اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. آذر 1395 - 15:02   |   کد مطلب: 22162
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تشریح کرد:
محیط زیست و رسالت نخبگان همدانی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در جمع دانشجویان و اعضای هیئت علمی موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان رسالت نخبگان مبتنی بر رفع چالش های خرد و کلان زیست محیطی از طریق آموزش و مشارکت را تبیین کرد.

به گزارش صبح الوند، محمدرضا محمدی طی سخنرانی در این موسسه آموزش عالی با تشریح معضلات محیط زیستی کشور گفت: نخبگان در این میان برای رفع چالش های محیط زیست می بایست نقش خود را ایفا کنند.

محمدی با بیان اینکه بشر سه دوره تعارض، تعامل و تطابق را در قبال محیط زیست در پیش گرفته است گفت: مفهوم توسعه پایدار از دوره تطابق شکل می گیرد که ما در برخی موارد هنوز در دوره تعارض با محیط زیست به سر می بریم.

وی با تبیین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مدظه ر خصوص محیط زیست گفت: با وجود پیشینه دینی، فرهنگی و تمدنی و نیز ابلاغ سیاست های محیط زیست، در کشورمان هنوز با مشکلات عدیده محیط زیستی از جمله بحران آب و خشک شدن دریاچه ها، تالاب ها و رودخانه ها، فرسایش خاک،  بیابان زایی، جنگل زدایی، مدیریت پسماند،  آلودگی هوا آب و خاک  تغییرات اقلیمی و  فرهنگ نا صحیح مصرف مواجه هستیم.

وی اشاره کرد: کسب اطلاعات لازم به اقتضای تعلق به قشر پیشرو ،  آگاهی بخشی عمومی از طرق مختلف ( مانند فرصت های آموزشی در دانشگاه ها و مدارس ، تولید محتوا ، بهره گیری از زبان هنر و روش های روزآمد ، توجه به سنین بهینه یادگیری ) و ایجاد دانش زیست محیطی در جامعه از جمله رسالت های نخبگان جامعه در قبال محیط زیست است.

وی ادامه داد: ایجاد حس اجتماعی تعلق محیط به مردم به ویژه در نسل جدید، ترویج مفهوم مشارکت و کار گروهی در جامعه،  احیای روحیه مطالبه گری در عموم به ویژه جوانان،  سوق دادن پژوهش ها به سوی حل مشکلات زیست محیطی،  استفاده از سرمایه های موجود اجتماعی و فرهنگی و ارائه راهکارهای نو و تحول در نگاه های سنتی از دیگر اقداماتی است که نخبگان جامعه می توانند برای پیشبرد اهداف محیط زیست صورت دهند.

محمدی اضافه کرد: استفاده از ابزار رسانه های گوناگون،  بهره گیری از متنفذین و افراد مورد احترام جامعه، بومی کردن تجارب جهانی، ترویج ضرورت دانش محور بودن فعالیت ها و مفاهیمی چون ارزیابی استراتژیک زیست م حیطی و ارزیابی اثرات زیست محیطی و تئوریزه کردن روش های جایگزین بهره کشی بی حد و حصر از منابع مانند اکوتوریسم از دیگر رسالت های نخبگان در قبال محیط زیست است.

وی در پایان یادآوری کرد: رتبه محیط زیست کشورمان طی ده ساله منتهی به سال 93 سقوط 60 پله ای را تجربه کرده است که می طلبد همه آحاد جامعه به رسالت خود در قابل محیطی که در آن زیست می کنند عمل نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان