اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. فروردين 1395 - 9:27   |   کد مطلب: 17178
آب برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد و اگر وجود نداشته باشد حیات نیست. متاسفانه این عنصر به علت بعضی بی تدبیری های مسئولان و عوامل جوی در ایران رو به اتمام است و زنگ خطر آن شنیده می شود.

به گزارش صبح الوند، روز جهانی آب ، 22 مارس  مصادف با دوم فروردین اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس "محیط زیست و توسعه سازمان ملل"  در شهر ریودوژانیرو و برزیل رسما مطرح شدو  در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند.

از سال 1993، هرسال یک شعار جدید در باره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه برپایه آن شعار شکل گیرد.

سازمان ملل شعار امسال روز جهانی آب را " آب و مشاغل" تعیین کرده است و به طور جامع امسال توجه خود را به این موضوعات معطوف داشته است، در بین عوامل تهدیدکننده ایران هم، این دو مورد به صورت بارز خود را نشان می‌دهند

متاسفانه این روز همه ساله در ایران با توجه به برخورد آن با تعطیلات ناشناس مانده است. البته ناگفته نماند که از قدیم ایرانیان درروزسیزده فروردین با رفتن به کنار آب، به این امر اهمیت می دهند.

یافته های پژوهش "بررسی شاخص های بین المللی آب و چشم انداز بحران آب در جهان در افق سال 2050 میلادی" بانک مرکزی  نشان می دهد ایران در حال حاضر در وضعیت "بحران شدید آب" قرار دارد و تا پایان قرن حاضر میلیاردها نفر تحت تاثیر بحران کم آبی قرار می گیرند و این مایه حیات به یک عامل پنهان در درگیری ها و مناقشات تبدیل خواهد شد.

این امر از طرف مسئولین هم تایید شده است و به  گفته مقامات رسمی اکنون کشور در تنش آبی قرار دارد و روز به روز در جهت بحران آبی حرکت می ‏کند وزیر نیرو در این باره می گوید:اگر کشوری 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده  خود را استفاده کند، در دامنه  مطمئن قرار دارد. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب تجدیدشونده 60 درصد است اما اکنون از 120 میلیارد مترمکعب، 96 میلیارد مترمکعب مصرف می شود. یعنی به جای 60 درصد 80 درصد استفاده می ‏شود که این فشار زیادی به منابع طبیعی وارد می ‏کند و موجب خشکی تالاب ‏هایی مانند هامون، بختگان و دریاچه ی ارومیه شده است

.

مدیریت نادرست و عدم برنامه‌ریزی

سازمان محیط زیست سرعت استفاده از منابع آب زیرزمینی در ایران را در قیاس با استاندارد جهانی سه برابر بیشتر تخمین می‌زند.این برداشت بی‌رویه عامل خشکیدن 297 دشت از 600 دشت ایران میباشد. همچنین بخاطر عدم رسیدگی به شبکه ی انتقال آب 35 میلیارد مترمکعب آب در مسیر انتقال هدر می‌رود.

در استان همدان هم در سالهای گذشته با کاهش بارندگی، افت منابع آب زیرزمینی و تشدید تنش آبی در استان همدان، مواجه بودیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هم  از فرسودگی بیش از 30 درصد شبکه توزیع آب همدان خبر داده است  و گفته است که 700 کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب فرسوده استان نیازمند اصلاح و نوسازی هستند.

 

برداشت از آب های زیرزمینی  که باارزش تر از نفت هستند قابل جبران نیست

در این زمینه گفتگویی با مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد محیط زیست انجام دادیم.

راضیه زندی  در گفتگو با خبرنگار ما، آب را از منابع مهم محیط زیست دانست و گفت:بیش از سه چهارم کره ی زمین را آب فراگرفته است ولی متاسفانه بیشتر این آب ها دارای نمک می باشند و تنها یک درصد کل آب های موجود، آب شیرین و قابل استفاده است .

کارشناس ارشد محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه از همین مقدار هم به درستی استفاده نمی شود وانسان ها با بی توجهی خود نه تنها آب را بیهوده و بیش از نیازشان مصرف می کنند بلکه با رفتار ناصحیح خود باعث آلودگی آن می شوند.

وی افزود:  تلفات آب به وسیله ی انسان ، با برداشت بی حساب از منابع آب سطحی و زیرزمینی در مدت زمان طولانی و مصرف بی رویه‌ی آب در منازل و مزارع و صنایع به وجود می آید.

مدرس دانشگاه ضمن اشاره به عارضه خشکی در کشور گفت: اولین عارضه ی این خشکی ، بی آبی است .مصرف بی رویه اب و مهاجرت جمعیت به شهرهای بزرگ  به تدریج وضعیتی را فراهم آورده که منابع آب موجود فقط در ماه های اوج مصرف مورد استفاده قرار گیرند و دیگر پاسخگوی نیاز مردم  نبوده و به ناچار برداشت آب از منابع زیرزمینی رو به افزایش نهاده است.

وی ارزش آب را بسیار مهم  دانست  و گفت: برداشت از آب‌های زیزمینی که از نفت ارزشمندتر است به سادگی جبران‌پذیر نیست.

زندی خاطر نشان کرد: برای کشورهایی مانند ایران که به لحاظ اقلیمی و موقعیت جغرافیایی در منطقه ی خشک و نیمه خشک کره ی زمین قرار دارند طی دو دهه ی آینده " آب " عامل بروز بحران خواهد بود و مسئولان در این زمینه باید تدبیری بیاندیشند.

کارشناس ارشد محیط زیست گفت: مشارکت مردمی ، تلاش آگاهانه و برنامه ریزی شده برای افزایش سطح آگاهی جامعه از طریق آموزش و بسیج عمومی و اجرای برنامه های ملی برای تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف آب و مبارزه با آلودگی آب ضروری است

سخن پایانی....

 خداوند در آیات متعدد انسان را به تفکر در آب و شکرگزاری این نعمت بزرگ یادآور شده است  آب به عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و به عنوان مثال در سوره هایی همچون انبیاء (آیه 30) و سوره نور (آیه 45) آب به معنای منشأ خلقت و ماده اصلی موجودات زنده معرفی گردیده است

حال تصور کنید، اگر عنصر حیات بخش آب در زندگی  انسانها وجود نداشته باشد چه برسرآنان خواهد آمد. متاسفانه آب در کشور ما بر اثر بی تدبیری مسئولان و عدم مشارکت عمومی مردم و مصرف بی رویه آن در حال اتمام است و زنگ خطر آن در حال شنیدن است که باید مردم و مسئولان با یک وفاق ملی، حرکت گسترده و مشارکت همگانی این زنگ را خاموش کنند چرا که فردا دیگر دیر است....

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان