اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. اسفند 1396 - 9:00   |   کد مطلب: 28749
استاندارهمدان با بیان اینکه هنوزگمانه زنی ها در باب تعطیلی پتروشیمی ابن سینا بر پایه قطع و یقین نیست، گفت: هیئت مدیران پتروشیمی از وزارت نفت انتظار دارند خط لوله کشی را تا محل کارخانه اجرایی کند و متأسفانه مدیران این کارخانه به قول وزارت نفت بی اعتماد هستند.

به گزارش صبح الوند به نقل از نافع، پتروشیمی ابن سینا این روزها شرایط بودن یا نبودن بر سر تداوم روند کار را پشت سر می گذارد و مسؤولین استان در حال رایزنی برای عدم تعطیلی این پروژه هستند.

 

پروژه پتروشیمی ابن سینا یکی از محورهای اقتصادی وسرمایه گذاری مهم استان همدان است که در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد کلید خورده و اجرایی شده است.

 

با وجود مشکلات بسیار از جمله مشکل تأمین آب پروژه و ... این پتروشیمی راه اندازی شد و به عنوان یکی از نقاط بارز و برجسته سرمایه گذاری و اقتصادی استان مطرح شد.

 

اما این روزها زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده می شود مبنی بر اینکه مدیران و سهامداران پتروشیمی دست به کار تعطیل کردن این پروژه شده اند.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به این موضوع اشاره داشته و البته به شدت با رویکرد تعطیلی پروژه مخالفت کرده است.

 

طی روزهای اخیر، امیر خجسته در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان در ارتباط با موضوع انتقال پتروشیمی ابن سینا اظهار کرده بود:در خصوص پتروشیمی ابن سینا چند شریک هستند که در هیأت مدیره تصمیم به توقف کار گرفتند.

 

وی درادامه تصریح کرده بود: سهامداران پتروشیمی ابن سینا از اصفهان، اسدآباد و ... هستند، و این پروژه در شرایطی اجرایی شد که زمین متری 2 هزار و 500 تومان، مصوبه خوراک اتیلن به سرمایه‌گذاران پروژه داده شده از طرفی خارجی‌ها 70 تا 80 درصد پول دادند اما قرارداد آنها روی هواست.

 

پیشروی خط لوله اتیلن منوط به پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه

خجسته در این گفتگو بر لزوم رفع مشکل این پتروشیمی تأکیدو تبیین کرده بود:  اگر سرمایه‌گذار بخش خصوصی از باب محکم کردن کار، حرف از رفتن می‌زند ایرادی ندارد اما اجازه توقف پروژه پتروشیمی ابن سینا را نمی‌دهیم چراکه سرمایه استان است.

 

وی همچنین یادآور شده است: در مورد خط لوله اتیلن گفته شده هر زمان 40 درصد از پروژه پیشرفت خط لوله کشیده خواهد شد و یکی دیگر از مشکلات این مجموعه  افزایش سرمایه است که در جلسات متعدد با حضور وزیر نفت، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت مشکلات طرح شد.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در این گفتگو با بیان اینکه پتروشیمی ابن سینا در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد است که اگر افتی داشته باشد به منطقه آسیب می‌رسد تأکید کرده است: به سرمایه‌گذاران گفته‌ایم کار کنید، موانع موجود را نمایندگان مجلس پیگیری می‌کنند.

 

ما تلاش کردیم تا طی برقراری گفت و گو با مدیریت ارشد استان از کمّ و کیف این ماجرا و روند پیگیری های استانی در موضوع تعطیلی یکی از بزرگترین پروژه های سرمایه گذاری استان جویا شویم:

 

هیئت مدیره پتروشیمی به قول وزارت نفت بی اعتماد است

محمدناصر نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار نافع اظهار کرد: هنوز گمانه زنی ها در باب تعطیلی پتروشیمی ابن سینا بر پایه قطع و یقین نیست زیرا روند بررسی و مذاکره همچنان در روند اجرایی است بنابراین نمی توانیم در این مقطع اعلام کنیم که پتروشیمی در شرف تعطیلی است یا به کار خود ادامه خواهد داد.

 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی پتروشیمی ابن سینا با وزارت نفت بر موضوع لوله کشی است تصریح کرد: هیئت مدیران پتروشیمی از وزارت نفت انتظار دارند خط لوله کشی را تا محل کارخانه اجرایی کند و البته پاسخ وزارت نفت هم به این درخواست آنها مثبت بوده است اما متأسفانه مدیران این کارخانه به قول وزارت نفت اعتماد نمی کنند.

 

هنوز خبری از تعطیلی نیست اما جایگزین داریم

استاندار همدان ادامه داد: مدیران این کارخانه در عدم اعتماد به وزارت نفت دچار اشتباه هستند و چنانچه برای تعطیلی این پتروشیمی اقدام کنند ما مورد مطمئنی را سراغ داریم که آماده سرمایه گذاری در پروژه و ادامه روند کار است.

 

وی افزود: تلاش ما و نمایندگان بر این است که در هر صورت از احتمال تعطیلی کارخانه ممانعت شود چراکه منافع اقتصادی استان و اشتغال چندین فرد وابسته این موضوع است بنابراین همه تلاش خود را برای تداوم فعالیت این مجموعه به کار بسته ایم و خوشبختانه هنوز خبری از تعطیلی نیست.

 

به نظر می رسد سرمایه گذاری در این استان هنوز با شرایط ایده آل روبرو نشده و سرمایه داران می توانند تا هرجا که بخواهند شرایط اقتصادی استان را تحت تأثیر قرار دهند و نوسانات اشتغال و اقتصاد را وخیم تر کنند.

 

پتروشیمی ابن سینا این روزها شرایط بودن یا نبودن بر سر تداوم روند کار را پشت سر می گذارد و مسؤولین استان در حال رایزنی برای عدم تعطیلی این پروژه هستند، چراکه تعطیلی این پروژه مساوی است باافزایش بیکارن استان، کم رونقی شرایط اقتصادی و مهمتر از همه بی ثمر شدن امیدهایی که به پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد بسته شده است.

 

طبعا اگر این مجموعه به تعطیلی کشانده شود نه تنها عده زیادی از جوانان این استان بازهم ناکام خواهند بود بلکه سرمایه گذاران دیگر نیز از ورود به موقعیت های سرمایه گذاری استان دلسرد شده و دچار تردید خواهند شد.

 

به واقع وقت آن نرسیده که مدیریت استان شرایط مطمئنی را برای جذب سرمایه گذاران و تداوم روند کار سرمایه گذاری در استان تأمین کند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان