اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. اسفند 1394 - 16:38   |   کد مطلب: 17149
گرمای هوا در اواخر اسفند ماه امسال سبب بیدار شدن درختان و آغاز زندگی آنان شد ولی بازگشت سرما باغات و درختان همدان را تهدید می‌کند.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، امسال زمستان پرباری برای استان همدان رقم خورد که نتیجه آن بارشهای برف و باران بسیاری بود که نوید بهار و تابستان خوبی را برای مردم و کشاورزان استان همدان می‌داد.

اما اواخر اسفند ماه با افزایش دمای هوا درختان به تدریج از خواب زمستانی بیدار شده و با شکوفه دادن زندگی خود را آغاز کردند که از همان زمان نگرانیهایی از سوی کشاورزان ایجاد شد که بروز سرما می‌تواند خسارتی جدی به باغات همدان وارد کند.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: با بیان اینکه سامانه جدیدی وارد استان همدان شد که از بعدازظهر و اواخر روز دوشنبه تاثیرگذار بود، خواهد بود، اظهار کرد: فردا تا حدودی هوا صاف می‌شود.

سیدمهرداد حسینی با اشاره به اینکه اواخر روز چهارشنبه بار‌شها شدت پیدا می‌کند به گونه‌ای که پیش‌بینی بارش 30 میلیمتری شده است، تصریح کرد: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با کاهش هشت درجه‌ای دما روبه‌رو خواهیم بود که مردم دوباره با سرمای سخت مواجه می‌شوند.

وی با اعلام اینکه با وجود کاهش دمای هوا احتمال بارش برف در ارتفاعات وجود دارد، اظهار داشت: شدت بارشها در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه زیاد است و پیش‌بینی می‌شود در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و همدان بارندگی بالایی داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه توصیه‌های لازم به جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری از سرمازدگی درختان و باغات داده شده است، بیان کرد: کشاورزان باید تمهیدات لازم از جمله گرم نگه داشتن ریشه‌ها را انجام دهند تا خسارت بالایی به باغات همدان وارد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  گفت: اخطاریه کاهش دما از سوی اداره کل هواشناسی به جهاد کشاورزی استان همدان اعلام شده است تا بتوان تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود خسارت اندیشید.

منصور رضوانی جلال با اعلام اینکه اطلاع‌رسانی لازم به بهره‌برداران و تشکلهای کشاورزی استان همدان شده است، گفت: متاسفانه امسال با بهار زودرس مواجه بودیم که کار را برای کشاورزان دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه باغات استان همدان در معرض سرمازدگی هستند، گفت: کشاورزان و باغ‌داران باید تمهیدات لازم از جمله ایجاد گرما در باغات را مهیا کنند تا بتوان از ورود خسارت به بازار جلوگیری کرد.

رضوانی جلال بیان کرد: از حدود پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی استان، سهم محصولات باغی در سال زراعی گذشته 582 هزار تن به ارزش 27 هزار و 400 میلیارد ریال بوده است که محصولات باغی 6 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تعداد بهره‌برداران در باغات همدان را 78 هزار و 600 نفر برشمرد و گفت: در حال حاضر 64 هزار هکتار باغ مثمر با تولید 582 هزار تن و چهار هزار هکتار باغ غیرمثمر در استان همدان داریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان