اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. شهريور 1394 - 10:05   |   کد مطلب: 13723
بازخوانی شاخص های دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب؛
دولت یازدهم به چه میزان به شاخص های دولت اسلامی عمل نموده است؟
يكى از اساسى ‏ترين كارها براى اينكه ما جلوى اسراف رابگيريم اين است كه مسئولين كشور، خودشان، كسانشان، نزديكانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافيگرى نباشند. چطور مي توانيم اگر خود مان اهل اسراف باشيم، به مردم بگوئيم اسراف نكنيد
دولت یازدهم به چه میزان به شاخص های دولت اسلامی عمل نموده است؟

به گزارش صبح الوند، شهاب همدانی در یادداشتی نوشت:

 رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، نقشه ی راه انقلاب اسلامی و فرآیند تحقق هدف های اسلامی را ترسیم نمودند: از منظر معظم له این مسیر، فرآیند ی پنج مرحله ای است که نهایتاً به شکل گیری تمدن بین المللی اسلامی می انجامد.

درتوضیح این فرآیند، ایشان می فرمایند: «ما یک انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلام یتشکیل دادیم، مرحله ی بعد تشکیل دولت اسلامی است، مرحله ی بعد تشکیل کشور اسلامی است، مرحله ی بعد تشکیل تمدن بین الملل اسلامی است.» (بیانات امام خامنه ای، 8 شهریور 83)

رهبر معظم انقلاب در تبیین این موضوع می فرمایند: «اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آنگاه کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد، عدالت مستقر خواهد شد، تبعیض از بین خواهد رفت، فقر به تدریج ریشه کن می شود، عزت حقیقی برای مردم به وجود می آید، جایگاه ش در روابط بین الملل ارتقاء پیدا می کند. این می شود کشور اسلامی.» (بیانات امام خامنه ای، 12 آذر 79)

همچنین در طول دهه ی اخیر رهبر معظم انقلاب بارها و بارها شاخص های تشکیل دولت اسلامی و کشور اسلامی را بیان فرموده اند. در این جا به اختصار به مهم ترین آن ها اشاره می شود:

بهترين كيست؟

بهترين كيست؟ من نسبت به شخص، هيچ‏گونه نظرى ابراز نمي كنم؛ اما شاخص هائى وجود دارد.

بهترين، آنكسى است كه درد كشور را بفهمد، درد مردم رابداند، بامردم يگانه وصميمى باشد، ازفساد دور باشد، دنبال اشرافيگرى خودش نباشد.

آفت بزرگ ما اشرافيگرى وتجمل ‏پرستى است فلان مسئول اگر اهل تجمل واشرافيگرى باشد، مردم را به سمت اشرافيگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. (بيانات در جمع مردم استان كردستان ‏در ميدان آزادى سنندج ‏1388/02/22)

خدمت خستگي ناپذير

دولت در هر دوره ‏اى، دولت مرد ماست؛ نشان دهنده ‏ى خواست مردم وجهت ‏گيرى مردم است...

دولت ... شاخصه ‏اش عبارت است از تصميم قاطع بر خدمت خستگى ‏ناپذير به مردم، به ميدان آوردن همه ى توان خود و پُر رنگ كردن هدف هاى بلند انقلاب. (بيانات در حرم مطهر رضوي ـ 1385/01/01)

مردمى وساده ‏زيست

يكى از اساسى ‏ترين كارها براى اينكه ما جلوى اسراف رابگيريم اين است كه مسئولين كشور، خودشان، كسانشان، نزديكانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافيگرى نباشند. چطور مي توانيم اگر خود مان اهل اسراف باشيم، به مردم بگوئيم اسراف نكنيد؛«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ»؛ (بقره:44)

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ».(صف:2و3)

(بيانات در جمع مردم استان كردستان ‏در ميدان آزادى سنندج‏ 1388/02/22)

کم کردن فاصله طبقات

ساده ‏زيستى ... چيز با ارزشى است؛ در مسئولين هم - كما بيش؛ يكجايى كمتر، يكجايى بيشتر - بحمداللَّه هست. ساده ‏زيستى چيز بسيار با ارزشى است. ما اگر بخواهيم تجمل و اشرافيگرى واسراف و زياده ‏روى را - كه واقعاً بلاى بزرگى است - از جامعه ‏مان ريشه‏ كن كنيم، با حرف وگفتن نمي شود؛ كه از يكطرف بگوئيم و از طرف ديگر مردم نگاه كنند و ببينند عملمان جور ديگر است! بايدعمل كنيم.

عمل ما بايستى مؤيد و دليل و شاهد برحرف هاى ما باشد تا اينكه اثر بكند. اين خوشبختانه هست.

فاصله ‏تان رابا طبقات ضعيف كم كرده ‏ايد و كم نگهداريد و هر چه كه ممكن است آنرا كمتر كنيد. (ديدار رئيس‏ جمهوری و اعضاى هيئت دولت 1387/06/02)

توجه به ساده ‏زيستى

اين شعار، شعار بسيار مهم است؛ اين را نبايد دست‏ كم گرفت. يك وقت هست كه ما در زندگى شخصى خود مثلاً حركت اشراف‏ گونه ‏ايى داريم بين خودمان و خدا؛ كه اگر حرام باشد، حرام است؛ اگر مكروه باشد، مكروه است؛ اگر مباح باشد، مباح است؛ اما يك وقت هست كه ما جلوى چشم مردم يك مانور اشرافى ‏گرى مى‏ دهيم؛ اين ديگر مباح و مكروه ندارد؛ همه ‏اش حرام است؛ به ‏خاطر اين ‏كه تعليم ‏دهنده ى اشرافى ‏گرى است به: اولاً زيردست‏هاى خودمان، ثانياً آحاد مردم به اينكار تشويق مى‏ شوند.

ما نبايد مردم را به اينكار تشويق كنيم. ممكن است در داخل جامعه كسانى پولدار باشند و ريخت وپاش كنند - البته اين كار بدى است، ولى به خود شان مربوط است - اما ريخت و پاش ما اولاً از جيب مان نيست، از بيت‏ المال است؛ ثانياً ريخت و پاش ما مشوق ريخت و پاش ديگران است.پ

واقعاً «الناس علی دین ملوكهم». ملوك در اين ‏جا به معنى پادشاهان نيست كه بگوييم ما پادشاه نداريم؛ نه، ملوك شماها هستيد النّاس على دينماها. (ديدار رئيس جمهور و هيأت وزيران 1384/06/08)

نظارت بر زير مجموعه ها

نظارت بر زير مجموعه هم خيلى مهم است. من اصرار و تأكيد دارم كه شما دوستان عزيز - كه مسئولان بالا و مديران ارشد هستيد - مسأله ‏ى نظارت بر زير مجموعه ‏ى خودتان را بسيار اهميت بدهيد.

چشم هاى بينا و بصير و باز شماست كه وقتى در دائره ى مسئوليت تان مي چرخد، ميتواند صحت كار و پيشرفت كار را تضمين كند. اگر چنانچه شما غفلت كرديد، ممكن است در همان بخشى كه غفلت كرده‏ايد نابسامانى انجام بگيرد. (ديدار رئيس‏ جمهوری واعضاى هيئت دولت 1387/06/02)

تعامل نظام ‏مند با نخبگان و اهل نظر

تعامل نظام‏مند با نخبگان واهل نظر - حتى مخالفين - است؛ با اينها هم بايد تعامل كرد. نخبگان جامعه را نبايد فراموش كرد. من اعتقادم اين است كه بر طبق فرمايش مولاى متقيان، آنجايى كه بين خواست نخبگان و خواست مردم - عامه ‏ى مردم - تعارض وجود دارد، خواست عامه‏ ى مردم مقدم است؛ اين همانى است كه در نامه‏ى معروف حضرت و فرمان معروف حضرت به مالك اشتر، به اين معنا تصريح شده؛ اما هميشه از اين قبيل نيست. گاهى نخبگان نظرات اصلاحى‏اى دارند كه بايستى از اينها استفاده كرد. يعنى همچنانى كه گفته مي شود كه «همه چيز را همگان دانند»، «همه كار را همه مگان توانند»؛ واقعش اينجورى است. از نظرات و از نيرو و از كار همه ى نيروها استفاده بشود. (ديدار رئيس‏ جمهوری و اعضاى هيئت دولت 13870/06/02)

دهه ی پيشرفت وعدالت

اين دهه‏اى كه ما در پيشرو داريم، دهه‏ى پيشرفت وعدالت است. در اين دهه، گفتمان مسئولان كشور بايستى پيشرفت و توسعه باشد؛ پيشرفت و عدالت باشد. (ديدار رئيس‏ جمهوری و اعضاى هيئت دولت 1387/06/02)

خردگرايى و تدبير و حكمت در تصميم ‏گيرى وعمل

خردگرايى و تدبير و حكمت در تصميم‏گيرى و عمل اين جزو مسائلى است كه حتماً به آن احتياج داريد؛ همه ‏مان در تصميم ‏گيري ها و عمل مان به آن احتياج داريم. (ديدار با رئيس جمهور و اعضاى هيئت دولت 1385/06/06)

در این مجال به طرح 2 سوال می پردازیم :

ابتدا از ریاست محترم جمهوری می پرسیم حضرتعالی و نمایندگان دولت در استان همدان در طول 2 سال اخیر به چه اندازه به شاخص های دولت اسلامی عمل نموده اید؟

و سوال دوم: افکار عمومی جامعه قضاوت کند: دولت یازدهم به چه میزان به شاخص های دولت اسلامی عمل نموده است؟

- هزینه ی اعتبارات کلان از بیت المال برای مراسم استقبال از رئیس جمهوری با کدام یک از شاخص های دولت اسلامی هم خوانی دارد؟ 

-دولت یازدهم برابر کدام قانون، اعتبارات کلان برای نصب هزاران بنر و آذین بندی شهرهای استان در نظر گرفته است؟ دولت راستگویان برای تنویر افکار عمومی جامعه ردیف اعتبارات بودجه ای را در این رابطه اعلام کند. 

- نصب هزاران بنر تبلیغاتی برای مصرف یک روز چه توجیه منطقی را در بر دارد؟ و با کدامین سیاست دولت تدبیر و امید سازگار است؟

- استقبال از رئیس جمهور با نصب هزاران بنر از پول بیت المال و صدور بخشنامه به بعضی ادارات برای حضور اجباری کارکنان در مراسم استقبال با کدام منطق اعتدال تفسیر میشود؟

- آیا بنر باران نمودن شهرهای ا ستان در این شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده ی فقر و بیکاری جوانان به صلاح جامعه و نظام اسلامی است؟

- آیا مسولان دولت یازدهم بر این همه اسراف و تبذیر در استان همدان نظارت کافی دارند؟

- آیا تبلیغات حجیم و لجام گسیخته برای استقبال از رئیس جمهور محترم در شأن نظام اسلامی است؟ یا این که این گونه حرکت ها یاد آور راه اندازی خدم و حشم توسط شاهان قاجار است؟

- آیا تبلیغات گسترده با هزینه های بیت المال و بنام تشکل ها ی مردمی یک اقدام عوام فریبانه نیست؟

- آیا مسولان دولت در استان با سوء استفاده ازاعتبارات بیت المال برای تحقق دولت اسلامی تلاش می کنند؟ 

- آیا اسراف و تبذیر تبلیغاتی در سطح وسیع با ایده های حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی هم خوانی دارد؟

- آیا ایده های حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی نظام را که توسط امام خمینی رضوان الله علیه ترسیم شد، فراموش کرده اید؟

- آیا می دانید ایده های حاکمیتی نظام مقدس جمهوری اسلامی شامل عمل به شاخص های اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و طرد مطلق شاخص های اسلام امریکایی است؟

- آیا نظام الگویی امام خمینی رضوان الله علیه که حامی کوخ نشینان و مستضعفان و محرومان جامعه است؛ اجازه ی اسراف و تبذیر در این سطح را به مسولان می دهد؟

بشنوید مواضع امام خمینی رضوان الله علیه را :

واقعاً سر فرود بیاورید به قانون؛ و واقعاً سر فرود بیاورید به اسلام. لفظ را همه می‌گویند. شاید شیطان راهم ا ز شب پرسند، می‌گوید من انقلابی هستم! امروز همه انقلابی هستند! امروز همه دلسوز برای ملت هستند! باید به حسب واقع، به حسب انصاف، به حسب وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده‌اند، این مردم زاغه نشین که شماها را روی مسند نشانده‌ اند ملاحظه آنها را بکنید، و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آنروزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از آنروز بترسید که ممکن است یکی از «ایامالله» - خدای نخواسته - باز پیدا بشود. و آنروز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به ۲۲ بهمن. قضیه [این‌] است که فاتحه همه مارا می‌خوانند! من از خدای تبارک وتعالی امید این را دارم که به ما عنایت بفرماید و ما را هدایت کند به یک راهی که مرضی اوست؛ و قلم های ما را هدایت کند به یک نوشته‌ هایی که مورد رضای اوست. و بر زبان های ما جاری کند یک چیزهایی را که مورد رضای اوست.(صحیفه امام خمینی جلد ۱۴ صفحه ۳۸۰)

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان