اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. شهريور 1397 - 12:30   |   کد مطلب: 29826
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان مطرح کرد؛
مهمترین پرونده‌های احتکار در همدان/ معرفی بزرگترین پرونده سال
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: اتحادیه خواروبارفروشی بیشترین میزان تخلف را در بین اصناف دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، علیرضا حسن‌پور یکشنبه 18 شهریور در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: تا نیمه شهریور امسال ۴۹۱۲ فقره پرونده در سه حوزه کالا و خدمات، قاچاق کالا و بهداشت، دارو و درمان در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده که سهم هر یک از آن‌ها به ترتیب ۴۰۵۵، ۵۱۴ و ۳۴۳ فقره است.

وی ادامه داد: از بین پرونده‌های کالا و خدمات ۹۲.۷، از بین پرونده‌های قاچاق کالا ۱۰۴.۷ و از بین پرونده‌های بهداشت، دارو و درمان 93 درصد مختومه اعلام شده است.

حسن‌پور افزود: مجموع محکومیت‌ پرونده‌‌ها متشکله بیش از ۹۱ میلیارد ریال است که از این بین سهم کالا و خدمات ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، قاچاق کالا ۷۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و بهداشت، دارو و درمان یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون ریال است.

وی با ذکر بیشترین تخلفات در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: تخلفات در اتحادیه خواروبار بیشترین میزان را داشته و این نشان می‌دهد تا چه میزان ضرورت و اهمیت برای مردم و کالاهای ضروریشان قائل هستیم چرا که بیشترین بازرسی‌ها مربوط به این حوزه است و تا کنون ۴۸۲ مورد تخلف داشته‌ایم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان افزود: بعد از خواروبار نانوایی، میوه و تره‌بار، مرغ و ماهی، آرایشگاه‌های زنانه، قصابی‌ها و لوازم آرایشی از موارد پرتکرار به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: طی گشت‌های مشترکی که سازمان داشته نیز ۱۹۹۷ فقره پرونده تشکیل شده که برای 45.5 درصد از کل تخلفات در حوزه کالا و خدمات تعزیرات حکومتی تشکیل پرونده داده است.

وی افزود: طی ۳۰۰۰ مورد بازرسی‌هایی که توسط گشت‌های سیار صورت گرفته نیز ۲۰۰۰ مورد آن متخلف بودند و ۱۰۰۰ مورد تخلفی نداشته است و ۱۱ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان جمع محکومیت‌هایی است که گشت‌ها صادر کرده‌اند.

حسن‌پور درباره انواع تخلف‌ها گفت: ۱۵۰۰ فقره پرونده در زمینه عدم درج قیمت داشتیم که بیشترین نوع تخلف است و ۸۰۶ مورد گرانفروشی و ۴۹۰ مورد تقلب وجود داشته همچنین در حوزه‌های بهداشتی، عدم صدور فاکتور و گرانفروشی از دیگر انواع تخلفات است.

وی با اشاره به شاکی‌های خصوصی ادامه داد: ۷۴۴ مورد شاکی خصوصی برای احقاق حق به اداره تعزیرات مراجعه کردند که بیشتر از صنف‌های کابینت، مبلمان، آسانسور و تعمیرات خودرو بوده و مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از شکایات وصول شده و در حق شکات پرداخت شده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان درباره اقدامات این سازمان برای مبارزه با احتکار نیز گفت: در اوایل مردادماه ورود جدی‌تری به حوزه احتکار داشتیم و تحت عنوان ۴ تخلف فعالیت کردیم؛ در حوزه احتکار ۲۴ مورد، در حوزه عدم اعلام موجودی کالا ۳۴ مورد، در حوزه اختفاء و امتناع از عرضه کالا ۷ مورد و در حوزه عرضه خارج از شبکه ۵۱ مورد پرونده داشتیم که در مجموع ۱۱۶ پرونده به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد ریال است که ۱۰۶ پرونده مختومه شده و بیش از ۵۱ میلیارد ریال جمع محکومیت‌هاست.

وی در تکمیل بحث احتکار افزود: حتی یک مورد از اصناف ثبت شده در سامانه تخلف نداشتند و اطلاعات خود را به طور مستمر به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنند و انبارهای کشف شده اغلب در حاشیه‌شهر بوده که پس از کشف بلافاصله در سامانه ثبت شده است.

حسن‌پور ادامه داد: بیشترین انبارها مربوط به حبوبات، برنج، سبوس گندم، شکر، کودشیمیایی، روغن موتور، خوراکی و لوازم‌خانگی بوده که لوازم‌خانگی شامل یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، آبگرمکن و ماشین ظرفشویی است.

وی درباره توزیع کالاهای احتکار شده گفت: در برخی از شهرستان‌ها کالاهای احتکار شده توزیع شده است و در همدان هم دستور توزیع را صادر کرده‌ایم به طوریکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید برنامه‌ای را در این‌باره در نظر بگیرد و کالاها را توزیع کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با اشاره به جزئیات کالاها ادامه داد: برندهای لوازم‌خانگی هم خارجی و هم ایرانی بودند و یخچال‌های الکترواستیل، هیمالیا، پارس، جنرال‌استیل و برند سامسونگ از جمله کالاهای احتکار شده است همچنین ۵۷۰۰ قوطی روغن موتور و ۹۰ تن حبوبات هم کشف و ضبط شده است.
وی همچنین در رابطه با مهمترین پرونده‌ها گفت: پرونده‌های لوازم‌خانگی، ۳۶۰ تن سبوس گندم و ۲ پرونده روغن موتور که یکی در همدان توزیع و دیگری به ارزش ۵۰ میلیارد ریال به عنوان تخلف عمده به دادگستری ملایر تحویل داده شد، از پرونده‌های مهم بودند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان درباره وضعیت احتکار در همدان تصریح کرد: همدان به علت نزدیکی به ۹ استان اصناف آن تمایل به انبار کالا ندارند و هر وقت بخواهند کالا را خریداری می‌کنند، در گذشته اینگونه بوده اما به هرحال شرایط تغییر کرده و باید دانست که به طور قطع تخلفاتی هست و هم و غم ما شناسایی این تخلفات است.
وی درباره نقش مردم در شناسایی تخلفات اظهار کرد: ۴۰ مورد واحد صنفی متخلف در همدان کشف و شناسایی شده که ۲۰ مورد آن توسط گزارش‌های مردمی و ۲۰ مورد توسط بازرسی‌ها صورت گرفته که از آن ۲۰ مورد آخر ۶ مورد را بسیج و سپاه اعلام کردند. مردم نقش اساسی در کمک و یاری‌رسانی دارند و به هر طریقی که به ما اعلام کنند، پیگیری می‌کنیم.
حسن‌پور با اشاره به تخلفات در حوزه پزشکی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی همدان داریم بازرسی‌ها در این حوزه وجود دارد و کمترین مشکلات را در حوزه پزشکی داریم به طوریکه خوشبختانه قاچاق دارو نداشته‌ایم و پوشک بچه هم به مقداری که زیاد هم نیست در ملایر احتکار شده بود که به آن رسیدگی خواهد شد.
وی درباره دخالت‌کنندگان در امر پزشکی افزود: ۱۵۰ مورد واحد صنفی که در امور پزشکی دخالت داشتند را پلمب کرده و حتی در این زمینه آرایشگاه‌های زنانه هم تخلفاتی را داشته‌اند که برخورد لازم صورت گرفته است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان درباره تقلب در اجناس هم یادآور شد: مورد تقلبی نداشته‌ایم، تنها یک مورد مربوط به سال گذشته است که در زمینه پودر شوینده بوده است.
وی درباره توزیع کالاهای احتکاری گفت: کالاهای احتکار شده ظرف یک هفته آینده توزیع خواهد شد که شامل ۲ مورد پرونده لوازم‌خانگی در مجموع به ارزش ۲۰ میلیارد ریال شامل ۹۳ لباسشویی، ۱۱۱ جاروبرقی و ۱۲۳ یخچال، ۵۷۰ قوطی روغن موتور به ارزش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، پودر رختشویی و روغن خوراکی به ارزش ۳ میلیارد ریال و حبوبات به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال بوده که به طور قطع این کالاها بر اساس قیمت‌های فعلی توزیع نخواهد شد.
حسن‌پور با اشاره به تقلب‌ها یادآور شد: ۴۹۰ پرونده تقلب داشتیم که اغلب برنج ایرانی کم ارزش را با برند معروف‌تری جابجا کرده بودند که بیشتر پرونده‌های تقلب شاکی خصوصی دارد.
وی درباره روند اقدامات این سازمان گفت: ما همواره ۴ روز جلوتر از زمان تعیین شده برای رسیدگی به امور هستیم به طوریکه ۱۵ روز کالا و خدمات و ۱۱ روز بهداشت، دارو و درمان زمان می‌برد.
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان، از ۲۴ پرونده احتکار، حکم ۱۶ مورد صادر شده و برخی در مرحله تحقیقات است و ۹ مورد هم برائتی داشتیم که البته با این وجود به هیچ یک اجازه توزیع کالا توسط خودشان را ندادیم.
وی درباره بزرگترین پرونده سال عنوان کرد: تا کنون بزرگترین پرونده مربوط به سوخت با 55 هزار لیتر و قاچاق سیگار بوده است.
حسن‌پور درباره نظارت تعزیرات از میدان میوه و تره‌بار گفت: نابسامانی‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و پرونده‌ای به ارزش ۲ میلیارد ریال تشکیل شده است که البته محکومیت آن قطعی نیست و ضرب‌العجلی و یک هفته‌ای برای انجام اقدامات و اصلاحات به آنها داده شده است.
وی افزود: اختلاف‌نظر شدیدی با این اتحادیه در خالص‌فروشی داریم و وجود واسطه‌های متعدد در میدان‌بار باعث تغییر و افزایش قیمت می‌شود و افرادی همواره بدون مجوز در میدان‌بار فعالیت می‌کنند.
وی درباره اوزان خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان استاندارد در بحث ترازوها و عیار در طلافروشی‌ها و استانداردسازی کالاهایی که باید استاندارد شود‌، منعقد کرده‌ایم که در حوزه آهن‌آلات و طلا هم البته به مقداری کم و ترازوها چندین مورد غیراستاندارد وجود داشته است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با ذکر آمار زندانیان اعلام کرد: در سال ۹۷ در مجموع ۳۱ مورد زندانی داشتیم که ۱۱ مورد مربوط به سال قبل است و ۳۲ نفر آزاد شده‌اند و ۱۰ نفر زندانی‌اند بنابراین در کل ۲۲ نفر در زندان هستند که ۱۰ نفر در زندان‌های داخل استان و ۱۲ نفر در زندان‌های خارج از استان به سر می‌برند و اغلب زندانی‌ها به جرم عدم پرداخت جرائم نقدی زندانی شده‌اند.
حسن‌پور درباره افزایش قیمت منوی رستوران‌ها گفت: سال ۹۷ طبق دستورالعمل معاون رئیس جمهور اجازه افزایش قیمت وجود ندارد مگر در مواردی خاص و با مجوز آن هم در حد ۱۰ درصد.
انتهای پیام

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان