اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. خرداد 1394 - 12:02   |   کد مطلب: 11457
یكی از وظایف این است كه انسان در هر جا و به هر مناسبتی كه سخنی از امام زمان به میان آورده می شود، از فضایل، مناقب، معجزات، كرامات و آثار وجودی او بگوییم.
انتظار فرج یوسف زهرا (س) یک شعار نیست

به گزارش صبح الوند، وظیفه ما در زمان غیبت مانند وظیفه در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) است. گرچه آن حضرت از نظر ما غایب است، اما به ما اشراف و آگاهی دارد و بر اعمال و رفتار ما ناظر است.

بنابراین، تمام وظایفی که قرآن مجید و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) برای یک فرد مسلمان تعیین و بیان فرموده اند در زمان غیبت نیز متوجه ما است که البته همه این وظایف را می توان در یک جمله خلاصه کرد و گفت بزرگ ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت انتظار فرج و ظهور دولت جهانی حضرت مهدی (عج) است.
اما با عنایت به این که انتظار فرج یک شعار نیست، بلکه یک فرهنگ است و مجموعه ای از وظایف و تکالیف است که باید عملی شود تا یک فرد، منتظر حقیقی مولا و امام خود باشد. ما در این جا به طور خلاصه به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

هدیه برای امام زمان (علیه السلام)
از جمله وظایف شیعیان آن است كه هدایایی به محضر امام زمانشان تقدیم دارند . منظور از هدایا، هدایای مادی نیست كه مثلاُ برای امام یك دست لباس بخرند ، بلكه مقصود از هدیه اعمال صالحه است از قبیل : قرائت قرآن . حج، طواف، زیارت قبور ائمه معصومین (علیهم السلام) به نیابت از آن حضرت و سرانجام هر كار خیری كه از انسان سر زند می تواند آن را به محضر امام هدیه كند.

‌توبه
گرچه توبه در هر عصر و زمانی ممدوح و مورد توجه و لازم بوده است، ولی در عصر غیبت اهتمام به آن دلیل اینكه از جمله اسباب غیبت حضرت گناهان ماست، مورد توجه یشتر قرار گرفته است و اساساً اگر میخواهیم امام زمان ظهور كند باید از گناه و ‌آلودگی پاك باشیم. زیرا با ظهور امام گنه كاران از میان برداشته می شوند، چون آلودگان نمی توانند در اطراف امام جمع شوند، بلكه در مقابل امام قرار می گیرند.

رعایت ادب
به این معنا كه شیعیان، حضرت مهدی علیه السلام را به نام صدا نزنند، بلكه با القاب شریفه، مانند حجت، قائم، مهدی، صاحب الزمان و امثال آن خطاب كنند .

‌اظهار علاقه
یكی از وظایف نه تنها علاقه شدید و محبت قوی نسبت به آن حضرت است، بلكه اظهار علاقه و شوق دیدار لازم است .
سردمداران باید طوری عمل كنند كه جامعه از هر جهت (عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی ) آماده ظهور حضرت و تشكیل حكومت واحد جهانی و اجرای فرامین دینی به طور كامل باشد. این چیزی است كه در حدیثی از پیامبر اكرم (صل الله علیه و اله) در مورد ملل شرق به آن اشاره شده است، چنانكه فرمود: مردمی از مشرق زمین قیام می كنند و زمینه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را فراهم می سازند
‌ذكر فضایل ومناقب
یكی از وظایف این است كه انسان در هر جا و به هر مناسبتی كه سخنی از امام زمان به میان آورده می شود، از فضایل، مناقب، معجزات، كرامات و آثار وجودی او بگوییم.

‌اظهار حزن
یك شیعه شیفته، دائم از فراق مولایش در غم و اندوه به سر می برد ، به گونه ای كه وقتی با او ملاقات كنی او را به طوری بیابی كه چیزی را از دست داده و محزون است . وقتی از او سوال شود كه چرا ناراحتی . به گونه ای بفهماند كه چگونه ناراحت نباشد عبدی كه مولایش از او روی گردان است .

شركت در جلسات آن حضرت
انسان وقتی به كسی علاقه مند باشد دلش می خواهد در همه جا و از همه كس سخن نغز و دلپذیر از محبوبش بشنود و هر جا سخن ازمحبوبش باشد شركت كرده و گوش فرا دهد ، لذا بر یك شیعه امام عصر لازم است هر جا جلسه ای تشكیل می شود كه سخن از فضایل و مناقب آن حضرت گفته می شود ، حضور یابد و از فضایل امامش بشنود .

‌تشكیل جلسات
نه تنها در جلساتی كه دیگران تشكیل می دهند شركت كند ، بلكه خود نیز اقدام به تشكیل جلسات برای آن حضرت نماید و از خطبا و گویندگان برای بحث در مورد آن حضرت و ذكر فضائل و مناقبش دعوت كند .
گرچه توبه درهر عصر و زمانی ممدوح و مورد توجه و لازم بوده است ، ولی در عصر غیبت اهتمام به آن دلیل اینكه از جمله اسباب غیبت حضرت گناهان ماست، مورد توجه یشتر قرار گرفته است و اساساً اگر میخواهیم امام زمان ظهور كند باید از گناه و‌آلودگی پاك باشیم. زیرا با ظهور امام گنه كاران از میان برداشته می شوند، چون آلودگان نمی توانند در اطراف امام جمع شوند، بلكه درمقابل امام قرار می گیرند
ایجاد زمینه برای آمدن امام زمان (علیه السلام)
منظور از ایجاد زمینه صرفاً آمادگی شخصی نیست كه هر فردی موظف باشد خود را در بعد عقیدتی، اخلاقی و عملی آماده سازد، بلكه مقصود آن است كه افراد صالح و ذی نفوذ، مانند مراجع تقلید و دانشمندان، خطیبان و صاحبان قلم، دست به یك اقدام اصلاحی در جامعه بزنند و مردم را با تبلیغات از خطر دشمنان آگاه كرده و به آثار وجودی امام زمان و بیان زندگی سعادتمندانه و شرافتمندانه در عصر ظهور توجه دهند و آنها را مهیا و آماده سازند و به تعبیر نظامی در آماده باش كامل نگه دارند، چرا كه هر ساعت امام زمان (علیه السلام) ظهور كرد آنان آماده باشند یعنی سردمداران باید طوری عمل كنند كه جامعه از هر جهت (عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و اقتصادی ) آماده ظهور حضرت و تشكیل حكومت واحد جهانی و اجرای فرامین دینی به طور كامل باشد. این چیزی است كه در حدیثی از پیامبر اكرم (صل الله علیه و اله) در مورد ملل شرق به آن اشاره شده است، چنانكه فرمود: مردمی از مشرق زمین قیام می كنند و زمینه ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را فراهم می سازند .
البته منظور این نیست كه قبل از ظهور حضرت، مردم آنچنان صالح شوند كه دیگر گرد هیچ گناه و خلافی نگردند تا گفته شود كه دیگر چه نیازی به آمدن حضرت است . بلكه ممكن است مردمی از لحاظ دینی یك زندگی صالح نداشته باشند ولی از لحاظ فكری و جهات دیگر آمادگی برای پذیرش یك حكوكت صالح را داشته باشند. مثل اینكه مردم ایران در طول مدت 15 سال تبعیدی امام خمینی آمادگی پذیرش حكومت اسلامی و فرامین او را پیدا كردند. و امام آمد در حالی كه قبلاً در بین این مردم بود .

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان