اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. تير 1396 - 6:54   |   کد مطلب: 25686
استان همدان همه ساله در ایام تابستان علی الخصوص در تعطیلات عید فطر پذیرای تعداد زیادی از مسافران می باشد که با توجه به حجم زیاد این مسافران و بالا تر بودن از ظرفیت شهر همدان نیازمند مدیریتی جامع است.
حجم زیاد مسافران همدان را غافلگیر کرد

به گزارش صبح الوند، استان همدان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و قرار گرفتن در مکان رفت و امد چندین شهر غربی کشور همه ساله علی الخصوص در ایام تابستان و همچنین تعطیلات عید فطر پذیرای حجم زیادی از مسافران است مسافرانی که بیشتر از ظرفیت خود شهر همدان می باشند ومدیریت آنها مستلزم همکاری بیش از حد مسئولین شهری می باشد.

 

امسال نیز همچون گذشته شاهد افزایش حجم سافران به همدان بودیم برخی از مقصد مکان گردشگری خود را رزرو و با مراجعه به ستاد خدمات تسهیلا ت سفر مستقردر  ساختمان عین القضات راهنمایی های لازم را می گرفتند و افرادی دیگر که قصد اقامت در سایر نقاط اقامتی همدان را داشتند با مراجعه به نمایندگان مستقر در این ستاد به راحتی در مکان مورد نظر خود مستقر میشدند.

 

مشکلی که در این میان وجود داشت وجود مسافران زیادی بود که اقدام به زدن چادر در سطح پارک های مجاز شهر همدان کرده بودند که به دلیل ازدحام بیش از حد مسافران در این پارک ها معضلاتی برای آنها پیش امده بود.

 

برخی از آنها از شلوغ بودن سرویس های بهداشتی گلایه مند بودند و خواستار بیشتر بودن سرویس ها در پارک ها بودند .

 

برخی هم  از سفر خود به همدان بسیار رضایتمند بود و همدان را مقصد هر ساله خود در این گرمای سال می دانستند.

 

خانمی که از اهواز امده بود با بیان اینکه چندمین بار است که درایام عید فطر به همدان می اید بسیار از مهمان نوازی همدانی ها استقبال کرد و افزود: به دلیل آب و هوای همدان هر سال این موقع از سال به همدان می آییم.

 

 

 

در این میان شلوغی و ازدحام جمعیت در برخی نقاط گردشگری همدان  همچون غارعلیصدر بسیار مشهود بود و بسیاری از مسافران که از این جاذبه طبیعی بازدید کرده بودند ضمن تعریف فراوان از زیبایی  غار علیصدر  از  معطل شدن بیش از حد خود در صف برای ورود به غار گفتند.

 

برخی دیگر از مسافران از ترافیک سنگین در مسیر تردد مناطق گردشگری همدان شاکی بودند و خواستار رسیدگی به این امر بودند و این موضوع برای خود بومی های همدان هم ایجاد مشکل کرده بود.

 

خاتمی دیگر که از تهران مسافر همدان بود از نبود راهنما در برخی از مناطق گردشگری شاکی بود و گفت: حیف است که در برخی از مکان ها راهنمایی نیست که این مکان های نمونه را به ما معرفی کند.

 

در این میان اقایی که از شیراز  مهمان همدان بود با بیان اینکه همدان استان بسیار زیبایی است گفت: من چندین سال است به همدان می آیم و همه ساله از آرامگاه بوعلی بازدید میکنم.

 

 

وی در خصوص مکان اقامتی خود گفت: من از شهر خود مکان را رزرو کرده بودم و در این زمینه مشکلی نداشتم.

 

جهت جویا شدن بیشتر امادگی و اقدامات مسئولان جهت سروریس دهی به مسافران مصاحبه ای با مسئولین مرتبط صورت گرفت.

 

*معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی: در جهت رفع معضل نوبت دهی غارعلیصدر هستیم

 

علی خاکسار در گفتگو با صبح الوند  با اشاره به اینکه استان همدان به دلیل شرایط جوی  و آب و هوایی همه ساله در ایام تابستان و تعطیلات عید فطر پذیرای مهمان های زیادی از سطح کشور می باشد افزود: بیشترین مسافران به همدان در این ایام از خوزستان و تهران می باشند.

 

*اقامت دویست و سی هزار مسافر در سطح شهر همدان

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همدان  اظهار کرد: در این ایام حدود دویست و سی هزار نفر  اقامت و سیصد و سی هزار نفر  بازدید از اماکن گردشگری داشتیم.

 

*غار علیصدر پردبازدیدترین مکان گردشگری همدان

وی با اشاره به اینکه غار علیصدر با بازدیدی حدود 40 هزار نفر بیشترین تعداد بازدید کننده را به خود اختصاص داده است  افزود: بعد از غارعلیصدر به ترتیب آرامگاه بوعلی سینا، باباطاهر و هگمتانه بیشترین تعداد بازدید کننده را داشتند.

 

خاکسار با اشاره به تشکیل ستاد تسهیلات خدمات سفر استان در استانداری و 8 شهرستان استان افزود: امسال ستاد خدمات تسهیل سفر شهرداری و دستگاه های اجرایی همه آماده بودند و  مرتب از ساعت 8 صبح تا واخر شب در اماکن بودیم و خوشبختانه مشکلی  که حاد باشد و به یک بحران تبدیل شود اصلا دیده نشده است.

 

*از انتقادهای سازنده استقبال می کنیم

وی در خصوص برخی انتقادها مربوط به آماده نبودن همدان برای پذیرش مسافران گفت: انتقاد همیشه سازنده است و باعث رشد و رفع کاستی ها و همدلی میشود که در تلاشیم با دستگاه های اجرایی مرتبط بتوانیم در جهت رفع مشکلات و افزایش رضایتمندی گردشگران قدم برداریم ولی اینجا بحث انتقاد نیست اینجا بحث تخریب است.

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: کسانی دارند این صحبتها را  می کنند که کسی اینها را جایی ندیده است نه تو ستاد سفر بودند نه تو اماکن تاریخی کسی آنها را دیده است فقط یک سری صحبت های کلیشه ای می کنند.

 

 

*امسال برای اولین بار نمایندگان خانه مسافرها در ستاد مسقر بودند

وی با اشاره با ساماندهی خانه مسافرها در این ایام عنوان کرد: همه پرسنل در اماکن اقامتی آماده خدمت بودند و در خصوص خانه مسافرها هم مجری استانی ما در ستاد بودند و مسافرها اسکان داده میشدند .

 

خاکسار با اشاره به نصب شماره تلفن رسیدگی به شکایا در نقاط مختلف شهر گفت: دراین ایام هیچ گونه مشکلی به دبیر خانه ستاد  عرضه نشده است.

 

وی در خصوص ازدحام جمعیت در همدان در این ایام گفت: شما میروید تخت جمشید و یا  اصفهان امکان دارد  یک ساعت در شهر بمانید این که حسن است که این همه مسافر به همدان آمده است این بحران نیست .

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی  در ادامه با اشاره به ازدحام جمعیت در غار علیصدر گفت: علیصدر یک جاذبه منحصر به فرد است که ازدحام جمعیت طبیعی است و در شهر بعضا گردشگر بیاید آرامگاه اگر ببیند شلوغ است  رها می کند اما علیصدر کسی که تا آنجا میرود مجبور است در صف بماند تا نوبتش بشود.

 

وی در پایان با بیان اینکه در جهت رفع معضل نوبتدهی غارعلیصدر کارهایی دردستاقدام است گفت: در خصوص رزرو اینترنتی بلیت غارعلیصدر مشکلاتی است و در جهت رفع آن هستیم که دیگر مسافر با رزرو بلیت از مبدا بداند چه میزان باید منتظر در غار بماند و سر موقع مراجعه کند.

 

در ادامه با  مدیر گردشگری شهرداری همدان که مستقر در  ستاد تسهیلات خدمات سفر در ساختمان عین القضات بودند مصاحبه ای صورت گرفت.

 

*مدیر گردشگری شهرداری همدان: مستقر شدن نمایندگان مراکز اقامتی همدان در ستاد تسهیلات خدمات سفر شهرداری

علی اصغر شیری  با اشاره به اینکه امسال برنامه های ستاد تسهیلات خدمات سفر مسافران جامع تر برگزار شد افزود:امسال با تشکیل ستاد اسکان مسافرین و با هماهنگی ستاد اجرایی سفر محل عین القضات همدان را به عنوان محل ستاد آماده و برنامه ریزی کردیم.

 

مدیر گردشگری شهرداری همدان اظهار کرد:  با نماینده مهمانپذیرها، هتل ها و خانه مسافرها هماهنگی  و آنها را  را در مکان ستاد  مستقر کردیم.

 

 

*تعبیه اتوبوس های گردشگری در سطح شهر همدان

وی با اشاره به خدمات دهی دو دستگاه اتوبوس گردشگری در سطح شهر گفت:  دو دستگاه اتوبوس گردشگری را  که به صورت ویژه و دارای خدمات رایگان  با راهنما  تعیین کرده بودیم و در سطح شهر در چند پکیج گردشگری  مسافرین و گردشگرهایی که می خواستند از امکانات ما استفاده کنند  فراهم کرده بودیم.

 

شیری افزود: از دیگر برنامه های ما برگزاری مراسم جشن بود که در میدا ن باباطاهر در روز عید و فردای روز عید برگزار شد که از ساعت 6:30 تا نزدیک اذان مغرب و عشا در قالب برنامه ممتنوع و برنامه های عمو حمید که تنوع و شور و نشاطی را در سطح شهر ایجاد کرده بود.

 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سوغات همدن در میدان باباطاهر گفت:  هدف از این نمایشگا ها  نشان دادن ظرفیت ها ،پتانسیل های گردشگری و در واقع صنایع دستی و سوغاتی است که در  بعضی از شهرها و استان ها و حتی خود همدان به صورت  ویژه داشتیم.

 

*امسال بحث ماندگاری مسافر در سطح شهر همدان راداشتیم

مدیر گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه امسال این بحث ماندگاری مسافرین را در سطح شهر همدان داشتیم  افزود: امسال با ارائه خدمات جانبی از جمله بحث فراهم کردن خانه مسافرهای مجاز و همچنین فضاهای خوبی همچون اردوگاه ابوذر و فضاهای دیگری که از طرف تربیت بدنی و آموزش و پرورش پیش بینی شده بود توانستیم ماندگاری مسافران را افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به استقبال بیش از حد مسافران از همدان گفت: خوشبختانه مسافران زیادی را در این مدت داشتیم که نشان از استقبال بود  و انشالله امیدوار هستیم که بتوانیم نسبت به سال گذشته  حرکات و برنامه ها طوری باشد که بتوانیم مسافران بیشتری جذب کنیم.

 

شیری در خصوص تعداد چشمه ها در چندین نقطه از پارکهای همدان از جمله پار ک مردم گفت:  امکان پذیر نیست که فقط برای چند روز خاص  یک مجموعه ای را پر از سرویس بهداشتی کرد هر چیزی یک شاخصی دارد در یک روز خاص و یا ایام خاصی حجم مسافرها زیاد می شود به دلیل  ضعف آن پارک نیست .

 

 

وی ادامه داد: شما در  ایام عادی  در پارک حضور پیدا کنید می بینید که ضرورتی ندارد که بخواهیم فضای زیادی را در پارک مردم به بحث سرویس بهداشتی اختصاص دهیم  و این طبیعتا در ایامی که بسیار شلوغی است نه در همدان بلکه در  خیلی از شهرهای استان های دیگر هم بعضی از اوقات که ترافیک میشود خدمات رسانی دچار مشکل میشود و با صف مواجه هستند و این طبیعی است و در ایام عادی مشکل نداریم.

 

*غیر استاندار است  تعداد چشمه های یک پارک را فقط برای یک ایام خاص افزایش داد

مدیر گردشگری شهرداری همدان تاکید کرد: ما نمیتوانیم یک پارکی یک مساحت و گنجایش خاصی دارد بیش از حد سرویس بهداشتی بگذاریم و در روزهای دیگر کاربردی نداشته باشد و به نوعی حیف هزینه باشد.

 

وی در پایان تصریح کرد کرد: در ایام خاص احتمال دارد پیک مسافر زیاد باشد و نه تنها انجا رستوران ها و هتل ها  با مشکل مواجه بودند به دلیل اینکه حجم  مسافر بسیار بیشتر از ظرفیت بود.

 

همانطور که در مقدمه قید شده بود مشکل ترافیک یکی از مسائلی بود که با ورود حجم زیاد مسافران به همدان در خیایانها مخصوصا خیابان های منتهی به مناطق گردشگری مشهود بود به همین منظور مصاحبه ای با رییس پلیس راهور استان همدان صورت گرفت.

*رییس پلیس راهور استان:مدارا کردن با مسافرین در تخلفات جزئی دردستور کار پلیس راهور استان همدان بود  

سرهنگ علی فکری با بیان اینکه استان همدان  هم از لحاظ شرایط آب وهوایی و هم به جهت اینکه در مسیر عبور استانهای مرکزی کشور قرار گرفته است  افزود: قطعا تعداد زیادی از مسافران در این ایام امدند و در شهر همدان حضور داشتند که  تعداد قابل ملاحظه ای بود و با اقداماتی هم که پلیس انجام داده بود  پیش بینی کرده بودیم چنین حجم مسافری داشته باشیم.

 

رییس پلیس راهور همدان  با اشاره به آغاز طرح تابستانه پلیس همزمان با عید سعید فطر گفت: امسال توانستیم با کمک سایر نهاد ها و نیروهای انسانی و تجهیزاتی که در اختیارمان بود این طرح را به اجرا بگذاریم.

 

وی افزود: دراین ایام استقرار عوامل پلیس به صورت محسوس و نامحسوس در معابر حادثه ساز به جهت کنترل تخلفات رانندگان  را داشتیم.

 

سرهنگ فکری ادامه داد: دیگری حضور عوامل پلیس در مسیرهای تردد مسافرین عید سعید فطر بود و سعی کرده بودیم از نیروهای آشنا به شرایط و معابر استان استفاده بکنیم که بتوانند راحت تر راهنمایی  و به مسافرین آدرس بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه بحث مدارا کردن با مسافرین در تخلفات جزئی دردستور کار پلیس راهرو استان همدان بود  افزود: نشان دادن چهره نرم پلیس از جمله اقداماتی بود که انجام دادیم ولی در تخلفات حادثه ساز به هیچ وجه اغماضی را دربرخورد با این تخلفات از خودمان نشان ندادیم.

 

رییس پلیس راهور همدان  تاکید کرد: در اماکن تاریخی ومذهبی در سطح استان و شهرستانها با مسافرین عزیز مدارا شد ضمن اینکه با هماهنگی دستگاه های مربوطه اقداماتی را انجام دادیم که بتوانند از حداکثر ظرفیت پارکینگ های سطح استان استفاده بکنند.

 

 

*از جریمه کردن رانندگان در اطراف نقاط گردشکری خودداری کردیم

وی تصریح کرد: در خیلی از نقاط همچون آرامگاه بوعلی سینا تا آنجایی که مشکلات ترافیکی برای دیگران به وجود نمی آوردند سعی می کردیم با آنها مدارا کنیم ضمن اینکه خلاف مقررات بودکه ما مدارا کنیم.

 

سرهنگ فکری خاطر نشان کرد: به جهت اینکه نمی خواستیم خاطره بدی از مسافرتشان به شهر همدان اتفاق بیفتد این همراهی را با مسافرین داشتیم ولی با تخلفات حادثه ساز برخورد داشتیم وخط قرمز پلیس این تخلفات حادثه ساز است.

 

 

*دربرخی از نقاط گردشگری ماشین ها افزایش یافته اما طول معابر ثابت است

وی در خصوص ترافیک ایجاد شده در مناطق گردشگری همچون گنج نامه گفت: در برخی از نقاط گردشگری ما به جهت اینکه طول معبر همزمان با افزایش خودرو ومسافرین طی سالیان گذشته افزایش پیدا نکرده است ترافیک را در برخی از نقاط گردشگری از جمله در گنج نامه داشتیم که همین امر باعث شد که ما در مقاطعی محور گنج نامه را به سمت شهر همدان به صورت یک طرفه به جهت تخلیه بار ترافیکی اجرا کنیم.

 

*سخن پایانی:

در پایان باید گفت با توجه به اینکه همدان همه ساله پذیرای مسافران زیادی در ایامی خاص میباشد نیازمند مدیریتی خاص در این زمینه می باشد که می توان پیشنهاداتی در این خصوص داد به عنوان مثال در خصوص معطل شدن مسافران در مکانهای گردشگری همچون غار علیصدر میتوان با رزرو ایننترنتی این مشکل را حل کرد یا در خصوص ازدحام جمعیت در پارک ها و کمبود  سرویس بهداشتی می توان با مستقر کردن کانکس هایی به طور موقت این مشکل را حل و یا با در اختیار گذاشتن پارک های بیشتر جهت چادر زدن مسافر از ازدحام مسافران در پارکهایی خاص خودداری کرد البته ناگفته نماند که حجم مسافری که وارد همدان در ایامی خاص میشود بسیار بیشتر ازظرفیت شهر می باشد و به عنوان مثال در مواردی همچون ترافیک در معابر باریک شهر فقط طرح های ترافیکی پلیس راهور می تواند سازنده باشد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان