اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. آبان 1397 - 11:59   |   کد مطلب: 30108
سرپرست گروه موسیقی بیداد ملایر گفت: باتوجه به حضور و فعالیت اساتید و هنرمندان مطرح در شهرستان ملایر می توان گفت که حوزه فرهنگ و هنر در این شهرستان از شرایط مطلوبی برخوردار است اما متاسفانه وضعیت خود هنرمندان خوب نیست و بسیاری از آنان بسختی درحال زندگی و امرارمعاش اند.

 به گزارش صبح الوند؛ محمد مشفق،متولد 1363 در شهرستان ملایر، فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران است. وی دارای مدرک فوق ممتاز از انجمن‌خوشنویسان ایران، نوازنده نِی، آهنگساز، تنظیم کننده و سرپرست گروه همچنین نویسنده کتاب آموزش گام به گام نِی نوازی و مدیر و موسس آموزشگاه موسیقی آوای هنر در ملایر می‌باشد.

 

مشفق در سال 76 و بصورت خود آموز نواختن سازِ نِی راشروع کرد اما از سال 83 زیر نظر آقایان قاسم احمدوند، فرامرز سپهری نیا، امیر سیاوشپور و حسن مکانیکی (بصورت حضوری) و گاهاَ هم از محضراستاد محمدعلی کیانی نژاد وحسن ناهید در مسترکلاس‌ها بهره جست.  او همچنین علاوه بر نِی بر سازهای بادی برنجی از جمله  ترومپت یا سازهای محلی چون سرنا، بالابان، نی انبان و غیره تسلط داشته و دارای کارگاه ساخت نِی و سوختکاری روی سازِ نِی در ملایر می باشد.

 

اجرای گروه موسیقی سنتی بیداد ملایر به سرپرستی  محمد مشفق در آئین اختتامیه آواز ایرانی که با شرکت برگزیدگان بیست و شش دوره اخیر برگزار شد بهانه ای شد تا با این هنرمند خوش ذوق به گفت و گو بنشینیم که خلاصه از آن را در ادامه می خوانید.

 

محمد مشفق در ابتدا در مورد نحوه ورود خود به فعالیت های فرهنگی و هنری اظهارکرد: در آغاز بواسطه خوشنویسی بود که به هنر علاقمند شدم و ازآنجا که در زمان مشق اشعار بزرگان ایران، موسیقی سنتی را هم همیشه گوش می‌کردم، در من ندای ساز استاد محمد موسوی، جرقه ای دیگر از عشق به موسیقی و خاصه سازنی را روشن کرد.

 

 

*موسیقی و خوشنویسی در واقع برای من یک عالم ماوراء تصورم را ساخت

وی با بیان اینکه  موسیقی، خوشنویسی، ادبیات و البته شعرپارسی، چون مثلثی متساوی الاضلاع من را تسخیر خود کرد و تا به امروز عاشقانه درحال پیمودن این راه طویل و بی پایان هستم، گفت: موسیقی و خوشنویسی در واقع برای من یک عالم ماوراء تصورم را ساخت که هرچه در این وادی پیش می روم، عطش وعلاقه ام نیز بیشتر می‌شود چرا که می بیبنم به‌عنوان یک شاگرد هرچند کوچک، پای درجای پای بزرگان گذاشته و پیرو راه آنانم.

 

مشفق با اشاره فعالیت گروه موسیقی خود اظهارکرد: گروه موسیقی سنتی بیداد درسال 1388 و با همکاری آقایان محمدمشفق، مجتبی حسنی، فرزادالوند، حامدقاسمی، مهدی میرزایی، مجیدسلیمی، مصطفی نجفی، توحیدنجفی و به خوانندگی امید آزاک و از سال۸۹ تا به امروز به خوانندگی محسن شیخ الاسلامی کار خود را آغازکرد و در سال‌های 89 تا۹۴ درجشنواره‌های موسیقی فجر استان همیشه به‌عنوان یکی از گروه‌های برگزیده، درخشید.

 

وی ادامه داد: اعضای ثابت این گروه چهار نفر بوده که آقایان محسن شیخ الاسلامی (آواز)، حامدقاسمی ( نوازنده تار) مصطفی نجفی ( نوازنده دف وتنبک) و محمدمشفق (  سرپرست، آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده نی) با این گروه همکاری دارند.

 

وی گفت: علاوه بر آن در این مدت این گروه در اکثر شهرهای کشور از جمله ملایر، همدان، اراک، سسندج، بوشهر و در برنامه‌های متعدد هنری در نقاط مخلف تهران به اجرای کنسرت پرداخته‌اند البته در سال جاری نیز در شهرهای ملایر و تهران دواجرای صحنه‌ای را خواهند داشت همچنین درحال ضبط اولین آلبوم خود به آهنگسازی بنده هستند.

 

این مدرس موسیقی افزود: این آلبوم در حوزه موسیقی فیوژن یا تلفیقی اما بیکلام است که در آن سعی داریم تا موسیقی ایرانی و بخصوص ساز نِی را به نوعی دیگر که شاید کمی متفاوت از شنیده های قبل باشد، به مخاطب امروز ارائه دهیم به امید آنکه شاید کمی از انزوای موجود برساز اصیل و پرقدمت و البته مظلوم نِی کاسته شده و  بتواند علاقمندان بیشتری را به خود جذب کند.

 

وی گفت: البته درسال ۹۰ کارگاه نِی‌سازی وسوختکاری روی نِی را در ملایر راه اندازی کردم که سالانه بالغ بر۱۰۰۰ساز نِی هفت بند تولید و به علاقمندان تقدیم می‌کنم که برخی از این ساخته‌ها با هنر فاخر و البته سخت سوختکاری نیز تزیین شده که به نوعی برند اختصاصی بنده نیز هستند.

 

مشفق با اشاره به اجرای اخیر گروه بیداد در برنامه شب آواز ایرانی در تهران افزود: این برنامه حدود دو سال است که در زمینه معرفی استعدادهای جوان موسیقی کشور خصوصاَ آوازخوانان موسیقی اصیل ایرانی فعالیت دارد که بصورت فراخوان کشوری درگزینش اولیه خود 4گروه را به‌ عنوان گروه برگزیده انتخاب و در هر ماه، یک شب این 4 گروه (که از طریق ارسال نمونه کار،گزینش شده‌اند) باهم به رقابت می‌پردازند که در پایان برنامه هم داوران ضمن متذکر شدن نقاط قوت وضعف گروه‌ها به آنان، یک گروه را هم به‌عنوان برگزیده آن شب معرفی می‌کنند.

 

وی گفت: در این مدت حدود 26 دوره این مراسم برگزار و در نهایت هم 16گروه به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند و برای اجرا و ضبط تلویزیونی برنامه خویش مجدداَ به سالن سوره حوزه هنری تهران دعوت شدند که گروه ما هم افتخار این را داشت که یکی از این 16 گروه برگزیده باشد که در پایان ۳گروه از این ۱۶گروه، به‌عنوان برندگان نهایی این سری برنامه‌های شب های آواز معرفی شدند و از طرف حوزه هنری مقدمات برگزاری کنسرت برای خواننده برتر (به همراه گروهش) و همچنین کمک هزینه ضبط و انتشار آلبوم آنها اختصاص یافت.

 

وی با تاکید بر تاثیرات مثبت برگزاری چنین برنامه هایی در پیشرفت سطح کیفی موسیقی گفت: خوشبختانه برگزاری این برنامه‌ها با استقبال بسیار مناسبی از طرف مردم همراه بود اما در برنامه فینال چون ضبط تلویزیونی بود، فقط گروه فیلم وصدا به همراه داوران و گروه اجراکننده در سالن حضور داشتند و قرار است که اجراها از طریق تلویزیون ملی برای عموم مردم پخش شود.

 

 

مشفق که دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی نیز است در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نحوه ورود خود به این هنر نیز اظهارکرد: در دوران تحصیل در مقطع راهنمایی درسال۷۶  و در نتیجه آشنایی با معلم عزیزم (آقای محسن خاکسار که اولین استادخدشنویسی من بود) از طریق کلاس‌های کانون پرورش فکری سامن به این هنرفاخر علاقمند شدم و بعد از یک سال درکلاس‌های انجمن خوشنویسان ملایر زیر نظر استاد احمد شریفی فراگیری این هنر را تا به امروز ادامه دادم و درسال ۹۶ گواهینامه فوق ممتاز درر شته خط نستعلیق را از انجمن مرکزی بعنوان پایان آموزش و تنها  فرد قبول شده رشته نستعلیق در استان همدان کسب کردم و درحال حاضر دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی می باشم.  

 

 نویسنده کتاب آموزش گام به گام نی نوازی در مورد این کتاب اظهارکرد: درطی سال‌های اخیر و درکنار تحصیل، فعالیت‌های هنری ام را با نوشتن کتاب آموزش گام به گام نی نوازی ادامه داده و در زمینه خوشنویسی هم درجشنواره‌های مختلف استانی و کشوری شرکت کردم که تابحال موفق به برگزاری5 نمایشگاه خوشنویسی انفرادی در ملایر و تهران شدم همچنین در زمینه موسیقی نیز باهمکاری دوستان درحال ضبط اولین آلبوم موسیقی خویش با عنوان رویش هستیم.

 

*به لطف خداوند توانستم کار و منبع ارتزاقم را نیز از راه حوزه مورد علاقه‌ام تامین کنم

وی گفت: به لطف خداوند و در زمینه هنری توانستم کار و منبع ارتزاقم را نیز از راه حوزه مورد علاقه‌ام تامین کنم و درسال۸۹ آموزشگاه موسیقی آوای هنر را در ملایر جهت آموزش علاقمندان به موسیقی افتتاح کنم لذا شغل اصلی من به‌عنوان معلم موسیقی و هنر در آموزشگاه خودم هست که فعالیت درکارگاه نِی‌سازی و سوختکاری و گاهاَ هم طراحی نقشه و نظارت بر پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی نیز به آن اضافه می‌شود.

 

بسیاری از آنان بسختی درحال زندگی و امرارمعاش اند

این هنرمند خوش ذوق ملایری در خصوص ارزیابی شرایط فعالیت های فرهنگی و هنری در این شهرستان نیز گفت: باتوجه به حضور و فعالیت اساتید و هنرمندان مطرح در شهرستان ملایر می توان گفت که حوزه فرهنگ و هنر در این شهرستان از شرایط مطلوبی برخوردار است اما متاسفانه وضعیت خود هنرمندان خوب نیست و بسیاری از آنان بسختی درحال زندگی و امرارمعاش اند.

 

وی اظهارکرد: هنرمند علاوه بروقت و عمر از جان و روحش درتولید یک اثرهنری مایه می گذارد، اما افسوس که ازسوی جامعه و مخصوصاَ در شهرستان‌ها حمایتی تاثیرگذار از آنها صورت نمی‌گیرد که این امر موجب شده تا هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر ملایر ناچاراَ به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

 

وی افزود:  امیدواریم مسئولین نه تنها در حرف بلکه کمی هم در عمل برای هنر و هنرمند ارزش قائل شده و با برنامه‌ریزی و حمایت‌های بیشتر مانع از این مهاجرت‌ها یا خانه‌نشینی هنرمندان شوند.

 

وی تاکیدکرد: البته نباید فراموش کرد که بخصوص در اوضاع نامساعد کنونی جامعه هنری شهرستان، خود ما هم بی تقصیر نیستیم زیرا که نه تنها از همدیگر حمایت و پشتیبانی نمی کنیم بلکه شاهد چند دسته ای شدن هنرمندان هم هستیم  در حالی که ما همه از یک خانواده و ریشه هستیم و دغدغه های مشترکمان، هنراست و نباید بخاطر مسایل شخصی، موجبات آسیب رساندن به بدنه جامعه هنری شهر خویش را رقم بزنیم.

 

مشفق با بیان اینکه ماها که ادعای کارفرهنگی داریم اگر فرهنگ تعامل باهم را ندانیم ویا بدانیم و بکار نگیریم قطعاَ اوضاع وخیم تر از آنچه که امروز می بینیم، خواهد شد در پایان تصریح کرد: لازم است که بمصداق این شعرزیبا بیندیشیم و عمل کنیم؛

 

زندگی گرمی دل‌های بهم پیوسته است/ تا درآن دوست نباشد همه درها بسته است.

انتهای پیام /92

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان