اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. تير 1395 - 14:30   |   کد مطلب: 18502
رییس اتاق اصناف استان همدان یکی از مشکلات اساسی بازار اصناف همدان را بحث مالیات دانست و این را یکی از اوامر موثر در تعطیلی واحدهای صنفی استان همدان بیان کرد.

به گزارش صبح الوند،  اختصاص دادن هفته ای به نام هفته اصناف در تقویم ایران بهانه ای شد تا با این قشر از جامعه مصاحبه ای داشته باشم و از نزدیک جویای مسایل داخلی آنان باشم. به همین منظور به سراغ رییس اتاق اصناف استان همدان،  حمیدرضا فرسایی وحید رفتم و مصاحبه ای با ایشان انجام دادم.

 

صبح الوند: آیا برجام اثری بر روی بازار اصناف گذاشته است؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، ببینید خیلی از اصناف و فعالان اقتصادی انتظار داشتند بعد از جریان برجام اتفاق خاصی بیفتد و شاهد رشد چشم گیری در حوزه اقتصاد باشیم و آنها یک نگاه به پس از برجام داشتند و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد  و آیا همه این توافقات انجام خواهد شد یا نه و همه اینها یک شرایط روانی خاصی را در بازار به وجود آورده است ولی تغییرات عمده ای در حوزه اقتصاد اتفاق نیفتاده است.

 

به نظر بنده واقعیت این است که هنوز ما بخش عظیمی از رکود بازار را داریم و شاید دولت توانسته باشد تورم را در یک مقطع طولانی کنترل کند ولی متاسفانه رکود را در بخشهای اقتصادی خرد که حوزه اصناف  و فعالان صنفی  است همچنان وجود دارد و این رکود بازار ما را به چالش کشیده است  و فعلا نتوانستیم از این شرایط سخت و دشوار عبور نماییم.

 

البته ناگفته نماند؛ من اعتقاد دارم که بخشی ازاین فضا که شما می بینید مرتبط به فضای برجام و پسا برجام و علی الخصوص اثر روانی آن است یعنی آن توافقات اثر خودش را در بازار گذاشته است و همین سکون که در رکود می بینید مال همین توافقی است که  صورت گرفته  است مگر نه اگر توافق صورت نگرفته بود رکود و تورم سطح مناسبی نداشت و این فضا یک فضای آماده برای آغاز شرایط باز اقتصادی است.

 

چه آینده ای برای بازار پیش بینی می کنید؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، ببینید من سال گذشته  هم تاکید کردم سال 95  سال شروع و آغاز رشد اقثصادی در کشور خواهد بود اگر روند به همین سمت حرکت کند و روی مطالبی که مقام معظم رهبری  علی الخصوص  در حوزه  اقتصاد مقاومتی اشاره کردند کار شود، یقین بدانید که سالهای 96 و 97  اثراتش نمایان می شود و شاید ایران به عنوان یکی از قطب های اقتصادی با رشد اقتصادی مثبت خودش را نشان  بدهد ولی به نظر بنده تا پایان سال 95  شرایط سکون را خواهیم داشت.

 

صبح الوند: به نظر شما تاکنون اقتصاد مقاومتی اجرا شده است؟

 

 حمید رضا فرسایی وحید، در این زمینه باید گفت: اقتصاد مقاومتی همچنان بر روی کاغذ است ما هنوز بخش های کاربردی، عملیاتی و معیاری آن را ندیدیم  دولت  هنوز روی این مسئله حرکت خاصی انجام  نداده و نمی دانم چرا در این حوزه ورود پیدا نمی کند.

 

صبح الوند: به نظر شما دولت اقدامات موثری در حمایت از تولید داخلی برداشته است؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، به نظر بنده در زمینه حمایت از تولید باید  بسترها و زیرساخت های لازم را مهیا کنیم، اینکه به صورت کلامی می گوییم تولید کننده را حمایت می کنیم درست نیست باید بگوییم که چه اقدامات عملی را  انجام  داده ایم و چه تسهیلاتی برای این امر مهیا شده است  آیا قوانین رفع موانع تولید را  پیگیری می کنیم؟ آیا بسترها آماده است؟ اصلاح قوانین امور کار و تامین اجتماعی در آن لحاظ شده است ؟ اینها نیاز به یک بسترسازی دارد تا زمانی که بسترسازی صورت نگیرد پاسخ  لازمی را روی این موضوع نمی بینید.

 

لازم است بگویم که  ما نباید همه اینها را گردن دولت بیندازیم  و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند  ما نباید منتظر باشیم دولت کاری برای ما انجام دهد ما باید خودمان به دنبال این باشیم که شعاع  فعالیت و مسئولیتمان را در بحث اقتصاد مقاومتی پیاده سازیم و کاربردی و عملی اقتصاد مقاومتی را به صورت میدانی اجرا و پیگیری کنیم و همه گام به گام به این حوزه ورود پیدا کنیم و اینکه حتما  دستوری یا بخش نامه ای از یک نهاد حکومتی بیاید فکر نمی کنم  بتواند به  ما کمک کند.

 

مشکل اصناف همدان را بیان فرمایید؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، به نظر بنده  یکی از مشکلات اصناف همدان بحث مالیات است که ازسال 92 اثر خودش را  در کسب و کار گذاشته است و ما هر روز شاهد آن هستیم و این وضع کمر اصناف ما را شکسته است  و عملا ما بخشی از رکود و تعطیلی واحدهای صنفی را بخاطر این موضوع می دانیم و مدیریت خوبی در حوزه مالیات تو این سالها صورت نگرفته است  و اثرات افزایش مالیات از افراد و کسبه ما  به حدی بوده که قدرت مانور و سرمایه  گذاری در بخش های صنوف ما بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

لازم است بدانید،  این موضوع شاید در استان دیگر مشکلی ایجاد نکند اما با توجه به اینکه استان همدان اقتصاد مولد ندارد و اولویت صنعت در دامپروری و کشاورزی است مالیات در حوزه مشاغل و اصناف بسیار گرفته می شود و همین امر منجر به این  شده است  که بخش عظیمی از واحدهای صنفی ما تعطیل بشوند و نتوانند فعالیت اقتصادی کنند و اصناف با فروش واحدهای صنفی در بانک ها سرمایه گذاری  می کنند که خود این  هم می تواند یکی از اثرات سوء در فضای اقتصادی باشد  و هنوز هم قوانین مدونی برای اصلاح قوانین مالی و پولی در کشور صورت نگرفته است  که امیدواریم در آینده ای نزدیک اتفاق بیفتد.

 

چه پیشنهادی برای اجرای صحیح دریافت مالیات از سوی دولت دارید؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، ببنید دولت تمام تلاش خودش را کرده  که سهم مالیات را در بودجه افزایش دهد  و شاید یکی از  مولفه های اقتصاد مقاومتی همین است که ما خودمان را وابسته به یک منابع درآمدی واحد نکنیم ولی اگر قرار است بودجه کشور وابسته به نفت نباشد و بخش عظیمش  از سهمیه مالیات تحقق پیدا کند حداقل باید این حوزه بیاید پایه های مالیات جدید را ایجاد کند.

 

به نظر من بخشی از نهادها و دستگاه های مالیاتی  که متولی امر مالیات  هستند باید در حوزه احصای منابع مالیاتی جدید کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند سازمان  امور مالیاتی بیشترین فعالیتش در دو جبهه است یک بخش آموزش و دیگری در حوزه دریافت  وصول مالیاتی است و اصلا زمانی برای اینکه بیاید و منابع جدید مالیاتی را ایجاد کند را ندارد.

 

آیا ادارت استان همدان با اصناف همکاری مناسبی دارند؟

 

حمید رضا فرسایی وحید، به نظر بنده، یکی دیگر از مشکلات  اصناف در همدان  نامه اخیر وزیر صنعت، معدن  و تجارت  در اجرای  بندماده ش37 است که حوزه نظارت و بازرسی را باید به اتاق های اصناف  کل کشور بسپارند ولی  متاسفانه در استان ما  نامه به حوزه سازمان صنعت معدن تجارت می آید ولی مدیر اداره به نامه وزیر هیچ تمکینی نمی کند  درستاد بسیار عالی عمل می شود ولی در بخش  مدیریت استانی سلیقه ای عمل می شود.

 

به عنوان کلام آخر لازم است بدانید؛ که مجمع امور صنفی همدان وابسته به هیچ جناحی و تفکر سیاسی خاصی نیست و برای تمام نهادهای اجرایی احترام قائل است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان