اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. فروردين 1395 - 13:51   |   کد مطلب: 17184
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان به مناسبت روز جهانی آب در جمع خبرنگاران حضور یافت و علاوه بر قولی که به مردم داد، از دو گزینه‌ای شدن پروژه آبرسانی به همدان سخن گفت.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، مرتضی عزالدین اظهار کرد: سال 95 به طور قطع و یقین با همت دولتمردان و مردم سال خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود چرا که سال 94 از نظر اقتصادی و اعتباری سال سختی بود.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها رسالت خود را در حوزه آب انجام داده‌و مردم را نسبت به بحث آب و منابع آبی حساس کرده‌اند، تصریح کرد: در بحث چاه‌های غیرمجاز سال‌ها آرزوی انسداد 200 حلقه چاه را داشتیم چرا که جو عمومی از سوی مردم و مسئولان بسیار سنگین بود اما با کمک رسانه‌ها توانستیم طی دوسال گذشته در حدود هزار و 350 حلقه چاه به طول 52 کیلومتر را مسدود کنیم که عدد بسیار خوبی است و 138 میلیون مترمکعب معادل چهار برابر سداکباتان صرفه‌جویی در منابع آب داشتیم.

بخش بزرگی از انسداد چاه‌ها را مدیون خبرنگاران هستیم

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به تنگاهای موجود به‌ویژه با کشاورزان در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز و سعی شرکت در جلب رضایت‌آنها تاکید کرد: اگر کمک و همراهی مسئولان دستگاه‌های امنیتی و اجرایی و اصحاب رسانه نبود نمی‌توانستیم در بحث انسداد استان اول شویم که البته بخش بزرگی را مدیون خبرنگاران هستیم.

وی در ادامه با اشاره به روز جهانی آب در روز دوم فروردین‌ماه، عنوان کرد: آب به عنوان کالای استراتژیک، نعمتی خدادای و بی‌بدیل است که تمام توسعه‌های هر مملکت و شکل‌گیری تمدن‌ها به آب بستگی دارد و در آینده جنگ هم بر سر آب است و هر ملتی آب نداشته باشد برای کسب آب به ملت‌های دیگر تجاوز خواهد کرد و جنگ آب راه خواهد افتاد.

وی با رد اینکه یک دستگاه به تنهایی متولی حفظ منابع آبی نیست، عنوان کرد: همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها و رسانه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بتوان آب، این ماده بی‌بدیل و بدون جایگزین را حفظ کرد.

عزالدین با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان «آب و مشاغل» در سال 95 و تصمیم دولت در خصوص پیگیری مباحث اشتغال و معیشت مردم افزود: آب اساس اشتغال و شکل‌گیری هر صنعتی است چرا که زیرساخت اصلی آب است و باعث توسعه در هر
نقطه‌ای می‌شود و اگر آب نباشد زیرساخت صنعتی و توسعه‌ای ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به بحث آب توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از 15 جلسه شورای عالی آب تشکیل و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است در صورتی‌که در تمام دولت‌های گذشته در مجموع هشت جلسه هم برگزار نشده بود.

وی ادامه داد: در طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی نیز بیش از 500 میلیارد تومان به استان‌ها تزریق شد که سهم استان همدان از این رقم 13 میلیارد تومان بود و مباحث مربوط به انسداد در همین راستا و بر اساس همین اعتبارات شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: اعتبار مصوب سال 92، 96 میلیارد تومان، سال 93، 105 میلیارد تومان و سال 94، 155 میلیارد تومان بود به طوری
که در مجموع اعتبارات در حوزه سدسازی، آبرسانی، طرح‌های اضطراری تامین آب به ویژه برای همدان و طرح احیا و تعادل‌بخشی هزینه و کارهای خوبی انجام شده و البته دولت هم به استان همدان توجه ویژه‌ای داشته است.

نصب 2500 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز

عزالدین با اشاره به نصب دو هزار و 500 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها استان در راستای اقدامات انجام شده در اجرای طرح احیا اظهار کرد: عمده این کنتورها شامل هزار و 700 دستگاه بر سر چاه‌های کشاورزی، 416 دستگاه در بخش شرب، 114 دستگاه در بخش صنعت، 225 دستگاه برای شرب اشخاص، 12 دستگاه در بحث خدمات و سایر و 36 دستگاه در بحث دام و طیور بر روی چاه‌های مجاز استان نصب شده است.

وی به بحث انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح اشاره کرد و گفت: این پروژه 44 کیلومتر با لوله‌ای به قطر 900 سانتیمتر در سفر دولت به استان در سال‌94 به بهره‌برداری رسید و برای نخستین‌بار پساب در چرخه تولید و انرژی برده شد و نیروگاه را زنده کرد به طوریکه نیروگاهی که 250 مگاوات تولید برق داشت امسال در پیک تابستان هزار مگاوات برق تولید کرد.

ورود پساب به چرخه تولید

عزالدین عنوان کرد: پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح تا 25 تیرماه به اتمام رسید و پساب وارد چرخه تولید شد و از اول مهرماه تحویل شرکت آب و فاضلاب شد و منابع پولی به آنها داده شد و مقرر شد بهره‌بردار آنها باشند.

وی افزود: هم‌اکنون پساب به عنوان تغذیه مصنوعی به چاه‌های نیروگاه تزریق می‌شود و همکاران آب و فاضلاب قول داده‌اند از نظر کمی و کیفی پساب را به حجم 350 لیتر در ثانیه برسانند تا ما شروع به بستن چاه‌ها کنیم که امیدواریم سال 95 این اتفاق رخ دهد و فقط یک چاه در حد شرب باقی بماند.

وی با اشاره به فعال بودن 18 حلقه چاه در نیروگاه مفتح و از مدار خارج شدن دو حلقه چاه ادامه داد: نیروگاه اجازه برداشت 17 میلیون مترمکعب آب را از چاه‌ها خود دارد اما تنها هشت میلیون برداشت می‌کند.

ظرف یکی دو سال آینده کل چاه‌های نیروگاه مفتح بسته می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: در حال حاضر پساب تزریق شده کفایت نمی‌کند چرا که هنوز شبکه جمع‌آوری کامل نشده است و جوابگو نیست اما ظرف یکی دوسال آینده کل چاه‌های نیروگاه مفتح بسته می‌شود.

وی به انتقال آب دره مرادبیگ به تصفیه‌خانه شهید بهشتی همدان اشاره کرد و گفت: این کار آرزوی مردم همدان از سال 83 بود تا از این آب برای شرب استفاده شود که در سایه تلاش شرکت آب منطقه‌ای انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در کشور خدمات بخش آب به دفاتر پیشخوان در سطح شهرستان‌ها داده شد که با توجه به پیچیدگی بحث آب و مستندسازی‌های مربوط به این حوزه این مسئولیت به شهرستان‌ها سپرده شد.

تندیس برنز جشنواره پیشنهادات به همدان آمد

عزالدین یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای همدان تنها دستگاهی از استان بود که در جشنواره ملی پیشنهادات شرکت کرد و در میان تمام شرکت‌های بزرگ همچون پالایشگاه‌ها، شرکت‌های نفت، برق و حفاری آب توانست تندیس برنز را از آن خود کند.

وی با اشاره به سرانه نیم درصدی پیشنهادات هر کارمند در کشور گفت: کارمندان نیم پیشنهاد به رؤسای خود می‌کنند و این نشان از ضعف در اتاق فکر و نظام پیشنهادات است در حالیکه در شرکت آب منطقه‌ای این سرانه 7.2 در انواع مختلف فنی و اقتصادی است و فرصت نمی‌شود با برگزاری دو جلسه در ماه تمام پیشنهادات را بررسی کنیم.

تامین شرب همدان دو گزینه‌ای می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درخصوص وضعیت پروژه آبرسانی از سدتالوار به همدان اظهار کرد: نزدیک به 115 کیلومتر خط انتقال آب پروژه کار شده است و عملیات اجرایی همچنان ادامه دارد البته دنبال پیدا کردن منبع قابل اطمینان‌تری برای تامین آب شرب همدان و دو گزینه‌ای کردن آن هستیم، در واقع تالوار و گزینه دیگری که بتواند آب پایداری را تامین کند.

وی با اشاره به پیشرفت 15 درصدی تصفیه‌خانه پروژه افزود: نزدیک به 260 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و در مجموع پروژه 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: سال 94 از 32 میلیارد تومان اعتبار مصوب 50 درصد تخصیص یافت که 31 میلیارد تومان آن به صورت اوراق مشارکت به مطالبات پیمانکار و مشاور داده شد.

پروژه آبرسانی از نظر طراحی و اجرا مشکلی ندارد

عزالدین عنوان کرد: پروژه آبرسانی از سدتالوار به همدان از نظر طراحی و اجرا هیچ مشکلی ندارد و تقریبا تمام خط اجرا شده در راستای اهداف پروژه بوده، فقط نگرانی که وجود دارد این است که آن حجم 63 میلیون مترمکعبی که برای همدان می‌خواهیم در تالوار ذخیره نشود البته سد در حدود 500 میلیون مترمکعب حجم دارد اما آورد سالانه آن 222 میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: آورد سال‌های اخیر سد تالوار وضعیت خیلی خوبی را نشان نمی‌دهد به همین علت وزارت نیرو دنبال دو گزینه‌ای کردن در راستای هدف پروژه است که گزینه مشخص شده اما مطالعات لازم در حال حاضر بر روی آن انجام می‌گیرد تا به صورت نهایی درآید.

وی افزود: فقط استان همدان از سد تالوار برای مصارف شرب بهره می‌گیرد و مابقی استان‌ها همچون خود زنجان و کردستان برای بخش کشاورزی از آب سد استفاده خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه گزینه یک وزارت نیرو برای تامین آب شرب همدان این پروژه است اما به علت خشکسالی فعلا سد تالوار از نظر این وزارتخانه آورد قابل قبولی ندارد پس بر روی گزینه دیگری کار و فکر شده و جلساتی برگزار می‌کنند و مشاور بر روی آن کار می‌کند که یا با تالوار تلفیق شود یا گزینه بهتری باشد.

وی درخصوص دشت‌های استان و افت آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: دشت‌ها به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی به ویژه در حوزه آب کشاورزی متاسفانه سالانه 90 سانتیمتر افت دارد که از میان تمام دشت‌ها، کبودراهنگ نابسامان‌تر است اما با اجرای طرح تعادل‌بخشی برنامه‌ریزی کردیم تا طی 25 سال آینده آنها را به روزهای خوش برگردانیم.

تاراج 20 ساله آب و قول مدیرعامل

عزالدین تصریح کرد: 20 سال در حوزه آب اتفاقی نیفتاده و مسئولان فکری نداشته‌اند تا آبخوان‌ها را نگهدارند و آب به تاراج و یغما رفته و هم‌اکنون وضعیت دشت‌های کل کشور نابسامان است و بیش از 52 درصد دشت‌ها ممنوعه شده و اکنون دولت به این فکر افتاده است تا با طرح احیا دشت‌ها را طی 25 سال آینده به روزهای خوش برگرداند و خوشبختانه برای همه دشت‌ها برنامه‌ریزی کرده‌و برای نخستین‌بار آب برنامه‌ریزی شده در کشور از طریق وزارت کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از دشت‌های کشور مثل رفسنجان، مشهد، کرمان مرد و از بین رفت اما با توجه به تلاش‌های صورت گرفته طی چند سال گذشته و برداشت‌های بی‌رویه در بخش کشاورزی نگذاشتیم دشت‌های استان بمیرند و از بین روند، در واقع فکر می‌کنم مسئولان استان خوش موقع ورود کردند و با روندی که پیش گرفته‌ایم به مردم قول می‌دهم نگذاریم تا روزی که هستیم هیچ دشتی در همدان بمیرد چرا که هم سرسبز هستند و هم با مصرف بهینه می‌توانند قطب کشاورزی کشور باشند.

وی در خصوص حجم آب ذخیره شده در سداکباتان همدان نیز گفت: حجم آب ذخیره شده در سداکباتان تا پایان سال 94، 8.4 میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال 93 نزدیک به 6 میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار با آغاز بارندگی‌ها برف‌های بالادست وارد سد می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته میزان بارندگی در کوتاه‌مدت 290 میلیمتر و در بلندمت 228 میلیمتر بوده است اما سال 93 تنها 192 میلیمتر بارندگی داشتیم.

عزالدین با اشاره به وضعیت خوب سداکباتان اظهار کرد: ورودی آب به سداکباتان سه هزار و 240 لیتر در ثانیه است و روزی 26 سانتیمتر آب سد بالا می‌آید البته تصفیه‌خانه عباس‌آباد و آب دره مرادبیگ به میزان 6 میلیون مترمکعب به آب شرب شهر همدان کمک می‌کند.

انتظار سرریز شدن سد سرابی

وی به سدسرابی هم اشاره‌ای کرد و افزود: آب ذخیره شده در پشت سد سرابی 6 میلیون مترمکعب است به طوریکه با ورودی هزار و 200 لیتر در ثانیه آب به سد، سرریز شدن سد دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان