اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. شهريور 1401 - 8:42   |   کد مطلب: 36072
بی آبی نبرد طولانی وهمچنان ادامه داردر پایتخت تاریخ و تمدن
همدان شهر قنات های مدفون بی آب است/ فیلم وعکس
یکی از مطالبات اصلی امروز همدانی ها آب است؛اما چقدر این مهم امکان‌پذیر است؟ ریشه کم‌آبی همدان چیست؟ چه راهکارهایی برای مقابله با بحران کم آبی در همدان وجود دارد؟

به گزارش صبح الوند، تصاویر منتشر شده از سد اکباتان و اخبار ارسال شده نشان می دهد که سد اکباتان به طور کامل از مدار خارج شده است.

 

عدم مدیریت آب در همدان کارد را به استخوان در پایتخت و تمدن رسانده است , اظهارات ضد و نقیض مردم در مناطق مختلف قابل توجه است. 

 

برخی مناطق حدود 7 روز متوالی است آب ندارند، اما برخی دیگر آنچنان قطعی چشمگیری هم تجربه نمی کنند. 

 

از طرف دیگر آب رسانی با تانکر در سطح شهر و توزیع آب خوارک اکثر رسانه ها شده است. 

 

شهر همدان که اخیرا میزبان رئیس جمهور بوده است و بودجه قابل توجهی دریافت شد تا انتقال آب از تالوار مثمر ثمر باشد، اما همچنان بلاتکلیف است. 

 

مسئولین آبفا و ارشد استانی اعلام می کنند که آب قطع نیست و فشار آن پایین است، در حالیکه برخی خانواده ها بیش از یک هفته است که آب لوله کشی را ندیده اند. 

 

تصاویر منتشر شده از سد اکباتان و اخبار ارسال شده نشان می دهد که سد اکباتان به طور کامل از مدار خارج شده است. 

 

با تمام مشکلات و لب های خشکیده و  تشنه همدان ، همچنان شاهد برداشت بی رویه آب از چاههای داخل منازل و باغ ها هستیم، همچنان شاهد نصب پمپ های 600لیتری که برای یک خانواده در پشت بام ها نصب شده و برای هفته ها آب را نگه می دارند در حالیکه خانواده ای را می توان دید که با وجود بیمار قطع نخاعی و یک مبتلا به کرونا روزها بدون آب سپری می کند. 

 

ورود مسئولین کشوری در استان نیز توانست گره ای از مشکلات را رفع کند و حالا باید دید مسئولین چگونه این بی آبی را مدیریت می کنند؟

 

 بی آبی امان عریض ترین قنات کشور را برید 

 

روزگاری همدان، شهر قنات ها نام داشت و بیش از 270 رشته قنات در این شهر وجود دارد که به علت سوء مدیریت یکی پس از دیگری خشک می شوند. 

 17 متری زمین در منطقه قاسم آباد که از سال 92 شروع  به لایه روبی و سال 95 مطالعات را برای ثبت انجام دادیم که به ثبت رسید و نامزد ثبت در میراث جهانی یونسکو بود که مطالعات آن نیز انجام شد و متاسفانه با الحاق روستاها به شهر حدود 70 درصد لایه روبی گالری قنات که انجام شده بود از بین رفت و به نحوی نابودی قنات استارت خورد .

 

آثار خرابی قنات کاملا مشهود است و مغنی و گردشگر اصلا نمی توانند وارد قنات شوند که گوشه و کنار قنات ریزش فراوان داشته است و قناتی که روزی مملو از آب بود امروز خشکیده و به وضوح مشخص است. 

 

همدان معروف به شهر قناتهاست که بالغ بر 270 رشته قنات شناسایی شده که اکثرا از مدار بهره برداری خارج شدند و قنات قاسم آباد فقط یک رشته از 270 قنات است 

 

بالغ بر 400 هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری کرده است و در ایام قدیم که سیستم آبرسانی به شکل امروزی نبوده است از آب قناتها برای شرب استفاده می کنند  و این می توانست در بحران بی آبی که با آن امروز مواجه هستیم هر منطقه ای با قنات محله خودش راهگشای بحران بی آبی این شهر باشد.

 

بی اهمیتی به قناتها باعث شده که نه تنها رو به نابودی روند بلکه جمعیت روستای الحاقی به جمعیت شهر اضافه شده و مصرف آب را دو چندان کرده است. 

 

قنات قاسم آباد در حال تبدیل شدن به اولین قنات موز کشور بود و کشاورزان ذینفع بودن از آب این قنات و امروز در تابستان 1401با این بی آبی حداقل منطقه قاسم آباد دچار بی آبی نشود. 

 

حسین زندی فعال محیط زیست اظهار داشت:  حدود 8 وردخانه مهم در همدان وجود دارد که دو رودخانه از داخل شهر عبور می کند که متاسفانه روی هر دو بسته شده و همراه فاضلاب شهری است.

 

مردم همدان بسیار باهوش بودند که شهر خود را درکنار اب بنا می کردند و مسلما این شهر هزار چشمه نام دارد 

مدیران بی تدبیرپشت میزی باعث بحران در استان شده اند و برخی مدیران فقط پشت میز خود را می بینند، سد اکباتان تمام و چشمه ها خشک شده است، نبود آبخیر داری و آبخوانداری باعث شده نتوانیم آب را نگه داریم. 

 

مدیران ما در زمستان هم می دانستند که همدان امروز آب ندارد اما تا دقایق آخر چیزی اعلام نکردند تا کار به جایی برسد برخی مناطق امروز تا یک هفته است که آب شرب ندارند. 

 

رودخانه و چشمه ها از بین رفته در کوتاه مدت شاید با انتقال آب بتوان کاری کرد و یک درمان کوتاه مدت است اما در بلند مدت پاسخگو نخواهد بود و چشمه ها و قنات ها باید احیا شوند تنها برنامه ریزی و اراده گره گشاست. 

 

لایه روبی سد اکباتان با فراخوان عمومی تا حدی حل می شود و مسئولین نباید اعلام کنند هزینه بالاست چرا که هزینه انتقال آب از تالوار زیاد است یا احیا قناتها و چشمه ها در همدان

 

انتهای پیام/ آ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان