اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1394 - 0:03   |   کد مطلب: 13544
آنچه که ذهن هر کسی را به خود مشغول می سازد رفتارهای دوگانه دولت نسبت به مجلس است.
دولت تدبیر وعده بازگشت حرمت و اقتدار به مجلس را فراموش نکند

به گزارش صبح الوند، جواد رمضانپور در وبلاگ "صراط57" نوشت:

معاون محترم امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه جناب آقای سید عباس عراقچی در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون تصویب توافقنامه وین (برجام) گفت: «اگرچه طبق اصل ۷۷ قانون اساسی همه موافقتنامه ها و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما برجام برنامه اقدام مشترک است که دو طرف به صورت داوطلبانه اجرا می کنند.»۱ و همچنین افزود: «در قانون اساسی هم اشاره شده که اگر موضوعی در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد آن موضوع از حیطه اختیارات مجلس خارج می شود و در ۱۲ سال گذشته موضوع هسته ای کشورمان در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است. به اعتقاد ما برجام نیاز به مصوبه مجلس ندارد.»۲ 
 
قبل از اینکه به این مسئله بپردازیم بد نیست که نگاهی به وعده های دولت محترم آقای حسن روحانی بیندازیم و ببینیم ایشان در مورد مجلس چه وعده هایی را داده است؟! آقای روحانی در مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر در سال‌‌های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی‌حرمتی شد، این حرمت و اقتدار باید به آن بازگردد. دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنون یک نهاد مهم و تاثیرگذاری که امام فرمود عصاره فضائل یک ملت است، می‌نگرد.»۳ 
 
در اینجا آنچه که ذهن هر کسی را به خود مشغول می سازد رفتارهای دوگانه دولت نسبت به مجلس است. آقای روحانی بطور غیر مستقیم اما صریح و واضح نحوه تعامل دولت آقای احمدی نژاد با مجلس را به چالش می کشد و مدعی می شود که آقای احمدی نژاد حرمت و اقتدار مجلس را حفظ نکرده است اما آیا این نحوه برخورد با مجلس که مدعی شویم یکی از اساسی ترین مسائل کشور که همانا نتیجه بیش از دو سال مذاکرات بین المللی بوده و در آن از مسائل نظامی و هسته ای و امنیتی و … را تحت الشعاع خود قرار داده، نیاز به تصویب مجلس ندارد؟! 
 
البته اگر نگرانی بر سر این است که در صورت تصویب برجام در مجلس باعث می شود که دولت ملزم به رعایت آن شود باید گفت که این بحث کاملا واضح و ساده ای است که الزام دولت به رعایت آن فقط مشروط به عدم نقض برجام توسط طرف های مقابل است و این از بدیهیات هست که چنانچه طرف مقابل بخواهد حتی یک ماده از توافق را نقض کند همانطور که در برجام آمده نقض یک ماده برابر با همه آن است و یا بعبارتی دیگر توافق بر همه یا هیچ چیز. پس این نگرانی و دلواپسی کاملا بی مورد است. و دولت بهتر است حرمت و اقتدار مجلس را همانطور که وعده اش را داده، حفظ کند و بداند که ملت تمامی وعده های دولت را دنبال خواهند کرد. 
 
در پایان باید بگوییم که، این برخورد دوگانه با مجلس که هرگاه منافع شخصی و جناحی ما ایجاب کند از مجلس تعریف و تمجید کنیم و هرجا که منافع شخصی و جناحی ما در تقابل با مجلس است حرمت و اقتدار آن را زیر پا بگذاریم نه اعتدال است و نه عقلانیت و نه صداقت و نه اخلاقی بلکه عکس آنهاست. 
 
منابع:
۱: خبرگزاری بین المللی تسنیم
۲: همان
۳: مشرق نیوز

 

 

 

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان