اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. خرداد 1395 - 13:05   |   کد مطلب: 18289
فضاي مجازي پديده نوظهوري است كه در مدت زمان اندك توانست يكي از گسترده ترين و اثرگذارترين پديده هاي تاريخ بشر گردد.

به گزارش صبح الوند، فضای مجازی پيچيدگي هاي زيادي دارد و نمي توان آن را صرفا پدیده ای فیزیکی برشمرد بلكه در كنار تكنولوژي ، فرهنگ و فلسفه و فضاي زير ساختي خاص خود را نيز دارد . با همين رويكرد ، در آينده نه چندان دور تاثيرات جدي بر انسان و ويژگي هاي وي خواهد داشت . از جمله اين تاثيرات مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

 

امروزه دسترسي به فضاي مجازي يكي از معيارهاي دارا و ندار بودن نيست در حاليكه در آينده نه چندان دور اين موضوع معيار دارا و ندار براي جامعه مي شود و در نتيجه موضوع شكاف ديجيتال ( سطح دسترسي به فناوري فضاي مجازي ) يكي از مهمترين مسائل اجتماعي بشر خواهد شد.

 

  با گسترش روز به روز فناوري فضاي مجازي،  به مرور قدرت تصميم گيري انسان كاهش یافته و تصميم گيري ماشينها به جاي انسان ، پر رنگ مي شود.

 

با توسعه فضاي مجازي،  توان دانش پژوهي انسان روز به روز افزايش و سرعت آن بالاتر خواهد رفت . در نتيجه قدرت استفاده از داده هاي بي شمار و توسعه فضاي پژوهشي در حوزه هاي جديد دانشي روز به روز بيشتر خواهد شد.

 

امروزه بخش زيادي از هويت اجتماعي و فرايند جامعه پذيري و تربيت در خانواده و مدرسه صورت مي پذيرد در حاليكه رفته رفته اين فرايند كمرنگ تر و به جاي آن فرايند هاي جامعه پذيري مبتني بر فضاي مجازي پررنگ تر خواهد شد . در نتيجه انسان ها درون فضاي مجازي رشد كرده و جامعه پذير خواهند شد .

 

همچنین  به دليل احساس هميشه ديده شدن و این حس که همواره کسانی در حال رصد کردن ما هستند  احساس حريم خصوصي و شخصي به شدت تضیيق و در نتيجه اين حريم كم رنگ مي گردد.

 

با توجه به نياز سازي هاي روز افزون فضاي مجازي براي انسان و پاسخگوئي خود اين فضا به نيازها ،‌ روز به روز در هم تنيدگي انسان و فضاي مجازي بيشتر و بيشتر مي شود به گونه اي كه شايد در آينده نه چندان دور نتوان انسان بدون فضاي مجازي را تصور كرد.

 

پيش بيني مي شود فناوري آنقدر به انسان نزديك و در همه ابعاد با زندگي وي در هم تنيده گردد كه چون پوست دوم ، يا لباس دوم براي انسان باشد و انسان بدون فضاي مجازي حكم انسان برهنه در جهان كنوني را خواهد داشت.

 

یادداشت از محمد یعقوبی، نماينده سازمان فضاي مجازي سراج در همدان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان