اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. اسفند 1395 - 14:30   |   کد مطلب: 24354
«سیوانکا دالاپانا» رئیس کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران گفت: نقش دولت ایران درمیزبانی از پناهجویان و بازنگهداشتن مرزهای این کشوربه روی پناهجویان ، 'نمونه' است.

به گزارش صبح الوند به نقل از خبرگزاری فرانسه از تهران، در حالی که ایران در معرض بیشترین آسیب ناشی از ممنوعیت صدور روادید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد، مقام های بین المللی می گویند این کشور به عنوان سخاوتمندترین کشور در قبال پناهجویان ظاهر شده و این موضوعی است که اغلب به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

ایران در چهار دهه اخیر به یک میلیون افغان که ثبت نام شده اند، پناه داده است و سازمان های مردم نهاد تخمین می زنند که دو میلیون دیگر مخفیانه در این کشور بسر می برند.

دالاپانا در این زمینه گفت : در جهانی که اتفاقات بد متعددی درباره میزبانی از پناهجویان رخ می دهد من فکر می کنم که آنچه در ایران رخ می دهد خبر خوبی است.

دالاپانا، بر دستور سال 2015 آیت الله «علی خامنه ای» مقام معظم رهبری درباره ثبت نام کودکان افغان در مدارس تاکید کرد، این دستور که شامل ثبت نام از همه کودکان افغان از جمله کودکان دارای شرایط قانونی حضور در ایران و آنهایی که فاقد چنین شرایطی هستند، است، مسئولان ایرانی را وادار به تلاش برای ساخت1500 کلاس درس جدید کرد.

این مقام بین المللی گفت: ما با دولت درباره قرار دادن پناهجویان تحت پوشش طرح های بیمه دولتی همکاری کرده ایم که اقدام مبتکرانه ای برای پناهجویان نه تنها در ایران بلکه در جهان است.

فرانس پرس افزود: ایرانی ها مانند بسیاری از کشورها تمایل چندانی به میزبانی به اتباع فقیرخارجی ندارند به ویژه این که کشورشان سالها تحت فشار ناشی از تحریم ها و سوء مدیریت بوده است. در نتیجه، ایران افغان ها را تشویق به ماندن در این کشور نمی کند و مهاجران غیرقانونی را اخراج می کند.

یکی از شهروندان افغان که خواست نامش فاش نشود گفت: حتی فردی مثل من که در ایران متولد شده و 36 سال است که در این کشور زندگی می کنم، هنوز شهروند ایران محسوب نمی شوم و با تبعیض در آموزش و کار مواجه هستم .

بسیاری از افغان ها برای یافتن کار در ایران زندگی می کنند و در مشاغلی همچون کارگری ساختمان، مسئول پارکینک یا زباله جمع کن مشغول بکارند.

یک تبعه 40 ساله افغان که بدون مدرک در ایران زندگی می کند با اشاره به این که برای تامین مخارج دو دختر و پسرش مجبور به اقامت در ایران گفت، سه سال است که به افغانستان نرفته است زیرا اگر به زادگاهش بازگردد یک سال طول می کشد تا روادید جدیدی بگیرد.

وی گفت: اگر ماموران شما را در خیابان بگیرند مهم نیست که چه مدت در این کشور هستید شما را به اردوگاه اخراج می برند و وادار می کنند هزینه بازگشت با اتوبوس تا مرز را بپردازید. من چند بار بازگردانده شدم. ما باید منتظر روادید جدید بمانیم یا به طور قانونی توسط قاچاق چیان بازگردیم که خطرناک است و من از این راه استفاده نمی کنم.

سازمان ملل امیدوار است که ایران برخی از محدودیتهای شغلی افغان ها را رفع کند و روندی رسمی را برای ثبت نام از پناهجویان بدون مدرک افغان اتخاذ کند هرچند که این امر تهدید جذب مهاجران را در پی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان