اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1396 - 23:41   |   کد مطلب: 24852
اسدآباد منطقه ای دلچسب و مورد پسند زنبورهای عسل بوده و هرسال پذیرای زنبورداران مهاجر بسیاری است اما این کوچ هرسال مشکلاتی برای زنبورداران بومی به همراه دارد و طعم شیرین عسل را برکامشان تلخ می کند.
 عسل در کام زنبورداران اسدآبادی تلخ شد

به گزارش صبح الوند به نقل از ایرنا، دشت سرسبز، معطر و رنگارنگ از گل های آویشن، گون، آفتابگردان وگشنیزاسدآباد محیطی شیرین و دلچسب برای زنبورعسل است.

این گیاهان با شهد و گرده بسیار خوب مورد علاقه زنبورهای عسل و البته زنبورداران است و به همین دلیل اسدآباد در فصل بهار و پاییز پذیرای کوچ زنبورستان های بسیاری از استان های کرمانشاه، اصفهان، شیراز و لرستان است.

کوچ، اساس کار زنبورداری است، اما ناهماهنگی و زیاده خواهی برخی پرورش دهندگان این موجود بی آزارو مفید،مشکلات و چالش های اجتماعی فراوانی را فرا روی این صنعت مولد و اشتغالزا قرار داده و طعم شیرین عسل را بر کام زنبورداران اسدآبادی تلخ کرده است.

ماده 14قانون نظام دامپروری کشور، کوچ سالیانه زنبورعسل و استقرار زنبورستان ها را قانونمند کرده، قانونی که زنبورداران کمتر به آن تمکین می کنند.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد بی توجهی به قانون کوچ و هجوم زنبورداران غیربومی و غیرمجاز به منطقه باعث نزاع و درگیری با زنبورداران بومی، افزایش بروز بیماری‌ درکلونی‌های زنبورعسل ، کاهش اشتغال و از بین رفتن سرمایه زنبورداران اسدآبادی می شود.

سقراط بیرنگ گفت: بیشترین کوچ غیر مجازاز شهرهای کنگاور، صحنه و سنقر که قطب تولید عسل استان کرمانشاه هستند، انجام می شود به طوریکه 11 هزار کلونی زنبور عسل در شهرستان اسدآباد وجود دارد و هرسال به همین میزان زنبور به این منطقه مهاجرت می کند و این در حالی است که منابع طبیعی شهرستان محدود بوده و تنها پاسخگوی نیاز زنبورداران بومی است.

بررسی و آسیب شناسی مهاجرت غیرمجاز زنبورداران و یافتن راهی برای منظم شدن کوچ ، موضوع نشست تخصصی مسئولان جهادکشاورزی 2 استان همدان و کرمانشاه بود تا علاوه برکاهش مشکلات اجتماعی، تقویت و افزایش راندمان تولید عسل در غرب کشور را به ارمغان بیاورد.

** ورود زنبورستانهای بدون مجوز ممنوع است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان در این نشست گزارشی از وضعیت پروش زنبورعسل در استان ارائه کرد و گفت: استان همدان با داشتن 2 هزار و 108 بهره بردار، 190 هزار کلنی و تولید یک هزار و 770 تن عسل در جایگاه نهم کشوری ایستاده است.

محمد نظر پورگفت: مناطق اسدآباد، تویسرکان، ملایر و نهاوند بیشترین زنبورستانهای همدان را در خود جای داده است.

وی با اشاره به صراحت قانون کوچ زنبورعسل بر اجرای بی چون و چرای آن تاکید کرد و افزود: هم افزایی استانهای کرمانشاه و همدان می تواند به تقویت و بقا این صنعت زنبورداری کمک کند.

نظر پور با اشاره به منابع سرشار و غنی استان همدان گفت: دامن پرگل و گیاه استان همدان به روی زنبورداران گسترده است و هیچ مانعی برای استقرار زنبورستانها نداریم اما زنبورداران باید 2 مجوزکوچ و بهداشتی را به همراه داشته باشند.

وی از زنبورداران مهاجر خواست درخواست کتبی به مقصد ارسال کنند تا پس از بررسی و تایید به آنها اجازه کوچ داده شود و از ورود غیر مجاز به عرصه استان همدان اجتناب کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ کوچ گفت: پایبندی به قانون و محترم شمردن حقوق زنبورداران بومی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

*** زنبورداری نیازمند دید فرا ملی

مدیر امور دام وطیور جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به وجود 245 هزار کلنی زنبورعسل و2 هزار و 800 بهره بردار در این استان بیان کرد: تراکم زنبورداری در شهرستانهای کنگاور، صحنه و سنقر که هم مرز با اسدآباد هستند، در سالهای اخیرتوسعه یافته است.

مالک باقری افزود: زنبرداران کرمانشاهی در شهرهای قصرشیرین، گیلانغرب و مناطق گرمسیری زمستان گذرانی کرده و سپس به استان همدان به ویژه اسدآباد کوچ می کنند.

وی با بیان اینکه نهایت تلاش استان کرمانشاه برای رفع مشکلات زنبورداران به کار گرفته می شود، گفت: توسعه زنبورداری نیازمند دید فراملی است و همه برای رشد و بالندگی تولیدکنندگان باید بکوشیم.

مدیر امور دام و طیور جهاد کشاورزی کرمانشاه با تاکید برترویج قانون کوچ و ساماندهی مهاجرت زنبورداران خاطرنشان کرد: زنبورداری حرفه ای حساس و شکننده و با مشکلات و موانع بسیاری روبرو است و نیازمند حمایت بیشتری است.

ایران با 6 میلیون و 700هزار کلنی زنبور و تولید سالانه 77 هزار تن عسل جزو پنج کشور برتر دنیا است.

شهرستان اسدآباد با 100 هزار جمعیت در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان