اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. دى 1394 - 9:29   |   کد مطلب: 15790
از مهمترین دلایل گسترش رو به افزون آسیب های جدید و نوپدید ناشی از فناوریهای نوین و شبکه مجازی ، نبودآموزش از سوی خانواده و نظام آموزشی(مدارس و دانشگاه) به کودکان ، نوجوانان و جوانان و عدم فرهنگ سازی صحیح می باشد.
آسیب های نوپدید ، شبکه اجتماعی و خانواده ایرانی

به گزارش صبح الوند، یکی از کارشناسان اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان در یادداشتی نوشت:

فضای مجازی به عنوان یکی از ویژگی های زندگی مدرن امروزی تعریف شده است که همانند هر پدیده دیگری دارای جنبه ها و اثرات مثبت و منفی می باشد. در پس این جامعه شبکه ای یا مجازی تغییر ماهیت مراودات اجتماعی به شکل جوامع مجازی و معاشرت های الکترونیکی از طریق متون الکترونیک و سیستم چند رسانه ای به عنوان محیط نمادین پدید آمده است که باعث پیدایش نوعی نا امنی اجتماعی و آسیب های نوپدید اجتماعی در فضاهای مجازی شده است. فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند با اینکه عمر زیادی ندارند اما به خوبی توانسته اند در زندگی مردم جا باز کنند .

امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود با شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، رسانه های مدرن مواجه است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرایند تاثیر گذاری در خانواده ایرانی را هدف گرفته است. عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه داده روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج خانواده های نابسامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، ترویج فرهنگ ازدواج سفیدو ... پیام های مشترک این شبکه های اجتماعی می باشد.

گسترش فضای مجازی در حوزه روابط فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی ، از بین رفتن حریم بین والدین و فرزندان و ایستادن در مقابل یکی از والدین یا هردو.

در بحث ازدواج رشد و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، مجازی مسایلی مانند ناپایداری ازدواج ها، تغییرات الگوی همسر گزینی، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد ، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع طلبی جنسی زنان و مردان و .... را بوجود آورده است . تغییراتی که ناشی از بسط و رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه دینی جامعه رخ داده : کاهش آموزه های دینی در خانواده، دوری خانواده از مشروعیت ، کم رنگ شدن حریم های دینی در روابط خانوادگی و ... است.

از مهمترین دلایل گسترش رو به افزون آسیب های جدید و نوپدید ناشی از فناوریهای نوین و شبکه مجازی ، نبودآموزش از سوی خانواده و نظام آموزشی(مدارس و دانشگاه) به کودکان ، نوجوانان و جوانان و عدم فرهنگ سازی صحیح می باشد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان