اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1399 - 8:35   |   کد مطلب: 33066
شهروندان همدانی امسال در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع بیماری کرونا به پخت نان و کلوچه و شیرینی در منازل خود پرداخته اند که هر شب تصاویری از آنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش می شود.
آداب و رسوم همدانی ها در ماه مبارک رمضان در روزهای کرونایی

به گزارش صبح الوند، همدان که از دیر باز به شهر دارالمومنین معروف است در ماه مبارک رمضان شهروندان همدانی علاوه بر تقویت درون و دور کردن گناهان از خود به شب زنده داری در کنار گلزارهای شهدای گمنام و قبور شهدا مشغول هستند و کمتر زیارتگاهی را در سطح شهر می بینیم که برنامه ویژه ماه مبارک رمضان نداشته باشد. 

حسینیه امام هر سال در این ایام پذیرای شهروندان برای تلاوت 30 جزئ قرآن بود که متاسفانه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا محدود شده و اکثرا همگی از منازل خود به جزء خوانی مشغول هستند . 

علاوه بر تزکیه نفس همدانی ها آداب و رسوم متفاوتی در این ماه مبارک دارند که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست. 

همدان در واقع یکی از استانهایی است که تنوع گویش و قومیت در آن زیاد است  و بخاطر همسایگی با استانهای مختلف تنوع زبان و آداب و رسوم دارد.
شمال همدان که اغلب ترک زبان و آداب و رسوم خاص خود را دارند و و غرب همدان راکردها و در جنوب نیز لرها اقلیت دارند . 

خود مردم همدان فارس زبان هستند که به مرور زمان به خاطر وصلت ها و ادغام آداب و رسوم متنوع و خاصی پیدا کرده اند . 

در واقع همدانی ها ترکیبی از همه قومیت ها هستند و چون این تنوع را دارند جذابیت ویژه ای در آداب و رسوم پیدا کرده اند. 

همدانی ها در ماه مبارک رمضان کماج ، حلوا زده ، شیرمال و انگشت پیچ که جزو سوغاتی های همدان نیز هستند در سفره های افطار استفاده می کنند .

کاجی و قیماق جزو دسرهایی است که قدیمی های همدان بخاطر تقویت بدن در ماه مبارک سرو می کنند.

افطارانه یکی از آداب و رسوم نوعروسان است که البته در کل ایران نیز این رسم وجود دارد که اگر دختر و پسری در دوران عقد باشند حتما خانواده داماد باید خوراکی های ماه رمضان و یک تکه طلا را برای خانواده عروس هدیه ببرند و  اگر سال اول ازدواج باشد خانواده عروس باید افطارانه بدهند. 

نان های محلی که در رمضان پخته می شود متفاوت است و ترک ها گرده می پزند و کردها نان روغنی که بسیار خوشمزه  و مقوی است و طرفداران زیادی دارد .

امسال شهروندان همدانی به علت شیوع بیماری کرونا به پخت نان و شیرینی و کلوچه در منزل مشغول هستند و تصاویر آنها را بعد از افاطر در شبکه های اینستاگرامی می توان دید. 

 یکی دیگر از رسومات همدانی ها گذاشتن مرباهای متنوع در سرسفره بخصوص در ماه مبارک رمضان هستند.

مردم دارالمومنین همدان شبهای احیا را چندین سال است که گلزار شهدا انتخاب می کنند و در آنجا به شب زنده داری مشغول می شوند.

انتهای پیام/ آ

آداب و رسوم همدانی ها در ماه مبارک رمضان در روزهای کرونایی
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان