اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. خرداد 1395 - 13:13   |   کد مطلب: 18348
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:
سال گذشته 112 فقره آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان رخ داده است
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: سال گذشته حدود 385 هکتار به تعداد 112 فقره از عرصه های منابع طبیعی استان دچار آتش سوزی گشتند که امسال در تلاشیم این مقدار کمتر گردد.

 سرهنگ بهرام رسولی در گفتگو با خبرنگار  صبح الوند، ضمن اشاره به اهمیت حفظ منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی یک موهبت الهی و خدادادی است و به عنوان یک امانت دراختیار ما است و ما باید از آن برای نسل های آینده حراست کنیم.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: جنگل ها و مراتع نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا، جذب گازهای سمی، جلوگیری از فرسایش خاک و طوفان و ریزگردها دارند و هر هکتار جنگلی که در سطح استان و کشور وجود دارد حدود 2.5 تن اکسیژن تولید می کند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ما باید به طور جدی از منابع طبیعی حمایت کنیم و فرهنگ منابع طبیعی را به یک معارف عمومی تبدیل کنیم چرا که هر چه شناخت مردم بیشتر باشد حفاظت از منابع طبیعی هم بیشتر می شود.

 

سرهنگ رسولی با بیان اینکه آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی مراتع در ایران یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه های ملی و انسانی است افزود: حریق در مراتع و پوشش های جنگلی سبب کاهش پوشش گیاهی، کاهش ازت خاک، کاهش مواد آلی، افزایش فرسایش، توسعه آفات و بیماری ها و .. می شود.

 

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود 385 هکتار به تعداد 112 فقره از عرصه های منابع طبیعی استان دچار آتش سوزی گشتند که امسال در تلاشیم این مقدار کمتر گردد.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان بیان کرد: حدود 95 درصد از آتش سوزی های استان همدان غیر عمدی بوده است و بیشترین آتش سوزی در منطقه حیدره و اسدآباد است.

 

 وی به بیان عوامل غیر عمدی آتش سوزی پرداخت و گفت: خیلی از دلایل غیر عمدی آتش سوزی ها به دلیل  بی توجهی چوپانان ، رهگذران و مرتع داران و یک سری آتش سوزی ها در اثر پرت شدن کبریت در کنار جاده ها است و یک سری هم به  علت صاعقه  و بر اثر تابیدن نور خورشید است.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان عوامل عمدی را از دیگر دلایل آتش سوزی مراتع استان برشمرد و گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان جهت از بین بردن مرتع و تبدیل آن به زمین قابل شخم مراتع را آتش می زنند، یک سری از آتش سوزی ها  به علت از بین بردن جانوران موذی و بخشی از آتش سوزی ها هم به علت اختلافات قومی و قبیله ای و بخش دیگر جهت از بین بردن حیوانات وحشی بوده است.

 

وی اظهار کرد:  با توجه به آنکه بارش های فصلی مناسبی داشتیم علوفه ها و مراتع از رشد خوبی برخوردار بودند و باید این علوفه ها حمایت شوند و برای پیشگیری از حریق احتمالی، احداث آتش‌برها در مراتع، باغات و اراضی کشاورزی لازم و ضروری است.

 

سرهنگ رسولی خاطرنشان کرد: با ایجاد آتش‌برها می‌توان در هنگام بروز حریق از سرایت آن به مراتع، باغات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد.

 

وی  اظهار کرد: در سطح استان همدان جهت جلوگیری از حریق اکیپ بندی صورت گرفته است و با سایر سازمان های ذیربط هم هماهنگی صورت گرفته است و همگی در فصل حریق آمادگی کامل دارند.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی همدان بیان کرد: از جمله مهمترین و بهترین راهکارها در اطفای حریق استفاده از مردم بومی منطقه به صورت خودجوش است و باید برای توانمندسازی جوامع محلی و نیروها به صورت کاربردی تر برنامه ریزی و اقدام کرد.

 

وی در پایان گفت: شماره تلفن 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان