اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. دى 1396 - 16:03   |   کد مطلب: 27917
مدیرکل بنیاد مسکن همدان گفت: ۵۰ درصد از اماکن روستایی استان همدان نوسازی و بهسازی شده‌است.
نوسازی مسکن

به گزارش صبح الوند، حسن ظفری پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: از اقشار مختلف مردم برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه سپاسگزاری می‌کنم.

وی با تشریح فعالیت‌های بنیاد مسکن همدان افزود: با آغاز فرآیند بازنگری طرح‌های هادی روستایی، بیش از 349 روستا در سطح استان بازنگری شده‌اند که امیدواریم با تامین منابع مالی لازم‌ بازنگری طرح‌های هادی را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

 وی با اشاره به اینکه تمامی روستاهای استان همدان دارای طرح هادی هستند و حتی مرحله بازنگری طرح‌های هادی آنها نیز تا حدی انجام شده است گفت: در بخش روستاهای دارای ارزش 67 روستا در سطح کشور تایید شده‌اند که 7 روستای آن متعلق به استان همدان است.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه عملیات عمرانی بیشتر این روستاها به پایان رسیده و برخی نیز در شرف انجام است ابراز کرد: به واسطه همت و هم‌افزایی موجود در مسئولان استان اجرای فاز اول  طرح هادی در بیش از 676 روستا شروع شده،  13روستا تبدیل به شهر شده و مراحل فاز 2،1 و 3 طرح هادی نیز در 387 روستا به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح هادی در 299 روستای استان در دستور کار این نهاد قرار گرفته است عنوان کرد: در بخش شاخص بهسازی یا شروع طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار کشور نیز استان همدان با رشد 72 درصدی خود فاصله معناداری با شاخص کشوری دارد که این نشان دهنده اراده، مشارکت مردم، هم ‌افزایی توان‌ها و کمک شوراهای اسلامی روستاها، بخشداران، دهیاران و فرمانداران استان است.

ظفری از آغاز به کار فعالیت عمرانی 73 پروژه جدید این نهاد در استان خبر داد و بیان کرد:در بخش قیر اعتباری نیز که در سه سال گذشته  به استان تخصیص یافته است  بیش از 393 روستا از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون   234 روستا در بخش آسفالت از قیر اعتباری بهره‌مند شده وقرارداد 69 روستا نیز  برای استفاده از مزایای این طرح منعقد شده است که عملیات آسفالت‌ریزی آنها نیز به محض بهبود یافتن شرایط جوی آغاز می‌شود. 

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه  سال گذشته از محل قیر اعتباری 230 کیلومتر از معابر درون روستایی بهسازی شده‌اند گفت: از سال 94 تا سال 96 برای آسفالت معابر روستایی بیش از 53 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال در هفته دولت 25 پروژه افتتاح شده و در دهه فجر امسال نیز 21 پروژه افتتاح می‌شود بیان کرد:دیگر پروژه‌های  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

ظفری از تهیه نقشه‌های ثبتی 803 روستا و صدور 142 فقره سند برای روستاهای استان خبر داد و ابراز کرد:  استان همدان در چندسال گذشته به عنوان یکی از استان‌های پیشرو توانسته گام‌های خوبی را در این عرصه بردارد.

وی با بیان اینکه در بخش مسکن روستایی تا کنون 101 هزار سهمیه برای استان دریافت کردیم که نزدیک به 90هزار فقره منجر به عقد قرارداد شده است عنوان کرد: از این تعداد 88 هزار واحد موفق به اخذ پایان کار شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان اظهارداشت: بیش از50 درصد اماکن روستایی استان از تسهیلات بهسازی و‌نوسازی بهره‌مند شدند که این تعداد در سال 96 به 2 هزار و 17 فقره افزایش یافته و در دهه فجر به بهره‌برداری می رسند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 990 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی برای استان در نظر گرفته شده است افزود: در بخش حساب 100 حضرت امام(ره) نیز، صاحبان 519 واحد مسکونی در روستاهای استان همدان که  قادر به تکمیل منازل خود نبودند تسهیلات بهسازی دریافت کردند.

ظفری ابراز کرد: نزدیک به 285 واحد روستایی نیز توانستندتا سقف 8 میلیون تومان از کمک‌های بلاعوض حساب 100 حضرت امام (ر ه) بهره‌مند شوند هرچند استان همدان این ظرفیت را دارد در صورت شناسایی واحدهای جدید، اعتبار لازم را در اختیار صاحبان این منازل قرار دهد.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز در بخش مسکن شهری بیش از 1500واحد مسکونی  با اعتباری بیش از 51 میلیارد و 500 میلیون تومانی در سطح استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و بیشتر آنها تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان درباره اقدامات انجام شده از سوی این نهاد در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نیز اظهار داشت: متناسب با مسیولیتی که به استان همدان در این منطقه واگذار شده است 15اکیپ ارزیاب از سوی ما به منطقه اعزام شده و تاکنون 98 روستا مورد ارزیابی این گروه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی گفت: در حال حاضر میزان خسارت‌های وارد شده به منازل مسکونی مردم مشخص شده است که طبق برآورد گروه‌های ارزیاب  از 7 هزار و 529 واحد مسکونی  3 هزار واحد تخریبی بوده، 3 هزار و 500  واحد تعمیری هستند و کمتر از هزار واحد  نیز آسیب جدی ندیده‌اند.

ظفری با بیان اینکه بازسازی و مرمت روستاهای منطقه سرپل ذهاب به استان همدان واگذار شده است ابراز کرد: تا امروز بیش از 5هزار و 449 فقره پرونده برای متقاضیان تشکیل شده و بیش از 2هزار و 513 پرونده نیز به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که 802 مورد آن در مرحله عقد قرارداد هستند.

وی از فعالیت شبانه روزی 118 نفر از نیروهای انسانی این مرکز در کرمانشاه خبر داد  و بیان کرد: براساس امکاناتی که توسط استان در منطقه بسیج شده است خوشبختانه آوار برداری 924 واحد مسکونی به پایان رسیده و برای 307 واحد نیز جانمایی محل ساخت و غیره انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اشاره به پی کنی 107 واحد مسکونی در سرپل ذهاب گفت:  زمان لازم برای به پایان رساندن عملیات بازسازی منطقه تحت اختیار ما در کرمانشاه، دو سال تعیین شده است که امیدواریم زودتر از زمان تعیین شده کار بازسازی را به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: در بخش اسکان موقت نیز تا امروز بر اساس قراردادی که بین بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم منعقدگردید بیش از 967 سکو اجرا شده و 771 کانکس نیز به مردم تحویل داده شده است.

ظفری با قدردانی از ارسال کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه عنوان کرد: از سوی مجموعه خیران استان همدان 12کانکس به مناطق زلزله زده هدیه شده و از سوی مجموعه دادگستری و قضات استان نیز 43 میلیون تومان کمک نقدی به حساب 100 حضرت امام (ره) واریز شده است.

وی درباره لزوم توجه ساخت اصولی مساکن در مناطق زلزله زده نیز اظهار داشت: ساختمان‌هایی که تحت نظارت ما ساخته می‌شوند قوانین ملی ساختمان در آنها لحاظ می‌گردد و از آنجا که اعتبارات به صورت مرحله‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد در صورت مشاهده تخلف پرداخت آنها متوقف می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان درباره وضعیت ساختمان‌های روستایی در استان و میزان تاب آوری آنها در برابر زلزله نیز افزود: خوشبختانه بیشترین تسهیلات در بخش شمالی و جنوبی استان که مناطق پر خطر ما به شمار می‌آیند پرداخت شده است  به همین دلیل منازل از پایداری بیشتری برخوردار هستند.

 وی با تاکید برلزوم رعایت قوانین ملی ساختمان در مناطق زلزله زده یا دیگر پروژه‌های عمرانی برای کاهش آسیب‌ها و تلفات هنگام وقوع بلایای طبیعی تصریح کرد: خوشبختانه 50درصد از اماکن روستایی استان همدان نوسازی و بهسازی شده‌اند.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان