اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. خرداد 1397 - 13:58   |   کد مطلب: 29336
فرماندار همدان گفت: تغيير الگوي کشت و توسعه سيستمهاي نوين آبياري به عنوان يک رويکرد اساسي در جهاد کشاورزي بايد با جديت مدنظر قرار گيرد.

به گزارش صبح الوند، فرماندار شهرستان همدان در نشست مديران جهادکشاورزي و فرماندار شهرستان همدان کاهش منابع آب را يکي از اساسي ترين مشکلاتي که با آن مواجه هستيم دانست و گفت : در صورت عدم مديريت و فرهنگ سازي متناسب با اين وضعيت با شرايط بحراني و تنشهاي اجتماعي ناشي از آن نيز مواجه خواهيم بود.

 

وي افزود : توسعه سيستمهاي نوين آبياري، تغيير و مديريت مطلوب الگوي کشت از جمله سياستهايي است که در چنين شرايطي بايد بيش از پيش مورد توجه و پيگيري جهاد کشاورزي قرار گيرد تا وضعيت موجود شهرستان را به سطح مطلوبتري برسانيم .

 

علي تعالي تاکيد کرد : جهاد کشاورزي بايد براي جلوگيري از کشت محصولات پر آب بر و جايگزين کردن آن برنامه مشخص و اقدام عملي داشته باشد چون به هيچوجه در چنين شرايط اقليمي کشت محصولاتي مانند هندوانه و سيب زميني با توجه به ميزان آب مصرفي مقرون به صرفه نيست .

 

وي با اشاره به نزولات جوي مناسب در يکماه گذشته افزود : فروردين ماه سالجاري سد اکباتان همدان کمتر از يک سوم ظرفيت آب داشت و براي تامين آب شرب هم با مشکل مواجه بوديم اما باغداران و مصرف کنندگان بخش کشاورزي همچنان خواستار حق آبه خود از اين سد مانند سنوات گذشته بودند که طبيعتا امکان پذير نيست.

 

فرماندار همدان در ادامه با اشاره به فرا رسيدن هفته جهاد کشاورزي و تبريک اين مناسبت يادآور شد : جهاد سازندگي از جمله نهادهايي است که معمار کبير انقلاب اسلامي در کنار برخي از نهادهاي ديگر چون سپاه پاسداران بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي تشکيل شد.

 

وي افزود : امام راحل با هوشياري و تيزبيني دستور تشکيل اين نهادها را صادر کرد تا خدمات مورد نياز مردم بويژه در مناطق محروم مد نظر قرار گيرد چون يکي از آسيبهاي برگي که در آن دوران مواجه بوديم نارضايتي هاي ناشي از اين محروميتها بود .

 

تعالي اضافه کرد : رساندن بسياري از خدمات  و زيرساخت هاي اساسي مورد نياز به اقصي نقاط کشور و بويژه مناطق کمتر برخوردار از جمله مهمترين ماموريتهاي اين نهاد مقدس بود که بخوبي از عهده آن بر آمد و نظام نوپاي جمهوري اسلامي را در برابر بسياري از تحرکات و خدشه هايي که مواجه بود تقويت کرد.

 

وي با اشاره به ادغام اين نهاد انقلابي با سازمان کشاورزي اظهار کرد : جهاد کشاورزي نيز با گستردگي ماموريتهاي محوله در اقصي نقاط کشور منشاء خدمت و تداوم همان رويکرد انقلابي است که امام راحل ترسيم کرد و بايد همواره با روحيه جهادي در بخش کشاورزي براي تقويت توليد در اين بخش گام بر دارد.

 

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان نيز در اين نشست فرا رسيدن هفته جهاد کشاورزي را بويژه به همه فعالان بخش کشاورزي تبريک گفت و خاطر نشان کرد : جهاد کشاورزي با تلاش در جبهه توليد در جهت تامين امنيت غذايي مردم گام بر مي دارد و ماموريتهاي گسترده اي برعهده دارد.

 

وي افزود : در شهرستان همدان حدود 90 هزار هکتار اراضي کشاورزي داريم که ميزان توليدات بخشهاي مختلف آن بالغ بر 500 هزار تن مي باشد .

 

حسين فضلي اظهار کرد : مهمترين مشکلات بخش کشاورزي در شهرستان همدان کاهش چشمگير منابع آب، خشک شدن دشتها، خرد بودن و قطعه بندي اراضي زراعي و باغات و اهداف اصلي ما استفاده بهينه از منابع آب و توسعه مکانيزاسيون و سيستمهاي نوين آبياري است.

 

وي برخورداري از نيروهاي مجرب، تحصيلکرده و متخصص در بخش کشاورزي را از جمله پتانسيلهاي جهاد کشاورزي شهرستان دانست و افزود : با اتکا به اين همکاران توانمند و تلاش مستمر آنها در بخشهاي مختلف بدنبال پيشبرد اهداف و سياستهاي تعيين شده در بخش کشاورزي هستيم.

 

مدير جهاد کشاورزي شهرستان همدان تصريح کرد : بحث کشاورزي حفاظتي را بايد تقويت کنيم که در اين راستا گسترش فعاليتهاي آموزشي و ترويجي و ارتباط مستمر با جامعه کشاورزي شهرستان را مد نظر قرار داديم.

 

وي افزود : 70 درصد اراضي مستعد بخش کشاورزي شهرستان همدان تحت سيستمهاي نوين آبياري قرار گرفته اما همچنان در بخشهايي شيوه هاي سنتي انتقال آب و آبياري بشدت منابع آبي ما را تهديد مي کند.

 

فضلي اضافه کرد : مبارزه بيولوژيک با آفات کشاورزي، جلوگيري از مصرف بي رويه کودها و سموم و پيشگيري از آلودگي محيط زيست نيز در دستور کار جهاد کشاورزي شهرستان قرار دارد که در اين راستا نيز اقدامات قابل توجهي انجام شده است.

 

وي خرد کردن قطعات کشاورزي بويژه باغات را از مشکلات بخش کشاورزي شهرستان همدان برشمرد و بيان کرد:متاسفانه قوانين موجود در اين راستا پاسخگو نيست و در مباحث ديگري چون محصور کردن  و احداث خانه باغ که  با تقاضاهاي متعددي مواجهيم مشکل قانوني داريم که نياز به بازنگري و اصلاح قوانين داريم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان