اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. خرداد 1394 - 14:41   |   کد مطلب: 11613
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اشاره به 19 مرکز فعال علمی کابردی در استان، گفت: در این مراکز 8 هزار و 700 دانشجو مشغول تحصیل هستند.
تحصیل بیش از 8 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی همدان

به گزارش صبح الوند، کیانوش بهرهی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان در جشن مشترک دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد همدان با اشاره به برگزاری این جشن مشترک که سال‌ها به طور مجزا در مراکز برگزار می شد، گفت: دانشگاه علمی کابردی همدان یک‌هزار و 866 نفر فارغ‌التحصیل در سال 93 داشته که امروز تعدادی از آنها تقدیر می‌شوند.

وی با اشاره به 910 نفر از فارغ‌التحصیل زن و 956 نفر نیز آقا در سال گذشته از این دانشگاه، اظهار کرد: در 60 رشته کاردانی و 36 رشته کارشناسی ناپیوسته فارغ‌التحصیل داشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اشاره به وجود مراکز علمی کاربردی در همدان، افزود: امروز از 300 نفر از فارغ‌التحصیل آن در رتبه‌های اول تا سوم تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به تعداد بیشتر دانشجویان ممتاز در بخش خانم‌ها نسبت به آقایان، گفت: 201 نفر خانم و 91 نفر آقا طی امروز تقدیر خواهند شد درحالی که 55 درصد از آقایان و 45 درصد از خانم‌ها در سال گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بهرهی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین مجموعه آموزشی مهارت در کشور به شمار می‌آید، اظهار کرد: هم‌اکنون یک‌هزار و 58 مرکز علمی کابردی با 800 هزار دانشجو در کشور فعالیت دارند.

وی با اشاره به 19 مرکز فعال علمی کابردی در استان، افزود: در این مراکز 8 هزار و 700 دانشجو مشغول تحصیل هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اشاره رویکرد جدید دانشگاه در راستای کیفی‌سازی دوره‌ها و رشته‌ها و تدوین سرفصل‌های مبنی بر نیاز کشور، نظارت و ارزیابی مراکز و تربیت مدرسان علمی کابردی، گفت: رشته علمی کاربردی تأثیر مؤثری در رفع مشکلات اشتغال دارد و این رشته بر اساس نیاز کاربردی در جامعه تأسیس می‌شود.

وی اظهار کرد: با ارزیابی در خصوص کابرد رشته اگر نیاز جامعه نباشد رشته، مجوز به راه‌اندازی نمی‌گیرد.

بهرهی با اشاره به وجود 770 رشته در دانشگاه کشور، افزود: اگر برای هر رشته چهار شغل پیش‌بینی شود 3 هزار شغل می‌توان در کشور ایجاد کرد.

وی از وجود 12 هزار شغل در کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که در ایران 9 هزار شغل کمتر نسبت به دانشگاه‌های دنیا وجود دارد که متأسفانه ما نیاز جامعه را نشناخته‌ایم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اهمیت به معضل اشتغال و با بیان اینکه بخش اعظمی از بیکاران جامعه فارغ‌التحصیلان هستند، اظهار کرد: متأسفانه رشته‌هایی بر اساس نیاز جامعه ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تربیت تکنسین است، افزود: امروزه بیش از 80 درصد رشته‌های دانشگاه‌های دنیا به سمت علمی کاربردی سوق یافته‌اند در حالی که در کشورهای جهان سوم بیشتر به سمت رشته‌های نظری گرایش دارند.

بهرهی با بیان اینکه کمتر از یک چهارم دانشجویان در کشور در رشته علمی کابردی تحصیل می‌کنند، گفت: این موضوع نیاز به تحول دارد.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر از بدو تأسیس دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، اظهار کرد: 30 درصد آنها در بدو ورود شاغل بوده‌اند و 40 درصد از 70 درصد مابقی نیز بعد از تحصیل شاغل شده‌اند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با اشاره به شغل‌ها‌ی سنتی که در گذشته فعالیت داشتند، افزود: 120 شغل که الان به فراموشی سپرده شده را تقویت، احیا و پودمان این رشته‌ها را دایر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه به مراکز نامناسب اجازه فعالیت نمی‌دهد تا به استانداردهای لازم برسند، در ادامه از آغاز رتبه‌بندی دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور طی این ماه خبر داد و گفت: مراکز می‌توانند بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشجو بپذیرند که باید کیفی‌سازی و رتبه‌بندی مدنظر باشد.

بهرهی با بیان اینکه مراکز تربیت مدرس علمی کاربردی در کشور به زودی تأسیس خواهد شد، اظهار کرد: در پنج نقطه کشور این مراکز شعبه خواهند داشت که در همدان نیز ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توافق اتاق اصناف اگر صنفی بخواهد شعبه بگیرد باید مجوز دوره‌های پودمانی را نیز اخذ کند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با بیان اینکه امروز سونامی مدرک‌گرایی وجود دارد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مدرک‌گرایی به سمت ایجاد اشتغال حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه به‌دنبال رشته کاردانی و کارشناسی هستیم، اظهار کرد: دانشجوی ارشد کمتر نیز پذیرش می‌کنیم چون معتقدیم باید این مقطع پروژه‌محور باشد.

بهرهی از وضعیت نامطلوب استان همدان در میان دانشگاه‌ علمی کاربردی خبر داد و افزود: ما در بین دانشگاه‌ علمی کاربردی در کشور رتبه آخر را داریم در حالی که در آموزش عالی رتبه 10 یا 11 را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کابردی همدان در بخش اعتکاف نخستین استان بوده است، گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزبانی المپیاد ورزشی را بگیریم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان