اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. تير 1397 - 12:32   |   کد مطلب: 29586
نویسنده کتاب دختران افتاب با انتقاد از اینکه در تریبون ها شعار حجاب میدهیم اما در کار فرهنگی ضعیف عمل کردیم افزود: مخاطب در محصولات فرهنگی ما غائب است

به گزارش صبح الوند، با توجه به  روز حجاب و عفاف بر آن شدیم تا با یکی از نویسندگان و اساتید مطرح در عرصه حجاب و عفاف امیر حسین بانکی پور که از کتابهای شاخص وی میتوان به کتاب اخلاق خانواده، نکات کلیدی ازدواج، دانش خانواده و جمعیت، مطلع مهر، سبک زندگی زنان، حیا و دختران افتاب که  مورد تفریظ رهبری قرار گرفت اشاره نمود مصاحبه ای داشته باشیم.

 

امیر حسین بانکی پور در گفتگو با صبح الوند یکی از جنبه های ارزشی جامعه اسلامی را مساله حفظ حیا و عفت در جامعه دانست و افزود: یکی از نمادهای اصلی پوشش صحیح آقایان و بانوان در جامعه این امر است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این جنبه ارزشی از پیروزی انقلاب برای خیلی از خانواده های متدین مطرح شد و حرکاتی زیادی انجام شد.

 

* در بحث حجاب و عفاف پیشرفتی  نکرده ایم

و ی با انتقاد از اینکه در بحث حجاب و عفاف به موفقیت نرسیدیم افزود: علی رغم اینکه در خیلی حرکتها موفق بودیم در بحث پوشش و حجاب به آن موفقیت نرسیدیم و پیشرفتی که باید نکردیم که این امر نیازمند  آسیب شناسی است.

 

بانکی پور در ادامه به آسیب شناسی بحث حجاب پرداخت و افزود:   اگر از نگاه  و مهندسی فرهنگی به قضیه نگاه کنیم متوجه میشویم که  آنچه در رابطه به حجاب داشتیم بیشتر شعاری و اعلام مواضع بوده تا تبدیل به یک جریان اثر گذار فرهنگی شود  واین امر ادبیات خاص خودش را می خواهد و با  ادبیات سیاسی همخوانی ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به کارهای فرهنگی که در خصوص حجاب صورت گرفته است افزود: اگربخواهیم در این زمینه اثر گذار باشیم باید بررسی کنیم که ما چقدر محصولات فرهنگی مربوط به حجاب و عفاف در جامعه و معرفی کردیم.

 

*فقط در تریبون ها شعار حجاب داده ایم

این نویسنده افزود: از یک  طرف در تریبون ها شعار حجاب میدهیم  اما در کار فرهنگی ضعیف عمل کردیم .

 

وی با بیان اینکه برخی از محصولات فرهنگی در جهت زدودن ارزش های اخلاقی در جامعه بوده است افزود: اتفاق اول نگاه فرهنگی این است که بدانیم چطور محصولات فرهنگی ای در این زمینه تولید کردیم.

 

بانکی پور ادامه داد:  وقتی در خصوص محصولات فرهنگی بررسی می کنیم متوجه خواهیم شد که بیشتر محصولات تولید شده معارض با حجاب و بیشتر نماهای ضد حجاب معرفی شده است.

 

وی با انتقاد از اینکه مخاطب در محصولات فرهنگی ما غائب است افزود: در این خصوص ما بیشتر به موضوع توجه و موضوع محور شدیم اما آن چیز که خلا آن حساب میشود مخاطب محوری است که این محصول و همایش مخاطب آن چه کسی هست و این را برای چه کسی تولید کردیم.

 

و ی با تاکید مجدد بر اینکه باید مخاطب محوری را در محصولات مدنظر داشته باشیم افزود:اگر فردی بگوید یک دختر 8 ساله دارم یک کتاب ،لوازم التحریر و یا  یک اسباب بازی معرفی کنید ما  نمیتوانیم کمکش کنیم، به این علت که در این زمینه دچار  فقر هستیم.

 

نویسنده کتاب دختران آفتاب خاطر نشان کرد: همایش های زیادی میگذاریم و در آن یک سری قشر چادری شرکت می کنند اینجا باید بررسی کنیم اصلا ساختار این همایش طوری است که مخاطب را جذب کند و مخاطب محوری در محصولات فرهنگی راجع به حجاب نداریم.

 

وی مشکل بعدی در خصوص معرفی محصولات فرهنگی مرتبط با حجاب را ضعف در معرفی این محصولات دانست و افزود: امکان دارد در همین شرایط فقر فرهنگی محصولات خوبی را پیدا کنیم که توجه به مخاطب کرده است اما مخاطب از آن مطلع نیست.

 

بانکی پور ادامه داد: اینها ضعف هایی است که با آن دچار هستیم و نیاز داریم که جایگاهی داشته باشیم که آنها را شناسایی، خلا را پیدا و متناسب با این خلاها سفارشات و آثار خوبی را کشف کرد.

 

*سامانه رصد نامه عین کمک مناسبی در حهت یافتن محصولات فرهنگی مرتبط با حجاب

وی با بیان اینکه در این سی سال حرف و شعار زیاد زدیم اما یک عملیات فرهنگی مناسب در جامعه ارائه ندادیم افزود: اخیرا یک سامانه است تحت عنوان عین که در آن  این خلا را پیدا و مخاطب شناسی و آثار فاخر را کشف کردیم که هر کس بخواهد درحوزه حجاب و عفاف کار کند بتواند منبع را با مراجعه به این رصدنما پیداکند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان افزود: رصدنامه عین به این صورت است که یک اپلیکیشن است که بر روی روی موبایلها نصب می شود و شما  میتوانید برای هر مخاطبی که می خواهید محصولات فرهنگی را تهیه و پیدا کنید.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دشمن در جنگ نرم  با زبان غریزه در حال رواج بی حجابی در جامعه است افزود: دشمن به صورت فراگیر با چنین زبانی  با وسایلی همچون ماهواره، پوشاک لوازم التحریر و همه جانبه با زبان غریزه دارند بی عفتی و بی  حجابی را در جامعه رواج میدهند.

 

 بانکی پور با اشاره به اینکه  مخاطب زبان عقل و استدلال درصد کمی از مردم هستند تاکید کرد: وقتی جبهه مقابل با زبان غریزه می آید شما نمیتوانید با زبان عقل یا شرع در مقابل او قرار بگیرید.

 

وی افزود: این به معنی آنکه مردم عاقل  و متشرع نیستند نمی باشد مردم عقل و شرع را قبول دارند اما اینکه با کمک زبان عقل و شرع مستقیما رفتارشان را تغییر دهند تاثیر بسیار کمی دارد.

 

این نویسنده کتاب های حوزه زنان و خانواده  خاطر نشان کرد: ما چاره ای نداریم در تقابل با زبان غریزه از زبان فطرت استفاده کنیم  که انبیای الهی هم همین کار را می کردند و زبان فطرت زبان ساده،زیبایی طلبی و حقایقی است که انسان به دنبال آن است.

 

وی تاکید کرد: این زبان غریزه  مورد استقبال مخاطب عام و  زبان محور است و از اساتید دانشگاه تا بیسوادترین افراد در دایره غریزه قرار میگیرند.

 

*زبان فطرت بهترین راه معرفی حجاب به مخاطبان

بانکی پور اظهار کرد: هنر وادبیات دو رشته ای هستند که از زبان فطرت بهره می برند و دراین زمینه باید از آن ها بهره برد.

 

وی افزود: همچنین با استفاده از  لوازم عمومی زندگی همچون اسباب بازی ها در کودکان می توانیم زبان فطرت را به آنها انتقال  و آنها را با  حریم های حجاب و عفاف  آشنا کنیم.

 

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: شناساندن حریم های حجاب و عفاف احتیاج به یک کارهای اساسی  دارد و باید تک تک مقولات  را بررسی نمود تا پی ببریم که چگونه می شود  با زبان فطرت پیام حجاب و عفاف را به مردم انتقال داد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان