اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. مرداد 1395 - 11:58   |   کد مطلب: 19369
آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۳ از مجموع ۲۵ میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست که توسط معادن انجام شده است، ۱۲ میلیارد تومان در بخش فضای سبز، پنج میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب بوده است.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، آمارها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۳ از مجموع ۲۵ میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست که توسط معادن انجام شده است، ۱۲ میلیارد تومان در بخش فضای سبز، پنج میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب بوده است.

اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه مطالعات محیط زیستی طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که از تعداد ۵۳۵۵ معدن در حال بهره‌برداری تعداد ۱۵۰۹ معدن یعنی ۲۸.۲ درصد دارای فاضلاب هستند.

از این تعداد معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزیینی و سنگ آهک به ترتیب با ۷۴۴، ۴۴۱ و ۱۲۹ معدن بیشترین معدن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین بررسی‌ها درباره درصدی از معادن در حال بهره‌برداری دارای فاضلاب نشان می‌دهد ۴۹ درصد معادن دارای فاضلاب معادن شن و ماسه، ۲۹ درصد معادن سنگ تزیینی، ۹ درصد معادن سنگ آهک، چهار درصد معادن سنگ لاشه، دو درصد معادن زغال سنگ و هفت درصد به سایر معادن اختصاص دارد.

همچنین نتایج آمارگیری‌ها نشان می‌دهد مقدار کل فاضلاب تولیدکننده در معادن فاضلاب کل کشور ۴۵ هزار و ۳۳۷ هزار مترمکعب است. این رقم در سال ۱۳۹۲، ۴۴ هزار و ۴۹۵ هزار مترمکعب بوده است. مقدار فاضلاب تولیدشده معادن در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل آن رشد ۱.۹ درصدی داشته است.

مطالعات نشان می‌دهد: به ترتیب استان‌های کرمان، گیلان، یزد، گلستان و تهران بیشترین مقدار فاضلاب را تولید کرده‌اند. نتایج این طرح همچنین بیانگر آن است که از تعداد ۱۵۰۹ معدن دارای فاضلاب ۱۷۷ معدن تصفیه کامل (۱۱.۷)، ۱۱۰ تصفیه ناقص (۲۰.۵) و ۱۰۲۳ معدن (۶۷.۸) درصد فاضلاب خود را تصفیه نمی‌کنند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که از تعداد ۱۵۰۹ معدن دارای فاضلاب ۴۸۶ معدن (۳۲.۲ درصد) دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده که از این تعداد ۷۵ معدن از تصفیه شیمیایی، ۳۹۷ معدن از تصفیه فیزیکی و ۱۴ معدن از روش‌های زیستی برای تصفیه فاضلاب استفاده کرده‌اند.

نتایج این طرح بیانگر آن است که از ۳۷۲۹ معدن دارای باطله در سال ۱۳۹۳، ۴۳۸ معدن از مخزن سد باطله، ۳۰۳۷ معدن از مخزن دپوی باطله و ۲۵۵ معدن از سایر روش‌ها برای دفع مواد باطله استفاده کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۳، ۶۴۳ معدن (۱۲ درصد)، در بخش محیط زیست، سرمایه‌گذاری داشته‌اند که از این تعداد معادن استخراج شن و ماسه، سنگ آهک و سنگ لاشه به ترتیب با ۱۷۷، ۱۳۹ و ۹۰ معدن بیشترین تعداد معادن سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست بوده‌اند.

توزیع استانی معادن در حال بهره‌برداری نشان می‌دهد: استان فارس، هرمزگان و اصفهان به ترتیب با ۱۱۷، ۶۲ و ۴۶ معدن بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست

نتایج طرح نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۳ در مجموع ۲۵ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بخش محیط زیست، معادن در حال بهره‌برداری کشور سرمایه‌گذاری شده‌اند که معادن استخراج سنگ آهن ۱۶ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد از تعداد ۶۴۳ معدن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست ۵۶۸ معدن در فضای سبز، ۱۱۶ معدن در بخش آب و فاضلاب، ۷۶ معدن در بخش هوا،۷۰ معدن در بخش پسماند، ۲۰ معدن در بخش صدا و ۴۳ معدن در سایر بخش‌های محیط زیست سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع ۲۵۴ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست ۱۲ میلیارد و ۱۷ میلیون تومان در بخش فضای سبز، پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان در بخش آب و فاضلاب، دو میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان در بخش پسماند، دو میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان در بخش هوا، یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان در بخش صدا و یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان در سایر بخش‌های محیط زیست سرمایه‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان