10 درصد از کودکان استان از مهدکودک استفاده می‌کنند.

سوی اظهار کرد: در سال گذشته، 345 مهد کودک در استان فعال بود که از این مجموع 157 مهد روستایی و 158 مهد شهری بوده است.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان