اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. فروردين 1396 - 13:24   |   کد مطلب: 24623
با وجود پایان یافتن مهلت ثبت نام در مراسم اعتکاف مراجعات گسترده مردم همدان برای حضور در این مراسم معنوی ادامه دارد و سبب شده تا ظرفیت ۱۴۰ مسجد در استان تکمیل شود.

به گزارش صبح الوند، اعتکاف، از جمله عبادت‌های مستحب است که در آن فرد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) در مسجد می‌ماند و روزه می‌گیرد. ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند.

اعتکاف زمان مخصوصی نیز ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است. در کشور ما از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و اکنون در ایام البیض (13، 14 و 15) این ماه در بیشتر شهرها و مساجد بزرگ این مراسم برگزار می‌شود.

دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته با راه‌اندازی ستاد مردمی اعتکاف و پذیرائی از 20 هزار معتکف حرفی برای گفتن در سطح کشور داشته باشد.

این ستاد که به صورت کاملا مردمی اداره می‌شود متشکل از زنان و مردان جوانی است که ماه رجب را برای خدمت به چند هزار معتکف انتخاب کرده‌اند تا ضمن گسترش معروف بزرگ و با ارزشی چون اعتکاف، در اجر و ثواب آنها نیز سهیم شوند.

140 مسجد همدان با حداکثر ظرفیت خود آماده پذیرائی از معتکفان

مهدی صلواتیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با فرارسیدن ایام البیض قرار بود ثبت نام از معتکفان همدانی از 16 فروردین ماه آغاز شده و تا 18 فرروردین ادامه یابد که با توجه به استقبال گسترده مردم، ثبت نام تا شب 13 رجب ادامه می‌یابد.

وی افزود: افراد علاقه‌مند به شرکت در مراسم پرفیض اعتکاف می‌توانند صبح‌ها از ساعت 10:30 تا 12 ظهر و بعد از ظهرها از ساعت 17:30 تا 19:30 به مساجد جامع همدان و سایر شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان مراجعه کنند.

دبیر ستاد مردمی اعتکاف همدان با اشاره به اینکه 135 مسجد در سطح استان آماده میزبانی از معتکفان شده بودند، بیان کرد: با افزایش حجم ثبت نام مردم برای حضور در مراسم اعتکاف، تعداد مساجد آماده میزبانی در استان به 140 باب رسیده است که احتمال دارد افزایش یابد.

وی با تاکید براینکه مساجد استان با حداکثر ظرفیت خود از معتکفان پر شده‌اند، تصریح کرد: تا کنون بیش از 18 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که انتظار می‌رود با توجه به ادامه داشتن روند ثبت نام از علاقمندان، این تعداد افزایش یافته و به بیش از 21 هزار نفر برسد.

صلواتیان با بیان اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تا کنون بیش از هزار نفر از مردم همدان از حضور در اعتکاف محروم ماندند، گفت: مسدود شدن یکی از صحن‌های بزرگ و اصلی مسجد جامع همدان توسط سازمان میراث فرهنگی سبب شده است تا ما در ایام البیض ظرفیت هزاری نفری معتکفان را از دست داده و از ظرفیت 40 چشمه سرویس بهداشتی نیز محروم بمانیم.

وی درباره برنامه‌های فرهنگی امسال ستاد مردمی اعتکاف برای معتکفان نیز ابراز کرد: با توجه به لزوم ایجاد فضای خلوت و سکوت برای معتکفان، محافل انس با قرآن کریم، جشن میلاد حضرت علی (ع)، محفل انس با شهدا، مراسم سوگواری حضرت زینب(س) و ام دواد برگزار می‌شود.

دبیرستاد مردمی اعتکاف افزود: برنامه‌های بیان شده با محوریت موضوعات سبک زندگی اسلامی، بصیرت‌افزائی، تربیت اسلامی، تاریخ اسلام، نماز و قرآن توسط سخنرانان مطرح برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خیران برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اعتکاف در استان اظهار داشت: هزینه ثبت نام برای حضور در مراسم اعتکاف همانند دو سال گذشته 40 هزار تومان بوده که این میزان در سایر نقاط استان با توجه به میزان بضاعت مالی افراد، متغیر است.

صلواتیان عنوان کرد: با وجود پیگیری‌های انجام شده از سوی ستاد مردمی اعتکاف، تاکنون موفق به جمع‌آوری کمک از افراد خیر نشده‌ایم بنابراین لازم است تا با توجه به مردمی بودن ستاد اعتکاف در همدان، نهادها و سازمان‌های فرهنگی بخشی از بودجه خود را به بخش فرهنگی و پشتیبانی ستاد اختصاص دهند و گرنه برای برگزاری مراسم با مشکل رو به رو می‌شویم.

 به گزارش تسنیم ستاد مردمی اعتکاف در همدان از جمله نهادهائی است که توانسته خدمات بسیاری را در عرصه دینی و فرهنگی به جامعه و مردم همدان ارائه دهد و با گسترش معروفی چون اعتکاف در جامعه، از بسیاری معضلات فرهنگی و اجتماعی جلوگیری کند.

استقبال گسترده مردم به ویژه جوانان برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف می‌طلبد تا مسئولان دارالمجاهدین و دارالمومنین همدان نیز آستین‌های همت خود را بالا زده و برای بهتر برگزار شدن این مراسم و رفع مشکلات زیرساختی شهر به ویژه  مساجد استان، گامی بردارند تا در آینده کمتر با مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه روبه‌رو شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان