اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. ارديبهشت 1400 - 11:41   |   کد مطلب: 35051
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سازمان بورس به جای انجام وظیفه خودش، تحت تاثیر نفوذ بسیار پررنگ دولت قرار داشته و در این راستا گام برمی‌دارد، گفت: نوع عملکرد سازمان بورس حکایت از بی‌برنامگی و به نوعی عدم استقلال سازمان بورس را نشان می‌دهد در حالی که باید شأن و استقلال بورس حفظ شود.

به گزارش صبح الوند،  در مورد تصمیمات جدید سازمان بورس و نتایج آن در بازار سرمایه، اظهار کرد: مقام ناظر بورس هر از گاهی تصمیماتی می‌گیرد، که عمدتاً با حساسیت‌های جامعه از جمله سطح نارضایتی و یا انتظارات فعالان اقتصادی به خصوص فعالان بازار سرمایه، مطابقت ندارد.

 

بی‌برنامگی در سازمان بورس/ در هیچ کجای دنیا مدیریت بازار سرمایه این‌چنین نیست

وی ادامه داد: گاهی تصمیمات گرفته شده، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مطابق با برنامه از پیش تعیین شده نیست و از طرفی برنامه مدونی برای اتفاقات بازار نداریم، ضمن این‌که تعدد و تکثر این تغییرات در نظام مقررات معاملاتی و یا جلوگیری از روند عمومی بازار نقش دارد. سازمان بورس به جای انجام وظیفه و رسالت خودش، تحت تاثیر نفوذ بسیار پررنگ دولت و مسئولین اقتصادی عمل می‌کند.

این فعال بازار سهام اشاره کرد: تغییرات غیرکارشناسی باعث می‌شود بورس تعادل خود را از دست  بدهد مانند تصمیماتی که در ۶ ماهه نیمه دوم سال گذشته و یک ماه اخیر گرفته شد تا جایی که ۴۴ بار در ترکیب دارایی‌های صندوق‌های مالی با ردآمد ثابت تغییر ایجاد شد؛ مثلا به تازگی تکلیف خرید ۱۵ درصد اوراق بدهی داده شد که یا سهام و یا اوراق بخرند یا اینکه تغییرات دامنه نوسان و یا مشابه این تصمیمات در هیچ بازار سرمایه‌ای در دنیا تجربه و انجام نشده است. این نوع عملکرد حکایت از بی‌برنامگی و به نوعی عدم استقلال سازمان بورس را نشان می‌دهد که تحت تاثیر فشارهای دولت است.

آقابزرگی گفت: فعالان اقتصادی در بازار سرمایه و کارشناسان باید نهایت تلاش، کمک و همیاری را در این زمینه داشته باشند تا شائن و استقلال سازمان بورس حفظ شود که وظیفه اصلی آن افزایش نقدشوندگی و شفافیت در انتشار اطلاعات و نظارت بر انتشار اطلاعات است که در نهایت باعث افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد تا این سازمان به وظایف خودش به خوبی عملی کند.

 

وظیفه بورس تامین کسری بودجه دولت نیست

وی بیان کرد: وظیفه سازمان بورس این نیست که تورم، نرخ ارز و تامین نقدینگی و کسری بودجه دولت را جبران کند؛ البته بورس می‌تواند به محلی برای کمک به این شرایط باشد، ولی سازمان بورس نباید خود را آن‌قدر انعطاف پذیر نشان دهد که به مرور زمان از وظایف اصلی خود باز بماند و استقلالش از دست برود.

این فعال اقتصادی گفت: بورس می‌تواند به عنوان عصایی برای کمک به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باشد نه اینکه خود را کاملا در اختیار آنها قرار دهد. اگر قرار است بورس به ابزاری اقتصادی در دست دیدگاه‌های اقتصادی مسئولین در بازه‌های زمانی کوتاه مدت تبدیل شود، نمی‌تواند عملکرد مطلوب و کارآیی لازم را برای پیشبرد اهداف اصلی خود داشته باشد.
 

چرا بورس مثبت شد؟

فردین آقابزرگی در مورد مثبت شدن بازار سهام در روزهای اخیر، اظهار کرد: واکنش مثبت این روزهای بورس مربوط به رفع محدودیت‌های معاملاتی و کاهش دیدگاه منفی و اعمال محدودیت برای فروش سهام (کاهش شدید نقدشوندگی) است؛ در نتیجه اگر تا پیش از این متقاضیان علاقه چندانی به خرید سهام نداشتند به دلیل بسته بودن معاملات و عدم تعادل در عرضه و تقاضا بود.

 

 اعمال دامنه متقارن، بازگشت وضعیت به ۴ ماه گذشته بود

وی در ادامه گفت: اکنون با بازگشت دامنه متقارن (مثبت و منفی 5)، بازار به چهار ماه گذشته عقب‌گرد داشت. البته عمده‌ترین دلیل روند مثبت در روزهای گذشته به افت سطح عمومی قیمت‌ها برمی‌گردد نه تغییر در مقررات معاملاتی؛ هر چند برخی فکر می‌کنند با این تغییرات تقاضا را تحریک می‌کنند که این اشتباه است؛ در واقع دلیل رشد کنونی بورس، افت قیمت‌ها در سهام های بنیادین است و به همین دلیل رشد این گروه بیشتر است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تزریق ۲۰۰ میلیون دلار به بازار سرمایه در قالب صندق تثبیت، گفت: تصویب تزریق حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان و یا سایر منابع تخصیصی از صندوق‌های سرمایه گذاری و صندوق تثبیت بازار صرف خرید سهام‌های شاخص ساز خواهد شد؛ بنابر این در چند روز آینده با تکالیف ابلاغ شده در خرید اوراق اجاره سهام و قرار دادن منابع آن در اختیار صندوق تثبیت، تحرکات مثبت ادامه دار خواهد شد.

 

بازار سرمایه به کدام سو می‌رود؟

آقابزرگی توضیح داد: با در نظر گرفتن تزریق ۴۵۰۰ میلیارد تومان و احتمال اصلاح قیمت ۳۵۰ شرکتی که در این مدت اصلاحی نداشتند و هنوز هم در این نمادها صف فروش را شاهد هستیم، شاخص کل بورس مثبت خواهد بود هر چند اصلاح این شرکت‌ها تا حدودی از میزان رشد شاخص می‌کاهد، ولی در نهایت شاخص مثبت خواهد ماند.

وی گفت: همانگونه که شاهد بودیم نمادهایی که مدتی بسته بودند پس از بازگشایی با اصلاح ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت به کار خود ادامه دادند البته باید منتظر روزهای آینده وضعیت بازار ارز باشیم که به کدام سو خواهد رفت تا بتواینم چشم‌انداز روشن‌تری از بازار سرمیاه را ترسیم کنیم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان