اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. بهمن 1395 - 9:05   |   کد مطلب: 23659
نماینده مردم شوش در مجلس و عضو سابق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: ما انتظار داریم دولت وقت بیشتری در مسئله ریزگردها بگذارد صرف اینکه یک یا دوماه که این پدیده پیدا میشود، باشد و بعد مورد غفلت واقع شده و فراموش شود از بی تدبیری است.

به گزارش صبح الوند، 

به نقل از نافع، سید راضی نوری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عدم پیگیری جدید از سمت مجمع نمایندگان استان خوزستان در خصوص گرد و غبار، بیان داشت: پیگیری های قبلی شامل؛ راهسازی حق آب های تالاب ها، پیگیری مسئله سد غیرکارشناسانه که در حال انجام است و از طرفی نهال کاری درسطح استان بوده است، چیز جدیدی که به تازگی از جایی پیگیر شده باشد صورت نگرفته است، اما بعد از ریزگردهای اخیری که پیش آمد حتما در این هفته باید با جدیّت پیگیری شود.

 

مسئولین پیگیر باشند صرف وعده  وعیدی که مردم چیزی نبینند، نمی شود!

 

وی در رابطه با عملکرد ابتکار در مسئله ریزگردها اظهار داشت: مسئله ریزگردها برای استان های مرزی و استان هایی که درگیر آن هستند مسئله ای حیاتی است، بایستی انرژی و زمان بیشتری روی این مسئله گذاشته شود و مسئولین پیگیر باشند، صرف این که وعده و وعیدی باشد و مردم هیچ چیزی نبینند، نمی شود.

 

نوری ادامه داد: اگر برنامه طولانی مدت تعریف شود و اگر فرا مرزی باشد قسمت بین الملل محیط زیست و وزارت خارجه را بایستی درگیر کرده و از طریق دیپلماسی پیگیرشوند.

 

وی با تأکید بر تأثیر عدم رهاسازی آب در محل صعود ریزگردها بر معلق ماندن آنها افزود: مهمترین مسئله ای که ما داریم این است که بیشترین چشمه ها و محل صعود ریزگردها در استان خوزستان است. جایی که سرچشمه های ریزگردها در آن معلق می مانند در سطح داخلی بوده و باید قدم های مهمی در این سطح برداشته شود.

 

نماینده مردم شوش اظهار داشت: پارسال بخاطر بارش های خوبی که بود و رها سازی آبی که در داخل تالاب ها به وجود آمد این مسئله تا اندازه ای کاهش پیدا کرد اما اخیرا به خاطر خشکسالی و کم بارشی که پیش آمده است، این مسئله تشدید شده است.

 

وی افزود: ما گهگاهی اگر این مسئله پیدا شود دوباره حرف و صحبت هایمان شروع می شود و این عین ظلم  به مردم استان خوزستان است.

 

دولت وقت بیشتری بگذارد، غفلت در مسئله ریزگردها از بی تدبیری است

 

نوری با اشاره به تأثیرگذاری نهال کاری و مالچ پاشی در کاهش ریزگردها تصریح کرد: مهمترین کار در جهت کاهش ریزگردها، رهاسازی آب به داخل تالاب ها است که بتوانیم جلوی آن چشمه هایی که خاک از آنجا بلند میشود را بگیریم.

 

وی ادامه داد: الان این کارها در سطح داخلی قابل انجام است واحتیاج به زمان زیادی هم ندارد، مجموعه محیط زیست از بالارفتن و صعود این ریزگردها که در داخل قابل دسترسی اند جلوگیری کند، نیاز به کارهای فرامرزی هم ندارد.

 

نماینده مردم شوش خاطر نشان کرد: اگر مسائلی که از داخل راحت میتوان مدیریت کرد،مسئولین کم اهمیت دهند و گهگاهی که با مسائل جدیدی روبرو میشوند این مسئله را فراموش بکنند، عین ظلم به مردم خوزستان و تمام استان های مرزی که با این پدیده سرو کار دارند، می باشد.

 

نوری با اشاره به انتظارنمایندگان و مردم از دولت تصریح کرد: دولت باید وقت بیشتری بگذارد، صرف اینکه یک یا دوماه که این پدیده پیدا میشود، باشد و بعد مورد غفلت واقع شده و فراموش شود، از بی تدبیری است.

 

سازمان حفاظت محیط زیست باید در مسئله ریزگردها پاسخگو باشد

 

وی با مهم برشمردن نقش سازمان محیط زیست کشور در کاهش این مشکل بیان داشت: وقتی  که این اتفاق پیش می آید ما باید یک فکر اساسی برای متوقف یا به حداقل رساندن آن در نظر بگیریم در نتیجه عزم و اراده ملی میخواهد که رأس آن با سازمان حفاظت محیط زیست است و باید پاسخگو باشد، بهداشت و جهاد و باقی وزارت ها را با خود همراه بکند.

 

نوری با اشاره به ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد:سازمان حفاظت محیط زیست باید این مسئله را جدی بگیرد، وقتی برای یک حادثه طبیعی یک وقتی گذاشته میشود و وظیفه دولت هم هست که به منطقه های محروم کمک بکند این ریزگردها نیز کمتر از آن نیست.

 

نماینده مردم شوش ادامه داد: وقتی نخبه ها این وضعیت را میبینند استقرارشان در این مناطق کمتر میشود، ریزگردها گیاهان آن منطقه چه زراعی و چه غیر زراعی را تحت تأثیر خود قرار می دهد و آن حالت های فتوسنتز که میتواند به وجود بیاید خفه میکند، حتی در بخش تولید برق ریزگردها در داخل ترانس برق مینشیند و باکمترین باران به حالت گل میشوند و در تولید برق اختلال ایجاد میکنند.

 

وی افزود:ریزگردها کل مجموعه هایی که مرتبط با زندگی است تحت تأثیر منفی خود قرار می دهد.

 

غلظت آلودگی هوا در اهواز 66 برابر حد طبیعی است

 

نماینده مردم شوش تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید مسئله ریزگردها  را جدی بگیرد از دولت مطالبه بکند، اگر پیگیر شود، نمایندگان استان های درگیر ریزگرد را صد در صد مورد حمایت خود قرار خواهد داد، ولی باید پیگیری بکند و متأسفانه در حال حاضر قدم های اساسی که بخواهند مسئله را نهایی بکنند برداشته نشده است.

 

نوری گفت: پیگیری جدی مسئله ریز گرد ها مطالبه ای است که ما نمایندگان به نمایندگی از طرف مردم از سازمان حفاظت محیط زیست و دولت داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز غلظت آلودگی هوا در اهواز 66 برابر حد طبیعی است و این واقعا باعث مشکلات خاص ویژه ای میگردد، ضمن اینکه همه را در داخل منازل محبوس میکند زمینه زمین گیر شدن مسائل اقتصادی، حیاتی و زندگی را ایجاد میکند.

 

نوری در پایان ابراز داشت: این مسئله وقت بیشتری را میطلبد که مسئولین همت بکنند و ما نیز در مجلس از طریق مجمع نمایندگان نه تنها استان خوزستان تمام استانهای درگیر میگذاریم که لایحه هوای پاک که بخاطر مسائلی کوچک از دستور خارج شد دوباره به داخل صحن برگردد و به عنوان قانون دربیاید ومسئولین پیگیر باشند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان